Motortuning koppelen aan driving mode selection???

Joske

Forumguru
Toen ik vandaag met de O3 op stap was en wat aan het spelen was met de instellingen kwam dat plots in mijn gedachten.. Stel: eco modus blijft eco en normal blijft de normale ECU-instellingen MAAR als we nu de sportmodus eens zouden kunnen koppelen aan tuningparameters?

Dat lijkt mij het beste van de 2 werelden?


Het drivingmode-gebeuren is nu toch zeer levendig in het topic van @Antera en @ertromp. Dus misschien willen jullie je mening hier eens over geven? Zou het technisch mogelijk zijn?

Ik denk van wel..

en misschien wil @Race Eend hier ook wel iets over vertellen?


Wat denken jullie er over? Zinvol? of niet? Zou je het zelf willen?

shoot!

:D
 

ertromp

Forumguru
Ik vrees dat dat 'm niet gaat worden. Je zult 2 motor softwares moeten zetten op de motorbox of de software dusdanig inrichten dat afhankelijk van de stand van de knop de motorsoftware weet welke bits en bytes er uit gehaald moeten worden. Als ik zo die drive mode knop bekijk en de enkele kabel die naar de regelaar gaat zal dat zeker niet gaan lukken.
Het zou volgens mij al een unicum zijn als je heel simpel met een aan-uit knopje zou kunnen zeggen originele software of getunde software in je auto. Ik heb zoiets nog niet gezien op een VW/Seat/Skoda
Ik ben benieuwd naar de andere reacties. :D
 

Joske

Forumguru
Wat ik door aangeven van @peterrapid al "ontdekt" heb is de zogenaamde switch, maar daar moet een dongle in de OBD poort geplugd worden. Vervolgens kan je dan met een bakje kiezen wel programma er in geladen wordt.

Alientech heeft dit reeds in 2002 op de markt gebracht, de meningen er over zijn nogal sterk verdeeld. Maar dat had misschien te maken met de manier waarop het gebruikt werd/wordt door een bepaalde tuner in België.
 

Joske

Forumguru
eigenlijk niet, dat is de communicatie via OBD. Je hebt nog een ander bakje waarmee je dan een programma kan inladen:

Wat is de **** Switch?
De **** Switch is een softloader systeem die u toelaat om zelf te kiezen welke software u gebruikt. Terwijl u rijdt kiest u dus zelf of u getuned rijdt of niet. Het toestel is gelinkt aan het ECU-nummer van uw wagen en kan tot drie softwareversies bevatten Zo kan u bijvoorbeeld schakelen tussen de instellingen origineel, performance en economic.

Ik heb de desbetreffende tuner even gecensureerd ;)
 

micky

Forumguru
Wat ik door aangeven van @peterrapid al "ontdekt" heb is de zogenaamde switch, maar daar moet een dongle in de OBD poort geplugd worden. Vervolgens kan je dan met een bakje kiezen wel programma er in geladen wordt.

Alientech heeft dit reeds in 2002 op de markt gebracht, de meningen er over zijn nogal sterk verdeeld. Maar dat had misschien te maken met de manier waarop het gebruikt werd/wordt door een bepaalde tuner in België.

REVO doet dit en ik heb er via een goede vriend ervaring mee, idd druk je een soort OBD stekker in de poort, dus op de stekker zit een draaiknopje, elke stand programmeer je zelf in de computer (of neemt door hun voorgestelde programma's), stelt de nu gewenste stand in en steekt de OBD stekker in de auto, binnen een minuut of zo heb je wel of geen tuning, of een tuning met andere karakteristiek, wat er allemaal precies mogelijk is kan ik je niet vertellen helaas, hier de link die je meer info geeft:
http://www.revotechnik.com/
 

micky

Forumguru
Ik denk dat de kreet 'terwijl u rijdt' teveel belooft, je kunt de besturingssoftware van een computer (of een ecu) niet wisselen terwijl die werkt. Opnieuw starten is al het minste. De softwareversie die in het werkgeheugen staat moet daarvoor worden aangepast, vergelijk het maar met een grote update van je pc,:lezen: die moet dan ok worden herstart om de nieuwe software te gaan gebruiken.
Als je 't voorelkaar zou kunnen krijgen om voor de start een tuningmodus te kunnen kiezen, zou me dat ook wel leuk lijken.:D

zie mijn vorige post.
 

Antera

Donateur
Dit zou dus een of andere tuning box zijn die de software elke keer herschrijft? Ik zou hier eerlijk gezegd niet zo zeker durven zijn maar was joske bedoeld snap ik wel. Eigenlijk zou de mode functie dit eigenlijk nu ook al hebben en neem aan dat de auto die gehopt word de tuning geld voor de sport mode en dat de andere standen blijven bestaand?

@Raceeend kan jij er mee duidelijkheid in geven?
 

peterrapid

Forumguru
Die box bevat 3 programma's, het fabrieksprogramma met de verschillende instellingen, een nieuw vermogenstuningsprogramma en eventueel een eco-programma. De box wordt eerst aangesloten en wordt er een programma geselecteerd en ingelezen naar keuze, als je dan een ander programma wil moet je de box opnieuw aansluiten en inladen in de ECU. Het is niet zo dat je al rijdend gewoon kan veranderen van programma.
 

micky

Forumguru
Dit zou dus een of andere tuning box zijn die de software elke keer herschrijft? Ik zou hier eerlijk gezegd niet zo zeker durven zijn maar was joske bedoeld snap ik wel. Eigenlijk zou de mode functie dit eigenlijk nu ook al hebben en neem aan dat de auto die gehopt word de tuning geld voor de sport mode en dat de andere standen blijven bestaand?

@Raceeend kan jij er mee duidelijkheid in geven?
Geloof me maar, REVO is echt een gerenommeerd bedrijf, de prijs is er dan ook naar ;)
 

lugolux78

Forumguru
Ik zou graag een vermogenrun met de modi Eco en Sport willen zien. Hier stond laatst iets van een A3 met 2.0 TDI die volgens boekje 150pk heeft maar op run 163pk had. Ik kan uiteraard alleen vanuit de 2.0 TDI ervaring spreken maar ik denk dat je met Eco minder paardjew ter beschikking hebt. Zo voelt het ook.
Wel gaaf het veel lagere verbruik haha.
Kortom ik zie de sport modi al als kleine tuning
 

Cordoba

Forumguru
@lugolux78 163pk i.p.v. 150 is waarschijnlijk het echte originele vermogen.

Ik vraag me af of de 'wens van Joske' niet een extra communicatie kanaal nodig heeft vanuit de ECU om die extra tuning te activeren. Ik verwacht dat het systeem van REVO eventjes werkt, maar dat de ECU na enige tijd de kunsten van REVO herkent, en de tuning geen effect meer heeft.
 

lugolux78

Forumguru
110 kw is origineel.
Dus vandaar dat ik die vermogen run in de verschillende modi wil proberen (alleen niet morgen... Helaas)
 

jalex_h

Forumguru
Even terug naar het oorspronkelijke idee: Savali doet dit al met de DNA-knop in de Alfa's. De grap was/is dat o.a.een 20% Mito toch fiscaal gezien legaal getuned kon worden. Immers, de eco-mode, waarin de auto aan de 20% eis voldeed, blijft beschikbaar.
 

lugolux78

Forumguru
Aaah ha. Das wat ik heel graag zou willen
Savali klinkt Italiaans dus neem aan alleen voor Fiat groep?
 

jalex_h

Forumguru
Savali = Sam van Lingen, ooit DE Alfa Romeo dealer van NL en Savali was de merknaam voor heel leuk speelgoed (tuning, onderdelen etc). Helaas al weer jaren geleden failliet gegaan en toen overgenomen door de Stern groep. Die zijn toen wel zo slim geweest om die "speelgoedafdeling" voort te zetten onder die naam. Inmiddels inderdaad ook voor Fiat.
 

lugolux78

Forumguru
Ah ok. Jammer dat voor VAG geen knoppen tovenaar bestaat. Zou heerlijk zijn. Op knopdruk 30-40 pk meer... Komt misschien nog
 

Race Eend

Forumguru
Het ligt er ook maar aan of het standaard beschikbaar is.

Als de knop alleen werkt op het gaspedaal (respons/afstelling) maar het vermogen in alle standen gelijk is volgas is immers vol gas. Dan is er bv maar 1 koppel en turbodruk map aanwezig in de motorcomputer software.

Bij sommige vag software, zoals de RS4 bv kun je het vermogen dus vrij gemakkelijk maken onder de S knop. Hetzelfde zoals bij alfa de DNA knop (de mappen zitten dus al in de ecu).

Als je de software van de bosch computer zo kunt wijzigen (bv als je bij bosch gewerkt hebt, of contacten hebt bij bosch, dan kun je dat soort mappen/modussen ook toevoegen). Dit gebeurd wel bij Revo en APR bv, maar die zitten vaak erg dicht bij het vuur zullen we maar zeggen. Nadeel is dat het GOED afstellen van een auto niet blijft bij mooie software truukjes...
 

Octavia32

Forumguru
@Race Eend maar als ik mij kon herinneren hadden jullie ook zoiets jullie noemden dit een powercontroler waarin je ook verschillende modussen kon gebruiken. Voor op circuit of regenachtig weer..
 
Bovenaan Onderaan