Multitest AMS en Europese zusterbladen - waar is de Superb?

sitechris

Donateur
Vandaag in de kiosk een Auto Motor und Sport gekocht. In deze uitgave een zogenaamde Mastertest. Een gezamelijke test met een x-aantal Europese zusterbladen (objectiviteit gegarandeerd imo). De auto's waren Passat, Mazda 6, BMW 3 etc etc met dieselmotoren rond de 170 pk (Passat). Enige uitzondering was de Audi A4, die werd geleverd met de eco variant, de 136 pk versie. Wie ontbrak in de test? Juist, onze vriend de Superb. Opmerkelijk, omdat de Superb hoge ogen kan gooien in zo'n test. Sterker, de Superb doet het ijzersterk in alle testen.

Toch wel even interessant om de concurrenten op een rij te hebben. Dus tijd voor de scores:

De resultaten:
1) Audi A4 2.0 TDIe 136 pk: 462 (oordeel sehr gut)
2) VW Passat 2.0 TDI 170 pk: 461 (sehr gut)
3) BMW 320d Touring 177 pk: 453 (sehr gut)
4) Ford Mondeo 2.2 TDCI 175 pk:452 (sehr gut)
5) Renault Laguna GT 2.0 DCI 180 pk: 446 (gut)
6) Toyota Avensis D-CAT 177 pk: 433 (gut)
7) Opel Insignia 2.0 DTCI 160 pk: 430 (befriedigend)
8) Seat Exeo 2.0 TDI 170 pk: 419 (befriedigend)
9) Citroen C5 2.2 HDI 170 pk: 416 (befriedigend)
10) Mazda 6 2.2 MZR-CD 185 pk: 412 (befriedigend)

Opvallend: de acceleratiecijfers van de Opel in 10,9 seconden. Mede met dank aan de bijna 1700 kg die de Opel zwaar is! Echt bizar. Ook de Citroen boven de 10 seconden. Ik zou me toch bekocht voelen als mijn topdiesel zo traag accelereert. Mbt de Insignia. Ik heb een keer in de 110 pk versie gereden, die was ziekelijk langzaam. Met dank aan het hoge gewicht. Ook opvallend: de Passat, still going strong. De Superb had het in deze test echt goed gedaan.
 

Michel

Forumguru
De plaatsen 1, 2 en 3 zijn bezet door "volbloed" Duitse modellen. Ik denk dat de Duitse eer toch een beetje gekrenkt zou zijn als de Superb (zeker gezien de hoeveelheid "waar voor je geld") bovenaan zou hebben gestaan...
 

Vacaro

Senior Member
Misschien moet je gezien de ruimte, lengte, uitstraling en afwerking de Superb een klasse hoger plaatsen. Daarom vind je hem/haar niet terug in deze test. :):):)
 

Rallye

Forumguru
Tsja, in principe staan er drie versies van de Superb in deze test.

De SEAT en de Audi zijn wezenlijk anders dan de Superb. Daar is de motor namelijk in de lengterichting gemonteerd: het platform is wezenlijk anders. De Passat heeft hetzelfde platform als de Superb. Slechts de Passat is dus een versie van de Superb (of was het andersom....)
 

kcj

Actief lid
Vandaag in de kiosk een Auto Motor und Sport gekocht. In deze uitgave een zogenaamde Mastertest. Een gezamelijke test met een x-aantal Europese zusterbladen (objectiviteit gegarandeerd imo).
Ik weet niet welke "zusterbladen" allemaal hebben meegedaan / mee werden opgenomen, maar bijvoorbeeld Auto Woche (D) - Autoweek (B&NL) - Auto Oggi (I) doen gewoon copy-paste van elkaars artikelen . Objectief ?
Autogids (B) doet ook aan copy-paste van duitse testverslagen. Objectief ?
No way :biggthumpdown: :icon_smile_dead:

"Toevallig" staan (weer) 3 duitse merken vooraan... Een Audi A4 en een BMW 3 met elk een krappe achterbank en dure opties (of anders gezegd : een kale basis auto voor evenveel of meer geld als een (zo goed als) volledig uitgeruste Mazda / Citroën / Toyota).

Nee, sinds de Lancia Delta is afgekraakt door de duitse auto"pers", geloof ik geen sikkepit meer van hun "onafhankelijkheid". (daarvoor ook al, maar ergerde ik me in mndere mate).

Koen
 

sitechris

Donateur
Onder andere Franse, Engelse, Roemeense, Italiaanse autobladen werkten mee. In tegenstelling tot AutoBild is AMS niet een bedrijf die veel zusterbladen heeft als ik het goed heb. Ik denk dat de objectiviteit wel ok is.

Skoda's winnen in Duitse bladen overigens ook vaak een test van de duitse concurrentie, waaronder VW. Laatst won de Yeti nog van de Tiguan.

En wellicht kan het ook zo zijn dat Duitse auto's gewoon net wat beter zijn dan de rest. Vind ik persoonlijk namelijk ook. Skoda reken ik overigens ook mee als 'Duitse' auto, met dank aan de moeder.

De duitse bladen testen een auto overigens op veel punten, vind ik wel prettig. Veel beter dan bv Autovisie. Die hemelen een auto vaak bij de eerste rij-impressie de hemel in (Alfa's). En dan komt er 4 jaar later een opvolger en dan lees je over de voorganger dat het eigenlijk maar een matige auto was. Tsja.....als dat dan journalistiek is......

Plus dat geneuzel over stuurmansauto non-stop. Lekker belangrijk als je een Opel Corsa vs. Peugeot 207 test.
 

kcj

Actief lid
Skoda's winnen in Duitse bladen overigens ook vaak een test van de duitse concurrentie, waaronder VW. Laatst won de Yeti nog van de Tiguan.
Jaja : voordat Skoda (en Seat) door VW werd overgenomen, was het allemaal "schroot".
Nà de overname kregen Skoda en Seat plots goede beoordelingen. Net alsof VW kon toveren :crazy:
Wat betreft Italiaanse autobladen : zij schrijven liever een Italiaans product de grond in en hemelen een duits product op.
Voor een doorsnee Italiaan is een duitse auto het beste wat er is : als je een duitse auto bezit (Golf, Audi), dan heb je het gemaakt in het leven :crazy:
Als zelfs de italiaanse eerste minister in een duitse auto rijdt ipv één uit eigen land...
Zie je al Sarkozy in een niet-franse wagen of Merkel in een niet-duitse wagen rijden ? :crazy:

Veel beter dan bv Autovisie. Die hemelen een auto vaak bij de eerste rij-impressie de hemel in (Alfa's). En dan komt er 4 jaar later een opvolger en dan lees je over de voorganger dat het eigenlijk maar een matige auto was. Tsja.....als dat dan journalistiek is......
Nee, dat is inderdaad nogal domme journalistiek.
De duitse bladen doen het iets anders :
Bij een eerste test komt een niet-duitse auto er goed voor.
Bij een volgende vergelijkende test is aan een niet-duitse niet veel goeds meer aan (bij wijze van spreken) en eindigt steevast achter BMW, Audi en VW :crazy:

Hun beoordelingen en kwoteringen zijn niet zo "objectief" als ze lijken.
Voorbeeld (uit een duitse lezersbrief naar aanleiding van een vergelijkingstest in Auto-Bild) :

Ich habe permanent den Eindruck, dass Sie deutsche Hersteller "bevorzugen" und mehr subjektiv als objektiv bewerten.
Z.B. schreiben Sie beim Lancia Delta von einem hohen Testverbrauch, der dann mit 6,3 l/100/KM angegeben ist - beim Golf liegt Ihr Testverbrauch bei 6,1 l/100 KM. Beim Golf schreiben Sie dann vom perfekten Schnellsparer, der sich mit knapp 6 l zufrieden gibt.
Der Unterschied von 0,2 Liter/100 KM unterscheidet bei Ihnen also über einen hohen Testverbrauch von einem Schnellsparer. Der Lancia Delta hat bessere Beschleunigungswerte und ist besser in den Zwischenspurts als der Golf - beim Golf sprechen Sie dann von einem Bomben Motor, beim Lancia von einem Turbo Loch ... Beim Lancia heisst es im Artikel " ... jenseits der 160 km/h wird der Motor dröhnig". Beim BMW heisst es "... der kernige Diesel-Sound passt zum BMW". Nehme ich jetzt die Ästhetik des Lancia Deltas und Ihre Werte so ist für mich der Delta der Sieger.

dat geneuzel over stuurmansauto non-stop
Dat begrip ken ik niet : wat bedoel je met "stuurmansauto non-stop" ?

Koen

Ach ja, ik zal nu maar een beetje op mijn bloeddruk letten, nadat ik al het bovenstaande nog eens na-gelezen heb
 

sitechris

Donateur
Autovisie beoordeelt bij iedere auto het begrip stuurmansauto onevenredig zwaar. Dat bedoelde ik met woordje non-stop.

Maw......koopadvies van AV: een S-Max want die gaat hard een bocht door. Niet omdat de auto ruim is, flexibel, comfortabel etc etc. Zaken die voor een gezinsauto toch belangrijker zijn.
 

Michel

Forumguru
Autovisie was vroeger een erg goed blad, maar onder leiding van de huidige hoofdredacteur Ton Roks (en wellicht ook de invloeden van de Telegraaf) vind ik het het een steeds een oppervlakkiger geheel geworden. Erg jammer, want een jaar of 20 geleden las ik het met veel plezier!

Vroeger was het misschien een tikje saai, maar alle auto's werden wel op dezelfde manier getest, waarbij alle aspecten werden meegewogen en niet "slechts" het stuur-, rijgedrag en rijdynamiek. Bij doorsnee auto's ben ik meer geïnteresseerd in de bruikbaarheid dan het feit of het de ultieme stuurmansauto is of niet. Dat laatste is een beetje de manier zoals Topgear naar auto's kijkt. In het geval van een televisieprogramma kan ik het wel waarderen, omdat het meer een vorm van vermaak is. Maar bij een onafhankelijk autoblad heb ik toch wel andere verwachtingen.
 

Rallye

Forumguru
Onder andere Franse, Engelse, Roemeense, Italiaanse autobladen werkten mee. In tegenstelling tot AutoBild is AMS niet een bedrijf die veel zusterbladen heeft als ik het goed heb. Ik denk dat de objectiviteit wel ok is.

Volgens mij vallen alle meewerkende bladen onder Motorpresse Stuttgart, de uitgever van AMS; wel zusters dus.

Ik weet niet welke "zusterbladen" allemaal hebben meegedaan / mee werden opgenomen, maar bijvoorbeeld Auto Woche (D) - Autoweek (B&NL) - Auto Oggi (I) doen gewoon copy-paste van elkaars artikelen . Objectief ?
Autogids (B) doet ook aan copy-paste van duitse testverslagen. Objectief ?
No way

Deze bladen vertalen gewoon hun Duitse moederblad, net als de Nederlandse Top Gear met het Engelse.

Autovisie beoordeelt bij iedere auto het begrip stuurmansauto onevenredig zwaar.
(...)
Maw......koopadvies van AV: een S-Max want die gaat hard een bocht door. Niet omdat de auto ruim is, flexibel, comfortabel etc etc. Zaken die voor een gezinsauto toch belangrijker zijn.

Ik ben wel blij dat Autovisie, net als de Engelse bladen die ik lees (Top Gear en CAR), aandacht heeft voor het stuurkarakter. Het past ook bij mijn opvatting over auto's: ik laat mij niet alleen door praktische zaken leiden. Dus als ik dan toch een "busje" moet koop ik de (voor mij) best rijdende, ook al lever je daar iets anders (bijvoorbeeld een beetje extra ruimte) voor in. Bij de uiteindelijke keuze pak je de best sturende (en niet de Renault Scenic die twee extra cupholders heeft).

De "objectieve" methode van de AMS (een blad dat ik al jaren koop) met punten heeft als vervelend gevolg dat de auto wint die gemiddeld goed scoort (meestal een Volkswagen dus). Bij een test van middenklassers is dat wellicht niet zo erg, maar bij sportwagens hanteert men hetzelfde systeem, waardoor altijd de sportwagen met de grootste kofferbak de test wint.
 
Bovenaan Onderaan