Motorolie

deusjevo

Forumguru
Volgens het instructie boekje moet er VW 503-00 olie in mijn O1 met 1.6 MPI motor.
Deze code was bij de benzinepomp niet te krijgen, heb toen maar VW 505-00 (semi-synthetische Exxon 10-W40) meegenomen.

Volgens de pomphouder was dat ook goed omdat de code hoger is /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif

Kloptat manne /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif (oefff: en dames misschien /forum/images/graemlins/945.gif)
 

Henny

Actief lid
Nee, volgens mij zit er volledig synthetische olie in en die mag niet gemengd worden met andere olie.
Dat is mij in ieder geval op het hart gedrukt door de dealer bij mijn O1, ook daarom die 30.000 intervallen.
Datzelfde hoor ik al jaren bij mijn motor, bij verschillende dealers, dus daarmee houd ik het ook op alleen de volsynthetische olie...
Ik had een fles bij de Škodadealer gekocht, maar die is ook mee naar het Oostblok(?) met m'n O1 ...

Ja dames ... zijn die er ook hier, zou leuk zijn; waarom zou het alleen een mannenaangelegenheid moeten zijn? Je ziet er in ieder geval erg weinig.
 

Dutch4x4

Senior Member
Absoluut kulverhaal van de pomphouder. VW 505.00 is niet 'hoger', maar gewoon een andere specificatiereeks van VW, voor (oudere) TDI's in dit geval.

Het belangrijkste is dat het geen longlife-olie is. Het variabele onderhoudsschema met maximale tussenpozen van 30k - wat wel zo voordelig is - komt daarmee te vervallen. Dit schema is alleen aan te houden met longlife-oliën die voldoen aan 503.00, 506.00, 506.01 en een nog recentere specificatie voor de nieuwste PD's (zoals de 2.0 TDI) waarvan ik het nummer kwijt ben...

Andere kant van het verhaal: er is voldoende aan te merken op het gebruik van longlife-oliën. Diverse olie-experts vinden het bocht, dat op de lange duur schadelijk is, zeker voor auto's met een hoog koppel. Dan gaat het met name om de zware Audi-motoren en de gechipte TDI's. Voldoende plofscenario's van bekend. Maar lijkt me voor een 1.6 MPI geen risico! /forum/images/graemlins/grin.gif

Samengevat: wil je het variabele onderhoudsschema aanhouden, blijf dan 503.00 (longlife, volsynthetisch) gebruiken. Zo niet, dan mag je er (in overleg met de dealer) ook iets anders in gooien.
 
Ik snap niks van die variabele intervallen. Bij mijn O2 gaat de maxidot vertellen dat ik op 30.000 of over 564 dagen een onderhoudsbeurt moet hebben. Wat is er zo variabel aan. Ik heb hem nu een half jaar en rij hoofdzakelijk snelweg kilometers. Onderhoudstechnisch is dit een gunstige manier van rijden. Ik zou eerder verwacht hebben dat de oproep om een onderhoudsbeurt bij een hoger kilometrage zou komen.
Wie heeft hier ervaring mee?
 

Dutch4x4

Senior Member
Die 30k is maximaal. Rij je heftiger, dan zal de waarschuwing eerder komen. Dat is het variabele eraan...

En let wel, die eerste 30k-beurt is een kleine beurt, dus pas bij 60k de eerste grote beurt. Vind het voldoende grote intervallen, hoor!

De meeste diesels op longlife-olie hebben zelfs een interval van 50k. Is dat niet zo voor de 2.0 TDI?
 

rickske

Actief lid
Mijn dealer vertelde me dat het best is om de 15000km een beurt te doen en er gewone volsynthetische olie op te doen als je minder dan 30000km/jaar maakt omdat als je longlife olie gebruikt de kostprijs even hoog is om de 30000km als volsynt.olie om de 15000km.Bovendien komt de auto dan ook eens regelmatig in de garage en worden er eventuele fouten en onregelmatigheden sneller opgespoord.Het is ook het zeker dat de olie om het jaar of best om het half jaar word vervangen zij de dealer me ook nog.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Die 30k is maximaal. Rij je heftiger, dan zal de waarschuwing eerder komen. Dat is het variabele eraan...

En let wel, die eerste 30k-beurt is een kleine beurt, dus pas bij 60k de eerste grote beurt. Vind het voldoende grote intervallen, hoor!

De meeste diesels op longlife-olie hebben zelfs een interval van 50k. Is dat niet zo voor de 2.0 TDI?

[/ QUOTE ]

Of twee jaar wat het eerste bereikt wordt.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Mijn dealer vertelde me dat het best is om de 15000km een beurt te doen en er gewone volsynthetische olie op te doen als je minder dan 30000km/jaar maakt omdat als je longlife olie gebruikt de kostprijs even hoog is om de 30000km als volsynt.olie om de 15000km.Bovendien komt de auto dan ook eens regelmatig in de garage en worden er eventuele fouten en onregelmatigheden sneller opgespoord.Het is ook het zeker dat de olie om het jaar of best om het half jaar word vervangen zij de dealer me ook nog.

[/ QUOTE ]

Klinkt mij logisch in de oren, rick. Vaker verversen is altijd gezonder. Misschien stap ik ook wel over op vaste intervallen van 15k zodra de Octavia van onszelf is. Zeker met een gechipte motor kan dat nooit kwaad.

De hele longlife-gedachte is natuurlijk om leasemaatschappijen te paaien, maar die olie is zó duur dat je een deel van het financiële voordeel weer kwijtraakt. Toch pak je vanwege de uitbespaarde arbeidsuren altijd winst, lijkt me. Want die zouden dan ook elke 15k terugkeren.
 
Wat betreft die onderhoudsintervallen. Ik denk er hard over om deze gewoon elke 30k te laten uitvoeren bij mijn nieuwe octavie (nu 27k). Het geeft mij een veilig gevoel en de auto is altijd bedrijfszeker. Men is niet voor niets weer van de variabele afgestapt bij de nieuwe octavia. Wat is jullie idee hierover?
 
Blijkbaar houden de Belgische garages er een beetje dezelfde mening op na ... Ook bij mijn garage kreeg ik, net als Rickske, te horen dat ze de voorkeur geven aan 15K beurten. Bovendien kreeg mijn O2 na de eerste 5000 km al verse olie en een nieuwe oliefilter (om het olieverbruik te beperken).
Bij mijn vorige wagen (een Fabia 1.9TDI) hebben we dit net zo gedaan en dit naar mijn grote tevredenheid.
 
Bovenaan Onderaan