Multiriem vervangen plus alle rollen

RapidFrans

Senior Member
Goedemiddag een ieder,

Ik zou graag alle rollen en multiriem willen vervangen, aangezien ik niet weet of dat ooit al eens is gebeurd.
Met 183 dkm op de klok lijkt het mij niet onverstandig. Nu vindt ik het moeilijk om een set te vinden aangezien ik niet bekend ben met de onderdeelnummers. Kan iemand voor mij kijken welke onderdeelnummers ik nodig zou hebben?
Er ligt een AQW motor in mijn faabje dus een distributieketting. Ik heb geen airco aan boord. Omdat ie een ketting heeft kan ik dan zonder meer de riem en rollen losmaken en vervangen? Of zijn er nog bijzonderheden, die mijn aandacht verdienen? Een jaar geleden is de waterpomp vervangen vanwege lekkage. Moet ik die toch mee vervangen of volstaat alleen de rollen. Hoe zit het met de krukas rol? Ook vervangen?

Ik zou graag jullie advies hierover vernemen.

MVG Frans
 

Monteurtje

Forumguru
Normaal wordt de multiriem alleen vervangen als die echt slijtage vertoont. Barsten. Of in combinatie met een distributieriem.
Je hebt een AQW motor zonder airco. Dan zit er geen spanner op.
De riem wordt namelijk gespannen door de dynamo. Die kun je verstellen.
Ik twijfel alleen of er 1 omlooprolletje opzit. Als die erop zit. PAS OP met losdraaien. Die bout heeft namelijk linkse draad.
 

Spierings

Forumguru
Je moet het verschil maken tussen poelies en rollen.

Een poelie op bv de krukas is van metaal met vaak een rubberen trillingsdemper, hier gaat bijna nooit iets defect aan.
De poelie van de dynamo is ook van metaal en heeft vaak een vrijloop, deze kun je controleren of deze niet vast zit.

Waterpomp heeft ook een metalen poelie en hoeft alleen vervangen te worden als deze lek is.

Rollen zijn van plastic of metaal en hebben lagers, deze worden onder andere door een losse spanner gebruikt en door de omlooprollen., deze zou je kunnen vervangen.

Meestal wordt alleen de riem vervangen en de rollen gecontroleerd.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals Monteurtje al aangeeft, multiriem wordt eigenlijk alleen vervangen bij problemen, of in combinatie met..
Het zou me niet verbazen als ie mee vervangen is met de waterpomp. Verder is een multiriem niet zo spannend als je de boel regelmatig onderhoudt: het is geen distributieriem, waar bij knappen of tandjes overslaan je motor direct van in elkaar draait.
 

Joske

Forumguru
Overzicht:

(zonder AC)

S13-0344.png


De poly-V-riem verwijderen

Uitbouwen - auto's zonder airconditioning
– Draairichting van de geribde riem aangeven.

– Bevestigingsbouten -pijlen- losdraaien en dynamo naar de motor zwenken.
– Geribde riem verwijderen.

S13-0245.png


in bijlage nog pdf voor inbouwen en algemeen overzicht inclusief nummering.

succes Frans :thumbsup:
 

Bijlagen

  • geribde riem inbouwen AQW met en zonder ac.pdf
    156,7 KB · Weergaven: 62
  • montageoverzicht zonder airco geribde riem.pdf
    73,1 KB · Weergaven: 49

RapidFrans

Senior Member
Dank jullie wel voor de info.
Ik ga hier van het weekend eens proberen mijn voordeel te doen.
De herrie die ik hoor bij stationair ( in mijn optiek behoorlijk onregelmatig, maar dat is bekend van de AQW ) en motor op bedrijfstemperatuur lijkt van het dynamo lager af te komen. Dus zeker eens controleren.

Ik laat jullie nog weten hoe ik ben gevaren.

MVG Frans
 

RapidFrans

Senior Member
@Joske; in jouw jouw eerste meegestuurde montagehandleiding staat een melding over een riemspanner. Is die echt nodig. Of zijn er richtlijnen hoe die riem op spanning te brengen zonder die spanner?
 

RapidFrans

Senior Member
Hoi iedereen,

Na het verwijderen van de riem ontdekt dat de omlooprol, de krukaspoelie, de waterpomppoelie, en het lager van de dynamo in perfecte conditie zijn. Nu is dat van de krukaspoelie moeilijk te bepalen. Maar heb daar geen speling in kunnen ontdekken. Ook de V-belt was in een topconditie. Ik vrees dat toch mijn distributie ketting, danwel de spanner, misschien wel beide vervangen moet gaan worden. Een klus die ik niet zelf ga uitvoeren.

Dank voor jullie tips

Groeten Frans
 

RapidFrans

Senior Member
@Spierings Normaal zou je zeggen dat een ketting niet hoeft vervangen te worden.
De AQW motor is nogal onregelmatig in zijn stationair. De motor heeft een soort ratelend geluid alsof er een rilling door je rug gaat. Vandaar dat ik geprobeerd heb het geluid te lokaliseren. Het komt dus niet af van de poelie van de dynamo, die ik als eerste verdacht en ook niet van de andere poelies dan wel de omlooprol Het blokje heeft inmiddels 184 dkm op de teller en daarom vermoed ik dat de ketting of de kettingspanner niet meer goed zijn. Ik weet het verder ook niet. Alleen wil ik niet uiteindelijk het blok in de soep zien lopen.
Ik zal volgende keer dat ik er in duik eens een opname maken van het geluid, misschien dat iemand hier het herkend en mij kan vertellen dat het niet ernstig is.

met groet Frans
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Makkelijker was dan om de motor effe te starten zonder multiriem. Kun je in een keer alles uitsluiten.

Wachten het filmpje wel af.

Geen storingen of iets te zien in de meetwaarden?
 

RapidFrans

Senior Member
Het was een van mijn eerste klussen aan de motor en heb niet gedacht aan starten. Er zijn helemaal geen foutmeldingen in de BC.
 

RapidFrans

Senior Member
lol ik wilde een filmpje plaatsen maar ik weet niet hoe dat aan te pakken. Ik dacht dat wel ff te doen zoals een plaatje of foto. Niet dus! Help...???
 

RapidFrans

Senior Member
Hier een youtube linkje naar het filmpje met het voor mij verontrustende geluiden uit mijn Faabje. Daarom ook dit topic gestart. Dit geluid hoor je dus het hardst bij een goed doorgewarmde motor, zoals in dit filmpje.
 

Spierings

Forumguru
Klinkt niet al te best, zou er niet langer mee doorrijden.

lijkt inderdaad op kettingeluid, maar dit is niet 100% te constateren vanaf een filmpje
 

RapidFrans

Senior Member
@Spierings Dank je voor je reactie. Hoe is zoiets wel 100% te constateren?
Ik hoorde ook iets over een toevoegingsmiddel in de olie. Ben alleen de naam vergeten. Weet iemand dat hier??
 

Spierings

Forumguru
Als de ketting opgerekt is help een olie toevoeging hier niet mee.

Constateren waar het vandaan komt is een goede lokalisatie van het geluid. Denk hierbij onder of boven uit het blok of achter de ketting deksel vandaan. Dit icm de ervaring van de monteur wordt een conclusie getrokken. 100% zeker weet je pas als je het blok open haalt.
 

skoda

Nieuw lid
Hoi Frans
Ik lees je vraag nu voor het eerst en het toeval is dat ikvorige week bij de polo van mijn dochter ook zo'n ratelend geluid hoorde, dit is een 1.2 3 cilinder motor.
Ikhet met wd 40 gaan zoeken en nadat ik een omlooprol van de multiriem had gehad was het geratel weg dus lager stond waarschijnlijk droog , nu maar een tijdje afwachten of het wegblijft. Het was de centraal gelegen rol.
Gr Ben
 
Bovenaan Onderaan