Motortoerental Octavia 2 RS

simbamickey

Nieuw lid
Weet iemand het motortoerental van een O2 RS 2.0 TFSI (bj 2006-2007) bij 120km/h?
Ik ben benieuwd of de 6-bak ook echt een lage eindverhouding geeft.
 

mister9

Actief lid
Ik vind 2700 rpm bij 120 km/h best veel moet ik zeggen. Dat redt onze 02 (2012) echt niet. Bij ons is die veel lager.
 

LT83

Forumguru
Dat bedoel ik ook met valt wel mee, lekkere rijdersversnelling dus. De O2 1.8tsi van mij ouders loopt ook echt behoorlijk minder toeren bij 120km/h
 

Canon-Eye

Forumguru
Ter vergelijking zojuist ook even gecheckt wat m'n FIIGL doet op dit punt: 2450 rpm bij 121km/h volgens de satnav.
 

turboturbo

Forumguru
Wauw, inderdaad. Ik draai 4000 tpm bij 120 km/u op de GPS (3800 rpm bij 120 km/u op de teller) Nu is mijn auto voor dit draadje / TS niet relevant, maar ik vraag het me ook wel eens af wat andere motoren 'doen'. Gek genoeg kan ik toch prima verbruikswaardes halen, zoals 1:17 bij 120 km/u, of 1:21 bij 80 km/u.
 

reeseend

Forumguru
hierbij het testverslag. 2300rpm 100KM/h----- 2700rpm 120km/h en 3000rpm 130km/h. Afgelopen zaterdag weer eens vanuit het midden des lands naar Almelo gereden met de RS. De toerentallen zouden misschien wat lager kunnen, maar dan wordt je acceleratie ook minder. Zeker in de 6e versnelling.
 

LT83

Forumguru
Het is eigenlijk toch ook veel handiger om te weten in welke versnelling hij ongeveer 4500 toeren draait bij 120km/h ;)
 

simbamickey

Nieuw lid
hierbij het testverslag. 2300rpm 100KM/h----- 2700rpm 120km/h en 3000rpm 130km/h. Afgelopen zaterdag weer eens vanuit het midden des lands naar Almelo gereden met de RS. De toerentallen zouden misschien wat lager kunnen, maar dan wordt je acceleratie ook minder. Zeker in de 6e versnelling.

Bedankt voor de reactie. 2700rpm bij 120km/h is toch nog wel iets hoger dan ik verwacht had gezien het koppel. Hoe is het geluidsniveau bij deze snelheid? Is de motor dan nog hoorbaar of is het dan voornamelijk band en windgeruis?
 

reeseend

Forumguru
Het geluid is voornamelijk band en windgeruis. Zeker omdat mijn banden aardig gaar zijn komt daar nu het meeste geluid vandaan.
Overigens zit er een aardige roffel in de RS, wat een sportieve tint geeft.
 

LT83

Forumguru
vooral windgeruis langs de spiegels, is een pre facalift kwaal, hij loopt ook best zuinig hoor ongeveer 1 op 13 bij 120km/h
 
Je moet er ook niet vanuit gaan (uiteraard) dat je zuinig rijdt met de RS, het voordeel, vind ik, is dat je de auto vanaf ongeveer 70 km/u (60 met lichte brom) in z'n zes kunt zetten en gewoon fatsoenlijk kunt optrekken tot ... Even inhalen vanaf 100 of vanaf 80 zelfs gaat prima (zeker getuned) vanuit z'n zes. Ik vind de combinatie van de power en het koppel voor het lui kunnen rijden erg fijn. Als je weinig toeren wilt maken moet je een V8 kopen, maar of dat nou zuiniger rijdt....?
 
het voordeel, vind ik, is dat je de auto vanaf ongeveer 70 km/u (60 met lichte brom) in z'n zes kunt zetten en gewoon fatsoenlijk kunt optrekken tot ... Even inhalen vanaf 100 of vanaf 80 zelfs gaat prima (zeker getuned) vanuit z'n zes.

Dat is dan zeker een voordeel t.o.v. een 1.8TSI. Onder de 100 a 120 is het geen doen om in z'n 6 op te trekken.
Ben vaak geneigd om op de snelweg zelfs terug te schakelen naar z'n 5, om in te halen.

Is de 6e versnelling in een 1.8TSI meer een soort overdrive, dan daadwerkelijk een extra versnelling?
 

reeseend

Forumguru
Tja, die 2.0 Turbau zoeft er lekker op los. Maar ik zal nooit 60/70 km/h in z'n 6 rijden.
Veels te laagin toeren en dus schadelijk voor alles wat er binnenin de motor ronddraaid.
Vanaf 80km/h op de cruise (ringweg) dan hou ik hem wel in de 6 staan.
 

louis_O2

Nieuw lid
@Luuk Mijn 1.8 TSI O2 loopt ongeveer 2800 toeren bij 120 Km (dus niet behoorlijk minder)

@Foutjuh met hulp van ABT hoopt ik dat ik niet terug naar 5 hoef op de snelweg
 

sitechris

Donateur
GTI heeft exact zelfde toerentallen als RS. Mbt rijden met lage toeren in de versnellingen. Ik zet hem bij 70 regelmatig in VI en accelereer ook wel eens halfgas vanaf die snelheid. Bij volgas (meer belasting) kies ik toch vaak even versnellinkje lager.
 
Bovenaan Onderaan