Na inbouw Vogels Landi DI gassysteem

Mede skoda rijders,

Ik heb wat prangende vragen over het gedrag van mijn Octavia 1.2TSI (2011) nadat ik vorige week een Vogels Land DI gassysteem in heb laten bouwen. Wat mij opvalt zijn de volgende twee "problemen":

1. Eerder uitvallen van motor in stationaire fase, vooral net na overschakelen naar LPG. Ik neem een dip waar in de toeren van de motor, waardoor hij uitvalt. Op benzine nog nooit gehad. Dan is er ook af en toe een dip in het toerental, maar valt hij nooit uit.
2. Beetje bizar... Sinds inbouw van het gassysteem schakelt het ASR/ESP in bij het optrekken in hogere versnellingen. Zeg versnellingen 4/5/6. Je voelt dat de auto begint te trillen en als ik het gas blijf intrappen dan krijg ik een waarschuwing op het dashboard dat het glad is.

Mogelijke problemen zoals gladde banden of versleten bougies/kabels lijken me uitgesloten, want dat is minder dan een jaar geleden beiden vervangen. Sindsdien zo'n 20.000km gereden.

Iemand die hier ervaring mee heeft of wellicht een oplossing? Alle hulp word gewaardeerd.

Mvg,
Dennis
 

hemi24

Forumguru
Terug naar de inbouwer, zou mijn eerste ingeving zijn...

Wat is de elektronische link tussen een taalsysteem en de abs/ESP unit?!? Je zou bijna zeggen dat het systeem via CAN-bus probeert te communiceren maar dat er hier iets gigantisch fout gaat!
 
Dank je @hemi24 voor je reactie. Ik ben al teruggegaan naar de inbouwer natuurlijk. Zowel hij als de technici bij Vogels hebben dit nog nooit eerder gehoord. Als het goed is er geen verbinding tussen de twee systemen. Zou de Skoda experts moeten raadplagen.
 

Cordoba

Forumguru
Blijkbaar is de inbouwer niet zo deskundig? Probleem 1 lijkt me zonder meer samen te hangen met de LPG inbouw, hoewel de dip in toerental (op benzine) ook nog wel met de ECU-software samen kan hangen (of een slechte sensorwaarde die de ECU krijgt).

Wat probleem 2 betreft: ik vraag me af of soms een ABS-kabel is beschadigd bij de inbouw, waardoor de ECU onjuiste of onvolledige info krijgt.

Mijn advies is om de auto eerst eens uit te laten lezen met apparatuur die specifiek voor de Vaggroep is bedoeld. Algemene uitleesapparatuur zal de gasinbouwer ook wel hebben, maar die mist vaak merk-afhankelijke foutcodes.
 
@Cordoba Deskundig op het gebied van inbouwen is deze man zeker. Doet het al zijn heel wat jaartjes en hij staat ook genoemd als expert. Hij zal idd misschien minder expert zijn op het gebied van Skoda/VAG. Gisteren de foutmelding door hem laten uitlezen en die was nogal generiek. Ontstekingsfout in cilinder 3...

Hier een verslagje van mijn "ervaring" afgelopen vrijdag op de snelweg:
- tijdens file rijden afremmen en vervolgens weer versnellen in 6e versnelling.
- auto begint te schokken, wat bij inhouden weer stopt.
- bij door versnellen springen er 3 lampjes aan op het dashboard. Motorstoring, EPC en ASR.
- gestopt op parkeerplaats en auto opnieuw gestart.
- rijd weer als een zonnetje!

Wederom getest of dit op benzine ook voorkomt. Nope!
 

jonbongoofy

Forumguru
@DAMS5680 ik heb ook een Vogels systeem gehad in mijn Skoda en heb genoemde problemen nooit gehad. Dit is toch het systeem dat hij start op benzine en na overschakelen nog een x aantal % benzine blijft inspuiten?
 

Arjann

Forumguru
Hoe is het met de bobine? Haal de bougiekabels eens los op de bobine en kijk eens of er niet een aansluiting oxidatie heeft.
 

jonbongoofy

Forumguru
@DAMS5680 weet je dat heel zeker? Dat zou een afwijkend systeem zijn ten opzichte van de eerder gemonteerde systemen van Landi/Vogels en de DI van Prins. Er werd altijd 8 tot 10% benzine ingespoten om de injectoren te beschermen. Zie tekst hieronder:

Dies macht es notwendig, dass neben dem Kraftstoff Autogas auch ca. 8-10 % Benzin zusätzlich eingespritzt werden müssen. Dies dient dem Schutz der Benzininjektoren, die ansonsten an der direkt im Brennraum sitzenden Spitze Schaden nehmen könnten.

Zodra er bij mij werd overgegaan naar lpg merkte ik dat de motor iets meer toeren ging maken bij stationair lopen. Het uitvallen heb ik alleen in het begin gehad bij het afregelen omdat er toen werd geëxperimenteerd met de hoeveelheid benzine die erbij moest.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
@Arjann ik ga morgen de kabels controleren bij de inbouwer. Aangezien het in de derde cylinder was lijkt me dat de te checken aansluiting.
 

Greenarctic

Donateur
Ik heb vialle LPDi rijd dus zonder benzine. Ik zie geen nieuw bericht. Maar ik heb ook cilinder 3 melding gehad bij 70000 km en dat bleek uiteindelijk de bougiekabel te zijn waardoor het haperde. De bougiekabels hadden toen 10.000 km meegedraaid...de ANWB melde dat dit euvel wel vaker voorkwam. (Zit nu op 278.000 km)

Zou de bougiekabel niet uitsluiten, in het begin vreemde storingen maar binnen 2000 km hield die er echt mee op.
 
@Greenarctic Heb je speciale kabels aangeschaft met extra isolatie? Zag dat die er zijn namelijk, met siliconen volgens mij. En wat bedoelde je met " binenn 2000km hield die er echt mee op"? Thanks alvast voor je reply
 

Greenarctic

Donateur
Neuh, doe zelf het standaardonderhoud en kleine reparaties. Vervang de kabels elke 30000 km met de bougies, koop meestal een Bremi set in Duitsland voor 43 euro, daar heb ik geen klachten meer mee gehad. Toen de storingen begonnen had ik nog garantie en de geleerden (garage) waren bezig de oorzaak te achterhalen toen ik 2000 km later dus met een zwaar stotterende motor strandde bij Amstelveen. De wegenwachter was naar mij toe aardig en behulpzaam maar zei wel wat lelijke dingen over de kabels van VW en de garage.

Ik was toen ook wel klaar met de garage want die schoven alles af op de LPG installatie. Sindsdien doe ik het zelf. Heb de auto nieuw gekocht met de doelstelling 500.000 er mee te rijden. En tot nu toe gaat dat goed, heb wel een koprevisie gehad bij 250.000 en de afgelopen maand een nieuwe hogedrukpomp en ringtankpomp voor LPG maar qua kosten valt het nog steeds mee, zeker gezien de leeftijd en kilometerstand.
 
@Arjann @Greenarctic @Cordoba @jonbongoofy

Heren,
ten eerste natuurlijk bedankt voor jullie meedenken en tips. Het probleem is helaas nog steeds niet opgelost. Ik ben vandaag bij de leverancier van de gassystemen geweest (Vogels in Son) en het volgende is bekeken:

1. motor uitgelezen en hij geeft telkens een ontstekingsfout/storing op de 3e cilinder.
2. bougie inclusief kabel van de 3e cilinder gedemonteerd. Bougie zag er goed uit. Kabel preventief vervangen.
3. Compresseidruk cilinder 3 gemeten op ongeveer 4 bar stationair (na starten) en oplopend naar 10-12bar bij 2000 rpm.

We hebben ook nog een rondje gereden om de problemen te reproduceren. Op benzine geen problemen. Op gas wederom bij lage snelheid, lage toeren maar hoge versnelling (5 of 6) krijg ik te weinig power om de motor langzaam naar hogere toeren te trekken. Brandstoftekort? In ieder geval gaan ze nu de gasinjector vervangen om te kijken of dat het probleem mogelijk oplost.

Fingers crossed!
 

Greenarctic

Donateur
Bedoel je met gasinjector de hogedrukpomp van het LPG systeem of de injectoren?
Ik had startproblemen en dat bleek te liggen aan de hogedrukpomp en de injectoren. Die zijn ook vervangen met de hogedrukpomp. Ik heb de injectoren gezien en die waren aan vervanging toe. De lagedruk pomp vond het nodig om er toen ook mee op te houden. Die begon heel veel herrie te maken....

Zaken slijten door gebruik, dat is een gegeven. In jouw geval moet het gewoon werken. Ik heb het zelfde gehad als Jonbongoofy. Ook bij mij moest het ingeregeld worden, in mijn geval moest er uiteindelijk ook een filter in het LPG systeem worden vervangen. Die bleek onder koude omstandigheden te bevriezen. Hogedruk is ook koud...na die laatste aanpassing, dat was bij ongeveer 20.000km in 2012, de LPG inbouwer tot dit najaar niet meer gezien. Dit systeem heeft geen onderhoud nodig. Het LPG Systeem heeft 250.000 zonder problemen gedraaid.

Zie ook dit oudde draadje over LPG en tsi
http://www.skodaforum.nl/forum/i/lpg-installaties-voor-tsi-motoren.8998/page-8
 

Cordoba

Forumguru
@DAMS5680 Jammer dat ik nu pas lees dat je naar Son bent geweest, als ik het vooraf had geweten had ik je geadviseerd om ook even contact op te nemen met Vagtechniek in Nuenen, of eventueel met monteur van Vogels op afspraak naar Nuenen te gaan. Dan had je mogelijk zeker geweten of het echt in LPG installatie zit, of er een ander probleem is. Mogelijk dat er iets 'onbenulligs' als verkeerde lengte bougiekabel aan de hand is. Dat brengt me ineens op een ander probleem dat een enkele keer voorkomt: bij een bepaalde bouwperiode is er af en toe één of meer bougiekabels die last hebben van corrosie. Dat is te zien door witte 'aanslag' als je de aansluitingen van de kabel lostrekt en de kabel bekijkt. Volgens mij is er ook een topic over hier op het forum.
 

Cordoba

Forumguru
Opvallend dat het bobine probleem zich dan niet manifesteerde op benzine, maar goed dat het is opgelost.
 

Gbn

Actief lid
De ASR/ESP lampjes gaan branden omdat het motormanagement op dat moment een beperkt vermogen detecteert. De ABS computer reageert daarop (die krijgt dat signal nl. binnen) en gaat daarom deze storing aangeven.

Ik heb dat zelf mogen ervaren met een TDI met defecte looprol van de distributie riem. Doordat de timing niet meer goed was ging de motor "raar" lopen waarna ook ASR/TCS aanging. daar vanuit het storingsgeheugen terug kunnen traceren dat het ABS systeem door krijgt dat er met de motor iets aan de hand is met verminderde power en dan gaat de ABS computer storing geven.

Gerard
 
Bovenaan Onderaan