Motorreiniging bij 1.9 TDI (232000 km)?

Vanmorgen de winterbanden gewisseld voor de zomerbanden. De zomerbanden leken aardig op en daarom naar mijn autobedrijf voor advies ook vanwege mijn twijfel doorrijden of inruilen.

Zij boden aan om eens in de auto te rijden, op de brug te zetten om een indruk te krijgen hoe deze ervoor staat. Nou dat bleek prima. De auto zou zonder problemen door de APK komen en afgezien van de banden lijken er geen grote dingen aan te komen. Garanties wat motor, versnellingsbak etc betreft kunnen ze natuurlijk niet bieden. Advies is als ik er niet op uitgekeken ben gewoon doorrijden. Naar aanleiding hiervan besloten om lekker door te rijden. Dus een nieuw setje banden komen erop. Ik ben niet uitgekeken op de Octavia en de volgende zal tzt hoogstwaarschijnlijk weer een jong gebruikte Octavia Combi worden.

Wel adviseren ze mij de motor inwendig schoon te maken. Dan doen ze een goedje in de olie(carter). Laten dan de auto een tijdje draaien en de volgende dag verversen ze dan de olie en oliefilter. Ik zou de auto/motor niet weer kennen. Kosten inclusief olieverversen en filter zo'n 200 euro. Nu mijn vraag aan jullie is of jullie hier wel eens van gehoord hebben of wellicht ervaring hebben.

Cordoba

Forumguru
Ik krijg de indruk dat dit niets anders is, dan een engine flush. Voor een echte motorreiniging kun je beter naar @TomHBT die zit niet zo heel ver weg voor jou, en er zijn hier meer mensen heel enthousiast over het werk van Tom. Er zijn hier ook topics te vinden met wat ie doet, vóór en ná foto's, ervaringen van forumleden enz.

Linkje naar de site van Tom (in Swifterbant)

Spierings

Forumguru
Een dieselmotor vervuild inwendig niet zo snel, als deze netjes zijn beurten heeft gehad zal dit waarschijnlijk niet het geval zijn.. Wat wel vervuild is de inlaat, deze koekt dicht door de egr...

Als je geen problemen hebt en de motor loopt gewoon netjes zonder bijgeluid zou ik hier niks aan doen..

Dank allemaal voor de reacties. Ik was aanvankelijk wel enthousiast gemaakt door de monteur. Vervolgens kwam het bezinningsmoment....

Inderdaad waarom hieraan aan beginnen als ik motorisch geen enkele op- of aanmerking heb. Integendeel het is een heerlijke diesel. Het 'goedje' zal vast wat doen maar of het nodig is en de 'investering' waard? Ik zie er vanaf.

Ik zag overigens dat ik mij een ton vergist had in de opmerkingsregel. De Octavia heeft toch echt 323000 km gereden.

Jee13

Forumguru
Kan geen kwaad om er even goed mee in duitsland te rijden
Even het roet eruit rijden, dan wordt motor goed warm.

EGR en inlaattraject vervuild verschrikkelijk bij een TDI

Bovenaan Onderaan