Motorstoring O2 1.2 TSI - 2012

jadijkstra2000

Forumguru
Hallo allemaal,

M'n schoonvader heeft een O2 1.2 TSI Station uit 2012, auto reed altijd prima, maar sinds 2 weken beroerd na veel gas geven, dan geeft hij ook de nodige storingen.

Vanavond maar eens even uitlezen:

2 Faults Found:

6351 - Cylinder 2
P0302 00 [237] - Misfire Detected
MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 181599 km
Date: 2082.14.20
Time: 20:47:46

Engine speed: 3404.00 /min
Normed load value: 70.2 %
Vehicle speed: 77 km/h
Coolant temperature: 93 °C
Intake air temperature: 42 °C
Ambient air pressure: 990 mbar
Voltage terminal 30: 13.710 V
Unlearning counter according OBD: 40
Number of cylinder 2 misfires in drive cycle-Misfires cylinder 6 from engine start to engine stop: 36
CTR_MIS_TOT_DC: 36
MIS_SUM_A: 0
Misfire sum counter-Misfires all cylinders per 1000 rpm: 36

11836 - Cylinder Disabling
P130A 00 [109] - -
Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 3
Mileage: 181599 km
Date: 2082.14.20
Time: 20:47:47

Engine speed: 2419.00 /min
Normed load value: 0.0 %
Vehicle speed: 76 km/h
Coolant temperature: 93 °C
Intake air temperature: 42 °C
Ambient air pressure: 990 mbar
Voltage terminal 30: 13.913 V
Unlearning counter according OBD: 40
Time since engine start: 51.8 s
Engine torque: 81.37500 Nm
Accelerator pedal travel-Accelerator position: 0.00 %
Ignition angle of current cylinder: actual value-Ignition angle: actual: 14.250 °


Tijdens rijden gekeken naar misfires, rij je heel rustig, niks aan de hand, zodra je gas gaat geven dan schiet de teller voor cilinder (en alleen cilinder) 2 flink omhoog, vervolgens schiet hij in noodloop en loopt bizar beroerd. Auto even uitzetten en weer aanzetten en het probleem is weg tot je flink gas geeft.

De garage waar de auto is gekocht zou de bougies hebben vervangen... (daar zijn grote twijfels bij...)

Enig idee wat dit zou kunnen zijn? komt dit bekend voor? Waar te beginnen? Bougie vervangen?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het lijkt op het bekende bougiekabel probleem. Heb het destijds met mijn Yeti ook gehad. Eén van de kabels wordt te heet en begeeft het. Als je pech hebt daarna ook de bobine.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Merk weet ik zo niet, maar dat is idd wel aan te raden. Kabels met betere isolatie. Ik weet niet meer precies hoe het zat en ben technisch volkomen leek, maar ik meen dat het probleem zat bij één van de kabels waarvan het omhulsel op gegeven moment doorbrandde. Omdat die dicht bij een heet motorgedeelte loopt. Wanneer dat idd die vermaledijde cilinder 2 betreft, zou het verhaal kunnen kloppen. En dan is het zaak er snel wat aan te doen, want het gaat natuurlijk van kwaad tot erger. Hoewel het toen bij mij direct helemaal mis was. Noodloop en gestotter. Wegenwacht heeft toen provisorisch iets om de betreffende kabel gedaan. Volgende dag nieuwe kabels en nieuwe bobine (was ook stuk).
Hierna kwam ik het verhaal hier en elders herhaaldelijk tegen bij 1.2 tsi's uit die periode.
 

DinkyToy

Senior Member
Had idd al vaker over dit probleem gehoord.
Zal de ligging vd kabels eens volgen en controleren op beschadigingen door hitte of wrijving. Ben vaak ‘n eind van huis met m’n sjees en wil liever niet door zoiets verrast worden..
Korte zoektocht leerde dat ‘n Bosch bougiekabelset 50-60 euro kost.
 
Bovenaan Onderaan