Motormanagementlampje brandt..Roetfilter?

elpaso

Nieuw lid
Hallo, betreft octavia 2015 160.000km tdi 110pk. Recent alles vernieuw: waterpomp,spanrollen etc ect. Auto rijdt mooi maar nu dit. Uit laten lezen.. kunnen niks vinden...wellicht roetfilter...dat is duur zag ik.. wie o wie weet iets??? BVD

Antera

Donateur
Voorstellen word erg gewaardeerd alvorens vragen te stellen.

Daarnaast motorlampje branden is dus een storing aanwezig. Uitlezen en kijken welke storing erin staat

Basjo

Lid
Heb ik ook onlangs gehad. Uitgelezen en gaf foutcode P0471 en P2002. Door de garage zijn de twee sensoren vervangen die het drukverschil meten over het roetfilter. Ook een regeneratie uitgevoerd. Was daarmee opgelost. Niet te lang mee doorrijden, want met MIL-lampje aan regenereert het roetfilter niet meer.

Tees

Donateur
Je zegt dat ze niets kunnen vinden bij t uitlezen, maar dat kan eigenlijk niet. Zoals Antera al zegt: bij een MIL is er altijd een foutcode aanwezig.

Voorstellen kan in de Meet en Greet trouwens

elpaso

Nieuw lid
Ga ik nog doen meet en Greet... sensor vervangen..storing bleef..oude sensor er weer in.. gereset...en heb vanmorgen Bardahl roetfiltercleaner toegevoegd aan brandstof, (duur spul!) en vervolgens 30 km 2500 toeren gereden, nog geen storingmelding weer gehad, afwachten dus thxx

elpaso

Nieuw lid
garage niet gemeld, ze zeiden kan vanalles zijn nl... afwachten dus, vorige zelfde octavia diesel 210.000 km gereden nooit iets, ja gewoon beetje pech dan

Tees

Donateur
Daarom hebben we hier het devies: als je niet zelf uitleest, foutcode vragen! Dan kan je tenminste zelf wat nazoeken en verifieren. Zéker als een garage zegt 'het kan van alles zijn'...

Antera

Donateur
Immitatie roetfilter geplaatst? Ook daar gaat veel mis mee. Zie op Youtube diagnose Dan die dit een keer heeft laten zien en uitgelegd.

dirk27

Forumguru
Was je bij een originele Skoda dealer? Mijn ervaring is dat af en toe niet dealer zitten met verouderde of slechte uitlees apparatuur.
Daarom heb ik voor mezelf een Autel Maxicheck gekocht, MX808 voor net geen 900 euro. Heeft zijn nut bewezen al voor vele autos in het gezin en familie.

Ik had in de O3 2015 1.6TDI van mijn moeder de voorbije 2 maande 3x motor storing ook:
- eerste keer gloeibougie kapot, nieuwe gloeibougie en foutmelding wissen
- 2de keer roetfilter vol met smurrie, dus foutmelding wissen en daarna geforceerde regeneratie
- 3de keer een storing omdat mijn moeder tijdens een automatische regeneratie van roetfilter motor had uitgezet. Oplossing was gewoon de storing wissen, later zal ik nog eens laten regenereren.

conclusie: je hebt een degelijke computer nodig om de oorzaak te kennen want kan inderdaad van alles zijn..

dirk27

Forumguru
Update: Motormanagementlampje is nog steeds uit na Bardahl roertfiltercleaning te hebben toegevoegd... Groet

goed dat het opgelost is, maar wist je dat in de Octavia 3 ook gewoon een roetfilter geforceerde regeneratie aanwezig is? Dat activeer je via een degelijke diagnose computer.

het voordeel is dat de motor zelf berekent en uitvoert op welke manier de roetfilter bij stilstand vrij gemaakt wordt. Duurt ongeveer 20 minuten.

elpaso

Nieuw lid
Kijk, dit is info waar je wat aan hebt!! Bedankt dirk27. Lampje is na Bardahl nog steeds uit, en regeneratie doet het ook nog...afwachten maar, anyway THXX gr

Bovenaan Onderaan