Motortemperatuurmeter defect?

Even een vraagje m.b.t. mijn motortemperatuurmeter:

Die geeft af en toe helemaal niets aan, of begint goed en valt gedurende de rit weer terug naar helemaal links, om even daarna weer de juiste waarde aan te geven (of soms ook niet). Auto rijdt prima en ook de verwarming werkt perfect. Zelf denk ik aan een los contactje bij de voeler, maar waar zit dat ding in hemelsnaam?
En hoe ziet het eruit?

Alvast bedankt voor de "gouden tip".

Groeten Björn
 

Rallye

Forumguru
Bedoel je de koelwatertemperatuur?

Even een vraagje m.b.t. mijn motortemperatuurmeter:

Die geeft af en toe helemaal niets aan, of begint goed en valt gedurende de rit weer terug naar helemaal links, om even daarna weer de juiste waarde aan te geven (of soms ook niet). Auto rijdt prima en ook de verwarming werkt perfect. Zelf denk ik aan een los contactje bij de voeler, maar waar zit dat ding in hemelsnaam?
En hoe ziet het eruit?

Alvast bedankt voor de "gouden tip".

Groeten Björn
 

Octavarium

Actief lid
Ik bedoel de temperatuurmeter in het instrumentenpaneel

Da's idd de koelwatertemp.meter. Lijkt me duidelijk een probleem met het contact (de vraag is waar?). Je zou de boel eens door kunnen (laten) meten met een multimeter. De sensor zelf is zeker nog heel, want als die kapot gaan (wat bijna nooit gebeurd) dan zou hij constant links blijven hangen of constant de verkeerde waarde doorgeven. Ik gok dus ook op een slecht contact of misschien een draadbreukje...
Maar waar??.... het kan namelijk ook in je instrumentenpaneel zitten (heb je bijv. al eens geprobeerd voorzichtig een tikje bovenop het dashboard te geven?)

De gedemonteerde sensor ziet er in elk geval zo uit:

imgthumb.jpg


Hij zit als het goed is naast het thermostaathuis, uit mijn hoofd is dat bij VW aan de rechterkant van het blok (tegenover de accu zeg maar).
 

Ronnie

Forumguru
Of de temperatuursensor defect is kun je constateren door de (+) draad aan de massa te leggen(kortsluiten), de temp.meter zal dan op het "contact" volledig uitslaan, in dit geval is de sensor defect, slaat de meter niet uit is de meter defect.
 

hemi24

Forumguru
Of de temperatuursensor defect is kun je constateren door de (+) draad aan de massa te leggen(kortsluiten), de temp.meter zal dan op het "contact" volledig uitslaan, in dit geval is de sensor defect, slaat de meter niet uit is de meter defect.

Mag ik je dit even heel erg afraden!!!

Door een soortgelijke actie van de ANWB, heb ik in mijn vorige O2 een compleet nieuwe klokkenwinkel gekregen!

Dit kan resulteren in een doorgebrande klokkenwinkel!!!

Na het pluggen met een (+) draad (door de wegenwacht) gaf mijn tankmeter ongeveer hetzelfde verschijnsel als jouw temp-meter nu. (soms uitvallen, soms niet uitlopen, ...)

Alle meters kunnen afzonderlijk op het correct uitslaan worden getest d.m.v. de testkast bij de dealer!
 

Ronnie

Forumguru
2004+ Skoda Octavia (1Z chassis)=Can-bus. Staat niet bij vanaf welk chassisnr.
Ik schreef ook dat je de draad even aan de massa kunt leggen, temperatuursensor werk ook zo,
Uit je verhaal van de ANWB man begrijp ik dat ie aan de plus gelegd is....
Vliegen je eventuele diodes uit het "schalttafelsteuergeraet" om de oren!
Heb het net even nagezocht in 't schema.
 

Rallye

Forumguru
2004+ Skoda Octavia (1Z chassis)=Can-bus. Staat niet bij vanaf welk chassisnr.

De Octavia II (ook genaamd 1Z, in tegenstelling tot de Octavia 1U de code voor de Octavia I) wordt geleverd vanaf maart 2004. Ik kan mij niet voorstellen dat alleen in het jaar 2004 de auto geen CAN-bus had en daarna wel. Mogelijk wordt met 2004+ "met ingang van" 2004 bedoeld? Taalkundig lijkt dat fout, qua Skodatechniek logischer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Škoda_Octavia
 

hemi24

Forumguru
met 2004+ zal ongetwijfeld het modeljaar bedoeld worden, en dat wijzigd al ergens rond augustus van het voorafgaande jaar...

M.a.w. de 1Z is uitsluitend can-bus...
 

Ronnie

Forumguru
Je hebt gelijk, maar can of geen can had alleen betrekking tot het uitlezen met vag-com, de sensor is i.i.g. volgens schema direct verbonden aan het "schalttafelsteuergeraet"" .
 

hemi24

Forumguru
maar wat is nu de oorzaak van de temperatuurschommeling: draadbreukje, geoxideerde stekkerverbinding, ...?
 

Ronnie

Forumguru
Draadbreuk= meter op nul, Geoxideerde draad/stekker= meter schommelt.
Kortsluiting aan massa= meter rechts in de hoek.
Ik zou de stekker even reinigen en kijken wat ie doet, anders de sensor met een multimeter op weerstand testen, koud is hoge weerstand, warm is lage(re) weerstand. Helaas staan hier de waardes bij mij in het boek niet vermeld.
 

Race Eend

Forumguru
sensor is 20 euro. Ik zou er niet mee kloten, gewoon vervangen, staan er bekend om dat ze stuk gaan.

Doe het wel met een koude motor.

Tip van flip, draai even de koelwaterdop los zodat de druk eraf kan, daarna er weer op en wissel dan de sensor, je verliest dan maar een dopje koelwater in totaal.
 

Ronnie

Forumguru
Even een vraagje m.b.t. mijn motortemperatuurmeter:

Die geeft af en toe helemaal niets aan, of begint goed en valt gedurende de rit weer terug naar helemaal links, om even daarna weer de juiste waarde aan te geven (of soms ook niet). Auto rijdt prima en ook de verwarming werkt perfect. Zelf denk ik aan een los contactje bij de voeler, maar waar zit dat ding in hemelsnaam?
En hoe ziet het eruit?

Alvast bedankt voor de "gouden tip".

Groeten Björn
Kwam ik de vraag hier ook al tegen:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=142726
 
Bovenaan Onderaan