N80 / EVAP klep, hoe slang los halen?

Highway

Forumguru
In mijn VCDS logs zie ik dat ik soms een errorcode krijg bij Engine, en dan een EVAP code. Op internet gezocht - grote kans dat de N80 klep niet meer helemaal goed afsluit.

Voor 15 euro wil ik die wel vervangen, dus onderdeel bested (origineel Bosch maar geen VAG tekens erop).

Vandaag willen wisselen. Ik krijg alles zonder problemen los behalve 1 slangetje (zie foto).

Dit slangetje lijkt van een hard soort plastic gemaakt te zijn. Zit ook geen klem om deze slang. Ik kan de klep draaien aan de slang maar krijg deze, ook als ik behoorlijk hard trek, niet los.

Weet iemand hoe je deze slang los kan halen van de N80 klep.
 

Bijlagen

  • n80.jpg
    n80.jpg
    220,5 KB · Weergaven: 53

Kees2

Lid
Ik zou hem er zo dicht mogelijk bij de klep afsnijden.(of halverwege de tule en hem er dan proberen af te trekken)
je hebt dan nog voldoende lengte slang om op de klep te monteren
 

turboturbo

Forumguru
Volgens mij kan je in zo'n situatie voorzichtig met een grote platte schroevendraaier ertussen als een wig, proberen de slang los te bewegen. De slang is immers heel hard dus zal niet snel scheuren vermoed ik.

Of, als dat toch te grof geweld is, een kunststof interieur demontage tool gebruiken?
Veel kruipolie ertussen spuiten.
 

Highway

Forumguru
Bedankt voor de tips. Zal idd met een schroevendraaier proberen. Zal ook eens kijken wat een nieuw onderdeel kost.
 

Highway

Forumguru
@mvdk verwarmen was ook al in mij opgekomen, echter zal ik dan eerst de slang aan de andere kant moeten verwijderen. Ik weet niet hoe deze aan de andere kant vast zit - daarvoor moet ik eerst andere onderdelen verwijderen.

Waarom niet aan de auto: de EVAP heft te maken met het afvoeren van benzine dampen. Als ik daar hitte bij houdt dan heb je mogelijke benzine dampen + bron van hoge temperatuur. Kan ongewenst effect opleveren (iets met vuur).
 

Antera

Donateur
@mvdk

Waarom niet aan de auto: de EVAP heft te maken met het afvoeren van benzine dampen. Als ik daar hitte bij houdt dan heb je mogelijke benzine dampen + bron van hoge temperatuur. Kan ongewenst effect opleveren (iets met vuur).

Daarom dus verwarmen met een föhn op afstand niet te gek. Kan goed dat de nieuwe geleverd word met slang. Als dit een hard slang is heb je anders weinig keus. De andere kant is met een klemmetje.
 
Bovenaan Onderaan