Na het openen van de motorkap ...

Erik_NL

Forumguru
geïnspireerd door dit topic en teneinde eens te kijken of ik de stadslichten gemakkelijk kan vervangen door Leds, opende ik de motorkap van onze Fabia. Daar kwam ik het onderstaande tegen.
Over een marter in de motorruimte is wel vaker geschreven, maar van een dode rat staat me dat niet bij.

De verontwaardigde berijdster van de Fabia is van mening dat hier sprake is van een onsmakelijke (nieuwjaars-)set-up.
Mijn eerste indruk was dat de natuur een wrede wending heeft genomen, ten koste van een bruin kadetje en een zakje vogelvoer. De Fabia staat 24/7 buiten en de motorkap wordt ca. 1x per 2 à 3 weken geopend. De alarmsensor voor de motorkap is uitgeschakeld. Voor zover bekend geen ratten in de buurt.
Wat denken jullie?

BTW: de enige schade lijkt het ontbreken van een kap op de rechter veerdoom

Bijlagen

• verrassing onder motorkap Fabia 001.jpg
    verrassing onder motorkap Fabia 001.jpg
    127,9 KB · Weergaven: 224
  • verrassing onder motorkap Fabia 002.jpg
    verrassing onder motorkap Fabia 002.jpg
    67,6 KB · Weergaven: 220

memoscan

Senior Member
Beste Erik-NL,
je hebt de uitvinding van het jaar, zojuist gelezen dat de ratten resistent zijn geworden voor de huidige gifmiddelen, deze combinatie van bruinbrood en een voerbal zijn het nieuwe ratten verdelgingsmiddel.trouwens het kapje ontbreekt bij de meeste fabia,s even naar de sloop en kijk even bij de vw polo, sucses

niek

Lid
Mijn partner had een Hyundai Atos (echt waar) en daar haalde ik met regelmaat dankzij een boommarter van alles onder de motorkap vandaan. Met name dode vogels was eigenlijk wel een gewoonte geworden.

Monteurtje

Forumguru
Zo kom je nog eens wat tegen in een motorruimte. Heb ook wel eens eieren, vogels, een kat bovenop versnellingsbak gezien. Maar heel fris is het niet. Als die steenmarters nou blijven liggen.
Of deze rat schade aangericht heeft, goed kijken of je ergens aangevreten slangen of kabels ziet.

Cordoba

Forumguru
Zonder de motorkap te openen, krijg je rat en voer nooit op die plaatsen. Waarschijnlijk heeft ie een schuilplaats gezocht met z'n voer, misschien vanwege vuurwerk of andere reden.
(als je de rat nog hebt, zou je autopsie kunnen laten doen, om te onderzoeken of de rat overleden is aan een hartstilstand (door vuurwerkknal/stress, of door berijdster die gilt bij het zien van de rat :winkie:)

Wat de stadslichten betreft: heb ik een paar weken terug ook vervangen door Led's. Volgens de verpakking wit, in de praktijk toch aardig Xenon-blauw. Kosten 3€ voor de set, en een paar minuten werk. Als een Led niet brandt, even een halve slag draaien t.ov. de stekker (Led brand namelijk maar in één stroomrichting in tegenstelling tot een ouderwetse gloeilamp)

Bosi

Lid
Ik heb ook zo'n fijne steen marter onder de motorkap van mijn faab gehad, en het onder motorkap hangen van een chlorix toiletblok heeft perfect geholpen. Je moet wel de ouderwetse chloorhoudende versie hebben (boerenbond heeft ze vaak)

RayDelft

Forumguru
Het is vrij duidelijk dat de rat er zijn huisvesting heeft gezocht. Kennelijk is hij er een keertje onder gekropen toen het er behaaglijk warm was. Het voer wijst erop dat hij doende was een nest te maken. Ik denk dat hij , behaaglijk zittend niet uit de rijdende auto durfte te springen en door de hitte is omgekomen. Of hij is om een andere reden doodgegaan. Maar dat hij er een nest wilde maken is zeker.

Overigens, toen ik hier een rattenplaag in de tuin had, vertelde de verdelger dat die vogelvoer ballen een reden waren van die plaag. Ze klimmen in de bomen etc waar ze hangen en pakken de bal mee, ook als die aan een touwtje hangt. Hier is te zien dat de rat ook zo'n bal heeft gescoord.

Erik_NL

Forumguru
allen bedankt voor het meedenken en antwoorden.

Sporadisch staat de auto een dag op de P&R van station Meppel. De laatste keer stak na terugkomst het lipje van de motorkapvergrendeling net uit, waaraan je kan zien dat de motorkap niet goed op z'n plaats is gedrukt. Omdat ik daar zelf altijd goed op let sinds de auto op die manier na een beurt van de dealer terugkwam, heb ik ook echt met een perfide grap rekening gehouden. Gelet op de rubberen afsluiting van de motorkap sluit ik uit dat de rat zelfstandig van bovenaf op die plek heeft kunnen komen.

Bovenaan Onderaan