motorprobleem

goedemorgen,

Ik vermoed dat ik een serieus motor probleem nu heb, maar wil eerst jullie mening horen.

Mijn auto begint steeds meer olie te verbruiken (laatste bijvulling is 500 KM geleden en moet nu alweer een fles van 1 liter erin doen). Tevens komt er zwarte rook uit mijn uitlaat als ik mijn gas wat verder intrap en waarbij ik een ratelend geluid hoor uit mijn motor. Ik vermoed dat ik de olie namelijk op een of andere manier verbrand (en goed ook).

Tevens hoor ik stationair een klep tikken (dit lijkt mij niet zo raar aangezien mijn vorige VR6 klepperende kleppen had).

Voordat ik misschien weer wat euro's kwijt ben zou ik graag jullie mening willen weten. en of er mensen zijn die dit misschien ook eens mee hebben gemaakt.

Met vr. gr.

TG1984
 

Hetzer

Forumguru
om wat voor motor en welke uitvoering Felicia , bouwjaar e.d gaat het :icon_smile_question
 
OW sorry, totaal vergeten.


Skoda Felicia Combi 1.6 AEE motor van 1999 met ongeveer 157.000 op de teller.

Met vr. gr.

TG1984
 

van_der_P

Senior Member
Ik ben geen monteur. Maar zou er een klep gebroken kunnen zijn ? Olie verbruik kan ook door de carterontluchting, doordat er een overdruk onstaat in het carter. Of een onderdruk er boven.
Maar dat er op de een of andere manier olie boven de zuiger komt is vrijwel zeker.
Heren monteurs op dit forum kunnen je wellicht een stuk verder opweg helpen.
 

Ronnie

Forumguru
Je kunt het onderzoeken met een paar kleine testjes: trek bij lopende motor even de oliepeilstok eruit; spettert er dan olie uit de buis dan heb je een te hoge carterdruk en zijn de zuigerveren versleten.(dure reparatie, zuigers moeten eruit.) Ga je rijden in b.v. de derde versnelling of zo'n 5000 toeren en laat dan je gas los voor een paar seconden(afremmen op de motor) geef je dan weer gas en komt er vervolgens een blauwe(geen zwarte!) rookpluim uit de uitlaat, dan zijn het de klepgeleiders.
(Door de gecreeerde onderdruk in het inlaatspruitstuk lekt dan olie langs de klepgeleiders en verbrandt dan in de cylinder) Conclusie: koprevisie.
Geef je bij lopende motor gas en borrelt het in het expansievat voor koelwater dan kan dit duiden op een lekke koppakking of een scheurtje in de kop (ook olie in de koelvloeistof, vet aan de vinger!)
1 liter op 500 km is extreem veel, dan zou de hele weg achter je blauw van de rook moeten zijn!
N.B.: een gebroken klep lijkt me sterk, dan zou de motor op 3 cylinders moeten lopen, de klep zakt dan op de zuiger en maalt alles kapot wat ie tegenkomt!
 
Bedankt voor jullie reacties...

Ben net even met de motor bezig geweest en kwam tot mijn verbazing een afgescheurd pijpje degen die vanaf luchtinlaat/smoorklephuis naar beneden loopt met een rubber slangetje richting het motorblok... Het zat vastgekit namelijk en de halve kitlading zat in het buisje...

Deze opnieuw met innotex twee componenten pasta vastgeplakt (wordt in 30 seconde zo hard als beton)...

Ik vermoed dat dit een ontluchtings kanaal is waardoor deze de druk niet kwijt kon en zodoende de olie ergens anders problemen veroorzaakte...

Ik hou jullie op de hoogte of dit misschien de oorzaak van het probleem is geweest
 
Bovenaan Onderaan