Motortemperatuur TDI

JJB

Lid
Bij mijn 1.9 TDI 66kw loopt de temperatuurmeter redelijk vlot op tot ca. 80/85 graden, pas na ca. 10 km autoweg (100 km/u - ik ben een keurige rijder) gaat-ie naar 90 graden en blijft dan ook zo. Bij het verlaten van de autoweg (na ca. 20 km) rijd ik een stukje in 1e/2e versnelling, wachten voor verkeerslichten (korte file) en dan zakt de temperatuur dan weer terug naar 80/85 graden. Ik vond het niet zorgwekkend maar vanochtend zakte de temperatuur voor het stoplicht tot onder de 70 graden en schoot toen weer vlot naar 90. Duidt dit op een haperende thermostaat of een defecte sensor?

Rick Blaine

Actief lid
Een defecte sensor zou wel uit te lezen moeten zijn, als er geen foutmeldingen zijn zou ik de thermostaat inderdaad vervangen. Kleine moeite, groot plezier (zeker in de winter) :)

Ik zou in ieder geval laten controleren of de thermostaat en/of de waterpomp nog wel helemaal goed zijn. Volgens mij is het bij VAG auto's zo dat de temperatuurmeter altijd op 90c aangeeft als werkelijke temperatuur tussen de 70c en 110c bevindt. Komt het koelwater boven of onder deze temperatuur dan komt de meter pas in beweging. Aangezien de meter bij jouw onder de 70c komt is er denk ik wel iets mis.

JJB

Lid
Ik zie nu (meer dan 2 jaar later :bloos:) dat ik het vervolg niet meer genoemd heb... het vervangen van de thermostaat was niet de oplossing want het probleem bleef. Later ook nog de koelvloeistoftemperatuursensor vervangen en sindsdien staat de meter bij warme motor weer keurig in het midden.

Joske

Forumguru
Ik zie nu (meer dan 2 jaar later :bloos:) dat ik het vervolg niet meer genoemd heb... het vervangen van de thermostaat was niet de oplossing want het probleem bleef. Later ook nog de koelvloeistoftemperatuursensor vervangen en sindsdien staat de meter bij warme motor weer keurig in het midden.
Bedankt voor het delen van de oplossing ;) .. altijd meerwaarde

Bovenaan Onderaan