motorschade Skoda Octavia 1.6 FSI

jean

Nieuw lid
Binnen 18 maanden en 19.000 km heeft mijn Skoda Octavia Combi 1.6 FSI het begeven. Er moet een compleet nieuwe motor in. Op diverse fora heb ik gelezen dat er begin 2006 een terugroepactie van Skoda is geweest. Ik heb echter nooit wat van mijn dealer vernomen. Wie herkent dit probleem en/of heeft hetzelfde meegemaakt? Hoewel e.e.a. onder de garantie (2 jaar) valt, lijkt het erop dat Skoda mij voor alles wil laten opdraaien. Er wordt nl. gesuggereerd dat ik verkeerde brandstof zou hebben getankt, terwijl op de tankdop 95/98 staat (altijd 95 en 98 getankt).
Graag reacties. Alvast bedankt. Jean Francino
 

VEEJAY

Forumguru

Remco28

Actief lid
Garantie is garantie,en als pon zo omgaat met klanten,raken ze er een boel kwijt.
Ik zou ze aan schandpaal nagelen als je wat zelf moest betalen(mits het niet je eigen schuld is natuurlijk).
Watr zeg je dealer hierover?gewoon onzin dat je de verkeerde benzine hebt getankt natuurlijk,de motor heeft toch een pingelsensor?
 

Huff

Lid
Heb je iets meer info over wat juist het probleem is?

Ik rijd namelijk ook met een 1.6 FSI en zou dan toch graag weten wat er bij jouw motor juist misgelopen is.
 

Saturnus66

Nieuw lid
Ik heb zelfs sinds kort een Octavia II 2.0FSI.
In de handleiding staats vermeld dat ik 98 het beste tanken kan en evt. 95.
In geval van nood mag je zelfs 91 tanken (natuurlijk niet een volle tank) en zsm de rest aanvullen met 98 of 95.
Skoda garanteerd alleen de beste performance en verbruik bij 98.
Dus welk probleem heeft Skoda dus eigenlijk ?
Volgens mij kan er niets kapot gaan, hij kan alleen niet lekker en optimaal lopen.
Of je heb diesel of gas in je tank gedaan
confused.gif
 

jean

Nieuw lid
Ik heb het eerste jaar uitsluitend 95 getankt, omdat dat door mijn dealer op de verkoopnota stond vermeld. Bovendien staat op de binnenkant van het klepje v.d. benzinetank euro95/euro98 (in die volgorde!) Omdat ik in Duitsland woon, heb ik navraag gedaan bij een Duitse Skoda-dealer i.v.m. pingelen. Deze vertelde mij dat op het benzineklepje van de Duitse Skoda 98/95 staat. Dus: altijd 98 tanken en alleen als dat niet beschikbaar is 95. Skoda Nederland heeft hier dus een steek laten vallen. Na een pittig tel.gesprek met de importeur is mij toegezegd dat de vervanging v.d. complete motor onder de garantie valt.
Bij deze raad ik iedere FSI rijder altijd 98 te tanken!
Ik hoop dat de Nederlandse dealers nu hiervan op de hoogte zijn, anders gaat dat straks aardig in de papieren lopen.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: jean</font><hr />

Ik heb het eerste jaar uitsluitend 95 getankt, omdat dat door mijn dealer op de verkoopnota stond vermeld. Bovendien staat op de binnenkant van het klepje v.d. benzinetank euro95/euro98 (in die volgorde!) Omdat ik in Duitsland woon, heb ik navraag gedaan bij een Duitse Skoda-dealer i.v.m. pingelen. Deze vertelde mij dat op het benzineklepje van de Duitse Skoda 98/95 staat. Dus: altijd 98 tanken en alleen als dat niet beschikbaar is 95. Skoda Nederland heeft hier dus een steek laten vallen. Na een pittig tel.gesprek met de importeur is mij toegezegd dat de vervanging v.d. complete motor onder de garantie valt.
Bij deze raad ik iedere FSI rijder altijd 98 te tanken!
Ik hoop dat de Nederlandse dealers nu hiervan op de hoogte zijn, anders gaat dat straks aardig in de papieren lopen.

[/ QUOTE ]

Bij de aflevering van mijn TFSI heeft de dealer me uitdrukkelijk gezegd dat het beter was om 98 te tanken en dat heb ik tot op heden altijd gedaan. Skoda Nederland heeft hier inderdaad een flinke steek laten vallen foei!
 

Remco28

Actief lid
Mickey:als het goed is staat het ook op een sticker achter je tankklep,en anders in je boekje?

Dus waarom heeft Skoda Nederland hierin een steek laten vallen??
 

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: jean</font><hr />

Dus: altijd 98 tanken en alleen als dat niet beschikbaar is 95.

[/ QUOTE ]
Waarom zou nog iemand een 1.6 FSI kopen? Bijna alleen maar nadelen tov de 1.6 MPI
- Duurdere aanschaf
- Duurdere brandstof
- Rauwere en minder soepele motor

(Voordelen: pietsie meer power, pietsie minder verbruik)
 

SkodaMan

Actief lid
Ik heb me laten vertellen dat de FSI motor een "sensor" heeft welke het octaangehalte van de benzine detecteert en het motormanagement houdt er dus rekening mee. Ik kan me niet voorstellen dat het tanken van Euro 95 een groot probleem oplevert. Is bekend of er ook een bepaald rijgedrag bij hoort wil je de zaak in de soep laten lopen?
 

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: LenK</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: jean</font><hr />

Dus: altijd 98 tanken en alleen als dat niet beschikbaar is 95.

[/ QUOTE ]
Waarom zou nog iemand een 1.6 FSI kopen? Bijna alleen maar nadelen tov de 1.6 MPI
- Duurdere aanschaf
- Duurdere brandstof
- Rauwere en minder soepele motor

(Voordelen: pietsie meer power, pietsie minder verbruik)

[/ QUOTE ]

De FSI (Fuel Stratified Injection) motor heeft dus directe inspuiting onder de ca. 4000 rpm en variabele kleptiming op ca. 4000 rpm waarmee een aanzienlijk hoger koppel wordt bereikt. De motor loopt gewoon soepeler.
 
Bovenaan Onderaan