Motorolie verversen bij grote / kleine beurt?

turboturbo

Forumguru
Motorolie verversen bij grote / kleine beurt? (onderhoudsinterval code QG0)

Er zijn een hoop olie Topics maar kon eigenlijk geen draadje van de Fabia I vinden waar ik deze vraag kwijt kon, dus ik 'open' maar even een nieuwe - mod's feel free om ergens weg te zetten waar jullie een beter plekje denken te weten!

Volgens mijn instructie boekje (zat ik effe door te kijke :tongue:) moet de motor olie jaarlijks, dan wel om de 15.000 km ververst worden (onderhouds interval code QG0, dus standaard interval: elke 12 maanden / 15.000 km)

Volgens de uitleg van het boekje bij code QG0 moet de motorolie zowel bij de kleine beurt als bij de grote beurt ververst worden.

Nu zijn de laatste 2 beurten grote onderhouds / service beurten achter elkaar geweest (vraag me niet waarom niet netjes om en om) maar wat ook opvalt: bij beide laatste beurten is bij 'olie verversen' 'nee' ingevuld.

Op de rekening staat wel te vinden: 10W40 bulk Shell aantal: 2,90 (liter)

Heeft de werkplaats meneer nu vergeten een 'ja' aan te vinken, of wordt er af en toe voor gekozen om de motor olie niet te verversen (omdat die nog goed of mooi is o.i.d.)? Hmm..:crazy:

IMG_2476.jpg
 

darkprojectx

Forumguru
De computer van mn auto kan me wat, ik laat de beurten om en om plaats vinden en haal van te voren al de melding uit mn display. Gewoon zelf bijhouden wanneer je wat laat vervangen dan scheelt het je geld en heb je toch gewoon altijd een betrouwbare auto.
Zowel bij de grote als kleine beurt moet de motor olie vervangen worden. Veel meer gebeurt er eigenlijk ook niet bij een kleine beurt.
Of die beste meneer nu vergeten is dat vinkje op de goede plaats te zetten kunnen we natuurlijk niet bepalen.
Als je met de auto terug gaat zullen ze er wel een zwam verhaal van maken dat er al long life olie of iets dergelijks in zat om er weer simpel vanaf te komen.
Ik geef altijd aan dat ze NOOIT long life olie in mn auto gooien. Gewoon normale olie, en ELKE beurt wordt de olie + oliefilter vervangen. Als er iets is wat ik niet wil is dat ik straks met zo'n olie boot rond rijdt.
Als ik zo in je boekje kijk zit je olie er toch wel al erg lang in.. al 30.000 km.
Ze kunnen zoveel zeggen als ze willen maar na 30.000 km heb je echt wel afzetting en andere troep in je olie/olie filter zitten. Als ik jou was zou ik terug gaan en ze alsnog de olie + filter laten vervangen.
 
De serviceboekjes van Skoda kloppen niet altijd. Zo zijn ze bij de nieuwe F2/O2 boekjes vergeten om hokjes achter Remvloeistofverversing te zetten (met Ja/Nee), staat er Vervanging van de lambdasonde (net of dat die periodiek vervangen moet worden) staat er Vervanging getande riem terwijl er een distributieketting op zit, Staat vervanging Interieurfilter er niet bij... En staat er in jouw serviceboekje motorolieverversing apart genoemd.

Zelf kruis ik altijd Ja aan om onduidelijkheden en vragen achteraf te voorkomen, maar deze Motorolieverversing staat los van een beurt.

Door bij Grote onderhoudsservice Nee aan te kruisen, en bij Motorolieverversing Ja, geef je aan dat er niets gecontroleerd is, en alleen de olie ververst is.
Bij een grote onderhoudsservice worden er veel extra werkzaamheden gedaan. En natuurlijk ook de olie ververst + het oliefilter vervangen. Dat staat ook in de onderhoudslijsten die je er standaard bij krijgt.

Dus de regel Motorolieverversing is puur alleen bedoeld voor als er geen beurt is uitgevoerd. En dus geen extra werkzaamheden etc. Daarom staat er Nee aangekruist.
Voor het mooie zou deze regel gewoon weg gelaten moeten worden. Of iedereen zou er gewoon bij een beurt Ja in moeten zetten, zoals ik wel doe.

Ik hoop dat het duidelijk is! Groetjes!
 

Noord26

Forumguru
Ben ik enige die 2 a4-tjes vol met afgevinkte punten mee krijg van de behandelende skoda monteur? Zelfs waardes van bijv profieldieptes per band worden vermeld. Grappig om die door lezen naast de echte factuur met werkzaamheden. Er zitten altijd wat smerige plekken op die 2 blaadjes..
 
" Er zitten altijd wat smerige plekken op die 2 blaadjes.. "

Nou niet de lijstjes die je van mij krijgt hoor ;) En de lijsten zijn verplicht om mee te geven. Een eis van de importeur. Dus iedereen zal die zeker mee krijgen!
 

turboturbo

Forumguru
@darkprojectx: nee, dat verhaal met longlife olie gaat niet op; daarvoor moet er op de sticker van je auto onderhouds code service interval QG1 of QG2 staan. Bovendien is 10W40 geen longlife olie voorzover ik weet, eerder 5W30 of 0W30.
Dus de regel Motorolieverversing is puur alleen bedoeld voor als er geen beurt is uitgevoerd. En dus geen extra werkzaamheden etc. Daarom staat er Nee aangekruist.
Voor het mooie zou deze regel gewoon weg gelaten moeten worden. Of iedereen zou er gewoon bij een beurt Ja in moeten zetten, zoals ik wel doe.
Dat is dan inderdaad onduidelijk: op de vorige pagina's (niet gefotografeerd) is te zien dat overal 'ja' is aangevinkt bij 'motor olie verversen'. Niet voor niets ook dat mij opviel dat dit de laatste 2 keer niet is aangekruisd...
Ben ik enige die 2 a4-tjes vol met afgevinkte punten mee krijg van de behandelende skoda monteur?
Ja die heb ik idd ook hier liggen: je hebt gelijk. Daar staat 'motorolie: aftappen of afzuigen, oliefilter vervangen' idd afgevinkt met "OK / Uitgevoerd". Dat, en 'motorolie bijvullen (na het bijvullen zonidig tot max markering) norm VW 501 01, VW502 00 2,9 liter'. Tadaa daar is die 2,9 liter weer van de factuur. Lijkt dus als een bus te kloppen.... Niks aan 't handje....:)

Dus @MVW1998's verklaring sluit hierbij aan. Zou wel handig zijn als het aftekenen in het boekje eenduidiger gebeurde. Immers een volgende koper zou hier vragen over kunnen stellen / van in verwarring raken, net als ik nu.
:ahum:
 
Bovenaan Onderaan