Muziek in m'n Octavia

rikjan

Lid
Sinds een paar dagen zit er muziek in m'n Octavia, maar dan in de negatieve zin: hij fluit. Toen ik nog niet wist dat het uit m'n auto kwam zat ik regelmatig om me heen te kijken waar dan de politie met sirene's reed. Achteraf bleek het dus mijn eigen auto te zijn. Het is geen hele harde fluit, maar hard genoeg om waar te nemen en het is knap irritant. Weet iemand of dit kwaad kan?

Gieliovd

Forumguru
Dat ligt eraan wat voor fluit het is.

Het is een veel voorkomend probleem dat er ergens wind tegen komt en dat het gaat fluiten. Een kapje bijvoorbeeld een beetje ontzet.

Een andere goede mogelijkheid is je turbo die naar zijn mallemoer gaat. Vraag maar aan bijvoorbeeld __JC__ over de klachten. Even zoeken op het forum kan ook geen kwaad naar turbo kapot of iets in die richting.

Ik zeg: dealer raadplegen voor de garantie.

___JC___

Forumguru
Riep iemand mij?
:D

Fluiten kan de turbo zijn. Dan moet de toon wel anders worden naargelang de toeren verschillen uiteraard. Ik had een fluit en uiteindelijk bleek de turbo naar de mallemoer te gaan. Maar fluiten duidt niet per se op een kapotte turbo. Als de fluit boven de 2.000 rpm is dan is er niks aan de hand, gaat ie vanaf stationair al fluiten gaat ie waarschijnlijk kapot.

Gieliovd

Forumguru
Precies, een beetje turbo fluit altijd bij bepaalde toerentallen. Het is nou eenmaal een turbine en compressor.

Wat JC zegt, net waar het fluit.

Ja, en als het water in de fluitketel van achteren lijkt te koken, kan het ook de achterklep zijn: als je de twee rubberen doppen waarmee de klep op de carosserie komt wat afstelt door eraan te draaien (er zit een soort schroefdraad in), zou het gefluit ook verholpen kunnen zijn.

___JC___

Forumguru
En als je de fluit altijd hoort, ook als je 's avonds in je bed ligt, moet je de radio flink zachter gaan zetten..
;)

rikjan

Lid
Het gefluit is niet het standaard turbo-fluitje (en ik hoor 't 's avonds in bed ook niet...). Deze is erbij gekomen en begint onder de 2000 toeren, en de toon verandert over verschillende toeren. Het is zeker niet de wind, want als ik stilsta en ik geef gas hoor ik 't ook. Ik ga maar 'ns langs de dealer... wel raar, die turbo is al een keer vernieuwd en is nog geen jaar oud.

higgy

Forumguru
Per saldo verdenk ook ik de turbo.

Ik heb zelf sinds kort een bijgeluidje dat ik zelf herleid tot de versnellingsbak. Is miniem hoor, en goed uit te houden, maar ik ben daar een miereNNeuker in.
't Is bij mij bij het wegtrekken en dus in lage versnelling. Rijd ik de parkeergarage in en ga ik (vanwege de scherpe bocht) in z'n een van de ene naar de volgende verdieping, dan denk ik het ook harder te horen.
Denk wellicht de synchromesh van de eerste?

(Hilarisch: een van de mensen van m'n dealer hield het op m'n turbo. Toen ik voorzichtig zei dat ik een 1.6MPi heb bleef 'ie bij z'n stelling. Is maar goed dat 'ie niet een van de reparateurs bij mijn dealer is. ;) )

Per saldo verdenk ook ik de turbo.

't Is bij mij bij het wegtrekken en dus in lage versnelling.

Ik heb ook zo'n type fluitgeluid bij het optrekken. Vooral als ik dan schakel geeft het even een eerder zingend fluiterig geluid. Je hoort het nog beter als de hoedenplank(doek) opgerold is en het is tot de derde vierde versnelling achteraan de wagen.
Laatst was ik vebaasd toen ik met een collega mee reed in zijn nieuwe Passat. Ik hoorde precies hetzelfde fenomeen.

hekko

Lid
(Hilarisch: een van de mensen van m'n dealer hield het op m'n turbo. Toen ik voorzichtig zei dat ik een 1.6MPi heb bleef 'ie bij z'n stelling. Is maar goed dat 'ie niet een van de reparateurs bij mijn dealer is. ;) )

hehe die is goed, gewoon stug vol blijven houden :)

___JC___

Forumguru
Ik heb het ook gehad in een auto zonder turbo. Bleek uit de boxen van de radio te komen. Slechte aarde op de versterker.

Maaruh in jouw geval klinkt het echt als de turbo...

VEEJAY

Forumguru
Welkom bij de 'mannen met de grote en kleine fluitjes club'.

Zolang het tussen de 1800-2200 toeren is dan is het goed. Vanaf stationair is niet goed, kan onder garantie vervangen worden, was bij mij het geval.

henk_de_bruin

Actief lid
he higgy
ik had ook zo'n fluitje in mijn versnellingsbak maar dan bij de 4e en 5e versnelling.
het werd na verloop van tijd wel irritant en is inmiddels verholpen: 2 lagers kapot in de bak. 75000 km en onder garantie van skoda gemaakt.

gr henk

Bovenaan Onderaan