Multitest Autoweek van VAG's 1.8 TSI

Aiii

Lid
Vandaag de nieuwe Autoweek binnen gekregen. Deze week vergelijken ze vier VAG auto's met de 1.8 TSI motor.

De volgende auto's nemen het tegen elkaar op:
-A3 Sportback 1.8 TFSI;
-Skoda Suberb 1.8 TSI;
-Seat Leon 1.8 TSI;
-Volkswagen Passat 1.8 TSI.

Het hele artikel mogen jullie zelf lezen. Maar het weinig verassende eindoordeel wilde ik jullie niet laten missen.

De winnaar is de hier in vier smaken opgediende 1,8-liter TSI motor. De Audi is een toppertje, maar hij is wat duur en wat krijg je relatief weinig uitrusting en ruimte voor je geld. De Leon is een serieuze 'warm hatch' en een heel fijne auto, maar laat op het gebied van afwerking en rij-raffinement te veel steken vallen. De Passat is ook aan de prijzige kant en hij kent een paar praktische nadelen. Er zijn geen echte verliezers; daarvoor wijken de auto's te sterk van elkaar af. Maar we zijn op zoek naar het beste allround-pakket. Als je daarnaar kijkt, en naar de value for money kan er maar één de beste zijn: De Skoda, mét DSG-bak.
Kan ik mijn buurman en zijn A4 station weer recht in het gezicht aankijken. :grin:

Daan75

Lid
Heel mooi artikel ik heb het net ook gelezen. Erg veel voor weinig. Ik blijf lekker bij Skoda

VEEJAY

Forumguru
Tja, ik mocht eens een keer een auto van mijn eigen geld kopen. Dit keer niet geremd door allerlei leaseregels en bijtelling geneuzel.

Uiteindelijk is het toch een (weer) Skoda Octavia geworden.... Dag BMW 3, Audi A3 & VW Jetta. Waarom zou ik daar meer voor betalen.... Status? hahaha

andrehj

Forumguru
Vandaag de nieuwe Autoweek binnen gekregen. Deze week vergelijken ze vier VAG auto's met de 1.8 TSI motor.

De volgende auto's nemen het tegen elkaar op:
-A3 Sportback 1.8 TFSI;
-Skoda Suberb 1.8 TSI;
-Seat Leon 1.8 TSI;
-Volkswagen Passat 1.8 TSI.

Kan ik mijn buurman en zijn A4 station weer recht in het gezicht aankijken. :grin:

Een soortgelijke test staat ook bij Autobild als online video, maar dan met de A4, de gewone Passat en de Seat Exeo (en natuurlijk de Superb):

Deel 1 http://www.autobild.de/autobild-tv/?clip_id=1392
(voor Deel 2 even onderin klikken)

MarcoO2

Forumguru
Lijkt verdacht veel op een test van april 2008! Daarin stonden een Skoda Octavia 1.8TSI Elegance, een Seat Leon 1.8TSI Sport-Up, een Audi A3 1.8 TFSI S-Tronic Ambiente en een VW Golf 1.8 Manhattan (1990) tegenover elkaar...

In deze test won de Golf (uit nostalgische gevoelens) en kwam de O2 daarna als gulden middenweg uit de bus.

Voor liefhebbers is'tie per mail te verkrijgen, de .pdf is te groot om hier te uploaden.

MarcoO2

Forumguru
Misschien werkt [moderatorbreak]Wel eens van copyright gehoord? [/moderatorbreak]
Ik heb alleen de versie van april 2008, de test van deze week is nog niet in .pdf beschikbaar.

edit: als je erop klikt gaat het niet goed volgens mij, maar "opslaan als" via rechtermuisknop werkt wel.

EdK

Forumguru
Misschien werkt .... ( edit ) Ik heb alleen de versie van april 2008, de test van deze week is nog niet in .pdf beschikbaar.

edit: als je erop klikt gaat het niet goed volgens mij, maar "opslaan als" via rechtermuisknop werkt wel.

Opslaan als werkt inderdaad prima !! alleen klikken blijkt file na een paar Kb al hangen !!
Dus prima op te halen volgens 2e manier en dus ook prima te lezen !!
Mijn dank !!

MarcoO2

Forumguru
Opslaan als werkt inderdaad prima !! alleen klikken blijkt file na een paar Kb al hangen !!
Dus prima op te halen volgens 2e manier en dus ook prima te lezen !!
Mijn dank !!

Ja, geen idee waar het aan ligt... maar lekker belangrijk, zo lukt het ook! Veel leesplezier dan maar (al is het een oude test en dus ook met de oude O2). Ben benieuwd naar de nieuwe test, zal zo eens langs de winkel lopen!

MarcoO2

Forumguru
@MarcoO2: disclaimer niet gelezen?

Nee, inderdaad niet... heb het artikel niet geopend. Foutje... ik ga 'm wel weer verwijderen.

edit: Higgy was me voor, zie ik. Nu alleen nog de quote van EdK cleanen en mijn slippertke is weer verdwenen...:blush:

EdK

Forumguru
Nee, inderdaad niet... heb het artikel niet geopend. Foutje... ik ga 'm wel weer verwijderen.

edit: Higgy was me voor, zie ik. Nu alleen nog de quote van EdK cleanen en mijn slippertke is weer verdwenen...:blush:

Je slippertje is verwijderd ( vlek op vlek ) maar krijg hem niet van mijn PC af !! Misschien een ITer die me dit kan uitleggen !! :biggthumpdown:

MarcoO2

Forumguru
Dat dacht ik ook... maar in de disclaimer stond wel dat het niet gepubliceerd mag worden. Alleen las ik dat pas achteraf...

MarcoO2

Forumguru
verbruik

Zo, net eens naar de winkel geweest en de Autoweek gekocht. Vervolgens het artikel gelezen, leuke test! Grappig om te zien dat één en dezelfde motor toch heel verschillend kan overkomen, afhankelijk van in welke auto je 'm hangt.

Ik zal niets zeggen over de inhoud, dan verpest ik niets voor mensen die de test nog moeten lezen! :grin:

Maar wat ik wel grappig en geruststellend vond om te zien, was het gemiddelde verbruik van de vier TSI's. De fabrieksopgaven varieren van 1:13,2 voor de Skoda tot 1:14,9 voor de Audi, maar de testcijfers geven een heel ander beeld, namelijk van 1:10,7 voor de Skoda tot 1:11,5 voor de Audi.
Ik dacht altijd dat ik met mijn 1:10 à 1:10,5 een behoorlijk hoog verbruik had (de fabrieksopgave is immer behoorlijk hoger), maar blijkbaar ben ik niet de enige... uiteraard zal het nieuwe rijden niet toegepast zijn tijdens de tests, maar gezien mijn rijomstandigheden (stad en file) valt mijn verbruik me dan nog niet eens tegen.

Na het kietelen door JD (en het overstappen op RON98, indien voorradig) is de auto trouwens een stuk zuiniger geworden, meestal reed ik net 500 km op een tank, nu bijna 600. Toch leuk!

Bovenaan Onderaan