Motormagnement lampje blijft branden

Vanmorgen bij het starten van de fabia blijft het lampje (motor) branden , de auto rijd normaal en schakelt ook over op lpg .
Er is niets aan het rijgedrag van de auto op te merken.
Langs een aantal garage,s geweest , de meesten hadden het druk of geen tijdom de fabia uit te lezen.
Misschien had de dealer vanmiddag tijd dus even afwachten op zijn telefoontje.
Heeft iemand een idee wat het kan zijn zodat ik dit kan controleren en is er iemand in de buurt die de fabia uit kan lezen.
Woon in Oldenzaal.
Wacht jullie adviezen af ,
Gr.
Laurents

Bakkertje

Forumguru
Hmm, een motorlampje kan werkelijk van alles zijn. Toch echt even uit laten lezen om te achterhalen wat het precies is.

Succes in ieder geval en gezien het feit dat je er weinig van merkt zal het hopelijk meevallen allemaal..

Joske

Forumguru
Het zou ook wel aangeraden zijn om (al dan niet in jouw handtekening, dat werkt NOG makkelijker in andere topics) jouw motorcode, bouwjaar, motortype mee te geven bij een probleem. Dan heb je misschien wat meer of sneller kans op een oplossing! Ik vermoed dat het om een 1.4 MPI gaat? AUB of BBZ motorcode?

Antera

Donateur
Gas zorgt wel vaker voor storingen omdat de verbranding niet altijd even binnen de marge's van de ECU blijven. Maar uitlezen geeft meer duidelijkheid

Ronnie

Forumguru
Kom maar langs als het nog niet opgelost is.....
Ik woon in Losser, is nog geen 10 Km.........
Stuur me maar een PM wanneer het uitkomt, zal ik je mijn adres geven.

Cordoba

Forumguru
@Joske BBZ is zeker geen MPI blok, maar 1.4 16V blok met 100 pk van VW(de 100 pk versie van mijn 75 pk blok), de AUB is dacht ik een vergelijkbaar blok maar ietsje ouder.

Motormanagement lamp kan echt van alles zijn, zeker bij een lpg-auto. Kan een kwestie zijn dat de uitlaatgassen te schoon zijn, en daardoor geen verschil te meten vóór en na de katalysator ( dus eigenlijk een loze melding), er kan een probleem zijn met één van de lambdasondes, je kunt ergens een lekkage in je uitlaat hebben, om er maar een paar te noemen.

Uit laten lezen, om wat gerichter te kunnen zoeken. Wat je ook kunt proberen, als je op benzine rijdt (bijv. een km of 10) gaat dan het lampje uit? Dat wijst op een loze melding door te schone uitlaatgassen bij rijden op LPG.

Even een update: zoals gisteren vermeld heeft de garage niets van zich laten horen.
Maar moest vandaag weg en heb wat steviger gereden als normaal, bij het wegrijden bleef het motormagnement lampje branden ook bij het overschakelen naar lpg.
Ben normaal niet een te voorzichtige rijder.
Moest bij het oprijden van de A1 door omstandigheden de fabia goed op zijn staart trappen en er gebeurde een wonder: Het lampje ging uit en tot nu toe bleef die ook uit.
Mijn vraag is : moet de fabia alsnog uitgelezen worden?
En Ronnie wanneer jullie het verstandig vinden om uit te lezen zal ik gebruik maken van je uitnodiging.
En bij deze allen hartelijk bedankt voor alle raad en adviezen.
Gr.
Laurents

Ronnie

Forumguru
We kunnen altijd even kijken of er wat opgeslagen is in de ECU....

As't nich geet so as't mot, mot' mer so as't geet........( is Twents....)

Cordoba

Forumguru
@Ronnie volgens mij een Twentse vertaling uit het Fries (van een 11-steden voorzitter)

Lampje dat uit is, betekent dat de storing op dit moment niet meer optreedt, maar kan geen kwaad om te weten welke foutcode er opgeslagen staat. (als het goed is, blijft de foutcode nog even staan in de ECU)

Joske

Forumguru
Of op de persoon zijn avatar (foto links van een bericht dat de persoon post) klikken en dan 'start conversatie'

Heb inmiddels contact gehad met Ronnie, en ben vanmiddag naar Losser geweest.
Hup de Laptop erachter en daar kwam de melding: koolstoffilter gaf waarschijnlijk verkeerde waarde aan.
En de fout van de fabia verwijderd.
Bij onderzoek gaf Ronnie aan dat mijn gasklep een schoonmaak beurt nodig heeft en uitgelegd hoe ik dit het beste kon doen.
Wil Ronnie bij deze nog hartelijk bedanken voor de hulp en de koffie.
Ben blij dat forums als deze bestaan.
Gr.
Laurents

Bovenaan Onderaan