Na een tijdje in een VW gereden te hebben

VEEJAY

Forumguru
2 dingen vallen mij op nadat ik weer in mijn O2 rij:

Ik weet dat de O2 stuurbekrachtiging zich aanpast aan je snelheid.

Ik weet niet hoe het komt maar sinds ik me auto weer terug heb erger ik me er best aan. Als je ergens instuurt en je remt tegelijk af of laat gas los (tot onder de 30km p/u bijvoorbeeld in parkeergarages) dan wordt de stuur opeens wat zwaarder. Of als ik mijn wijk uitrij (30km zone) stuurt de auto best zwaar. (ga denk ik ff naar de dealer hiervoor om te checken of het normaal is hoe zwaar de auto nu stuurt, maar er branden nergens waarschuwingslampjes).

Verder is de koppelingspedaal best zwaar, vervelend tijdens filerijden. Wat wel zo is is dat de O2 super solide aanvoelt tijdens het rijden.

Ik ben in ieder geval weer dolblij de afgelopen dagen! /forum/images/graemlins/yeah.gif

Via de dealer is via de VAG-com de instelling van je stuurbekrachtiging te wijzigen. Hier een site waarin alles uiteen wordt gezet in het nederlands. Kun je zelf nagaan wat je dealer kan wijzigen!!

groet Passat

Okee, dat ziet er goed uit.....Is het een kostbare zaak om (door de dealer) bijvoorbeeld je stuurbekrachtiging te laten aanpassen ? Of gebruiken dealers de software sowieso al en hoeven ze slechts een nieuwe code in te voeren ?

VEEJAY

Forumguru
inderdaad zouden ze er geen geld voor moeten vragen, wat ik vaak wel merk is dan men simpelweg niet weet hoe het moet.

Maak daarom liever een afspraak dan kunnen ze zich voorbereiden.

Wat ik wel raar vind is dat je problemen ondervind bij lage snelheid: dan zou de stuurbekrachtiging net het sterkst moeten werken en het stuur vlot laten ronddraaien (bij mij is dat toch zo). Bij hogere snelheden wordt het sturen minder bekrachtigd en dus zwaarder.

Ik merk dat op de autosnelweg of vanaf > 80 km/h, de wagen echt wel erg zwaar begint te sturen (vind ik). Mijn vorige Passat had dat niet, en dat mis ik wel een beetje. Nu ben ik aan het denken of de dealer er niet voor kan zorgen dat de wagen iets minder zwaar stuurt bij hogere snelheden.....Zal het zeker eens vermelden bij de eerste checkup binnenkort.

VEEJAY

Forumguru
Ik heb op een zusterforum van ons gelezen dat VAG auto's verschillende standen hebben (as in: sportief/standaard etc.).
Kwestie van computer eraan hangen en parameters wijzigen. Bij mijn stuur klopt er echt iets niet, ik heb het vermoeden dat men het eraf gehaald heeft en iets te strak terug gemonteerd heeft. Je hoort de stuur schuren tegen iets.

Wiseguy

Actief lid
Hmmm.... dus je kan verschillende standen laten programmeren? welke standen zouden er dan zijn? Waar heeft dit betrekking op?

VEEJAY

Forumguru
Vrijdag ochtend ga ik naar Skoda Centrum Utrecht om eens te laten kijken naar mijn stuurtje, mogelijk ook dat adaptieve stuurbekrachtiging laten verwijderen om eens te proberen.

Laat aub even weten wat ze daarop zeggen en eventueel aan kunnen doen, want ik ben erg nieuwsgierig....

VEEJAY

Forumguru
Ik hoop het wel, ik rij iedere ochtend door een parkeergarage heen (veel bochten en PALEN). In de garage rijdt je net op de snelheid dat je stuurbekrachtiging opeens van karakter wil wisselen en dat komt dan op een niet gewenst moment.

Wiseguy

Actief lid
Ja, maar als je het alleen daarom wil doen, dan lijkt me dat niet echt een graadmeter.... als je op de snelweg rijdt en je stuurbekrachtiging is niet adaptief ingesteld, dan kan je dus met je pink sturen.... Dat is levensgevaarlijk hoor.... zodra je snelheid omhoog gaat, moet alles wel relatief zijn natuurlijk. Als je per ongeluk niest, het stuur iets verdraait en daardoor ineens de vangrail zeer goed op je netvlies krijgt geprojecteerd, dan denk ik toch dat je liever de adaptieve stuurbekrachtiging had laten zitten... /forum/images/graemlins/grin.gif

VEEJAY

Forumguru
the proof of the puding is in the eating, gelukkig is het allemaal simpel aan te passen dus het proberen waard. (als mijn dealer weet hoe het moet).

Wel bijzonder dat je het "overschakelen" van de stuurbekrachtiging voelt. Dat heb ik nog niet ervaren en staat toch alweer 30k op de teller /forum/images/graemlins/crazy.gif

Wiseguy

Actief lid
Ik heb tot nog toe ook niets gemerkt... en ik rijdt toch ook geregeld in parkeergarages.... misschien ben je te gevoelig? /forum/images/graemlins/wink.gif /forum/images/graemlins/grin.gif

VEEJAY

Forumguru
Nou het autootje stuurt weer fijn, althans beter dan de afgelopen weken.

Het aanpassen zou volgens de dealert niet kunnen bij de O2. Wél bij de Fabia. Okay fair enough, was leuk om te proberen als het kon. Kennelijk kan het met de oudere modellen vag auto's wel, want de (oude)Leons en (oude)Toledoos daar zou het wel mee kunnen.

Bovenaan Onderaan