Na montage trekhaak, VAG-Com vrijgeven ??

Ik heb een afneembare trekhaak van Bosal gemonteerd onder mijn auto, alles keurig volgens de handleiding gedaan. Nu werkt echter de 13 polige stekkerdoos niet, ik krijg geen spanning op de pinnen.

Nu is mijn vraag, moet er er perse in Vag-com iets worden vrijgegeven of moet ik het ergens anders zoeken.

In de kabelboom van Bosal hou ik namelijk 2 draden over die op de zekeringenbox gemonteerd moeten worden volgens de handleiding die op dat punt een beetje wazig word, de posities op de zekeringen box zijn leeg, als ik daar dus een stekker in steek aan de achterzijde zit er op het andere pooltje niets. (pin 8 en/of 43,44,45)
ook klopt de tekening op het schema niet met de draden die in de boom zitten.

Op pagina 5 van het pdf bestand via onderstaande link zie je de 13 polige kabel, bij de 2 draden waar het om gaat staan de getallen 55 en 56 die refereren aan de foto nummers op pagina 16.

http://www.kupplung.de/DMS/DE/ME_eba/SET03319.pdf

Chris

Trekhaak moet altijd aangemeld worden middels de VAG com anders gaat je electrische systeem (CAN bus) op tilt met een geweldige kerstboomverlichting als gevolg.

JoKing

Lid
Op de CAN Gateway Module 69 activeren....

Mocht je in de buurt wonen dan ik dat zo voor je doen.

Btw, die rode draad is volgens mij +15 = een constante plus.
+30 = een geschakelde plus

Trekhaak moet altijd aangemeld worden middels de VAG com anders gaat je electrische systeem (CAN bus) op tilt met een geweldige kerstboomverlichting als gevolg.

Die kerstboom is mij gelukkig bespaart gebleven, alles werkt naar behoren (behalve die 13p doos dan)

Chris

Op de CAN Gateway Module 69 activeren....

Mocht je in de buurt wonen dan ik dat zo voor je doen.

Btw, die rode draad is volgens mij +15 = een constante plus.
+30 = een geschakelde plus

Ok, zal ff kijken of de locale dealer dat wil doen voor mij, meestal zijn ze niet zo blij als je met zulke dingen komt als je zelf aan het sleutelen bent geweest. Hellaas is Bovenkarspel een beetje uit de buurt anders was ik wel bij je langs gekomen. Bedankt voor je aanbod en advies.

Ik ging er ook vanuit dat het een constante en een geschakelde voeding betrof, ik heb inmiddels wel ontdekt dat er een aparte kabel besteld moet worden om een caravan van stroom te voorzien, volgens die instructie moet er een draad doorgetrokken worden naar de accu. Dan snap ik deze voeding weer niet.

Deze kabel set heeft een module die e.e.a. regelt (PDC, uitschakelen), ik vraag me af of deze module spanning moet krijgen van die rode draad of dat die spaning komt van de gemaakte verbindingen (licht, rem, knipper)???

chris

Chris,

Je kan altijd even bij mij langskomen. Ik beschik ook over vag-com en kan evt helpen. Ik woon in de beemster (half uurtje rijden).

Alex

Chris,

Je kan altijd even bij mij langskomen. Ik beschik ook over vag-com en kan evt helpen. Ik woon in de beemster (half uurtje rijden).

Alex

Hey Alex,

Bedankt voor je aanbod, ik ben vandaag weer even met mijn trekhaak aan het stoeien gegaan en heb het euvel gevonden, de 2 draden die ik over hield na het aansluiten heb ik na enig peinzen en zelf logisch redeneren weten aan te sluiten, de handleiding was op dit punt een beetje wazig.
Na deze draden te hebben aangesloten werkte de contactdoos, ik ben daarna toch maar even naar de dealer gereden en die was in 1e instantie wel een beetje humerig en snapte er zelf niet bijster veel van denk ik, kwam met allemaal vragen die naar mijn idee niet van toepassing waren. na een half uurtje kreeg ik de auto terug, van een vrolijke dealer, hij had nog een aantal andere storingen gevonden die hij er meteen even uitgehaald heeft.

al met al een geslaagde middag.

Chris

ps: allemaal bedankt voor het mee denken

Hallo

Ik heb een trekhaak gekocht met een aanbevolen kabelset (ECS electronics met lezende can bus functie) voor mijn mooie octavia II combi
Vorige week de trekhaak mechanisch gemonteerd, de kabels doorgetrokken naar voren.
Gisteren wilde ik de constante voeding bij prikken in het zekeringen kastje. Zo gezegd zo gedaan. Alle zekeringetjes weer terug geplaatst (behalve die nieuwe van de trekhaak) en accu weer aangesloten.........blijkt de afstandbediening en centrale vergrendeling het niet meer te doen. Ook kan ik van binnen uit enkel de voorportieren vergrendelen. Dus heb de achterportieren maar met de hand op de noodsluiting gezet. De achterklep gaat overigens ook niet open.

Ik heb voor de rest nog niets aangesloten. Wat is er gebeurt?
Voor de rest doet alles het gewoon.

Iemand advies? Dealer zal wel lopen zeuren dat ik de trekhaak door hun had moeten doen enzo.

Ronnie

Forumguru
Waarschijnlijk de sleutel opnieuw "inleren", auto afsluiten met AB, dan binnen 1 minuut de auto handmatig(sleutel in portierslot) openen en/of afsluiten, dan zou alles weer moeten zijn zoals het was....

Octavia_II

Actief lid
Waarschijnlijk de sleutel opnieuw "inleren", auto afsluiten met AB, dan binnen 1 minuut de auto handmatig(sleutel in portierslot) openen en/of afsluiten, dan zou alles weer moeten zijn zoals het was....

volg-de-skoda-rijder zegt dat z'n AB het niet meer doet, dus afsluiten met de AB zal niet gaan....:winkie:

Ik heb ergens gelezen dat er een procedure voor is, zal eens kijken of ik deze nog kan vinden....

Groet,

Charlie

afsluiten met de AB gaat zowiezo niet.
Maar heb inderdaad alles afgesloten met de hand daarna de procedure gevolgd zoals deze omschreven staat in de handleiding, dus op een knop drukken van de AB en binnen een minuut de auto openen.
Maar geen resultaat.

Edit: Zie dat Charlie net iets sneller typte dan ik :)

maar als er een procedure voor is hoor ik het graag :)

Ronnie

Forumguru
Op het moment dat je de AB drukt, de auto met de hand afsluiten(dus tegelijk drukken en draaien), dan zou het weer moeten werken.(komt uit werkplaatshandboek)

zojuist geprobeerd..............helaas
gisteren bij mijn eigen garage geweest..........die zegt ga maar naar de dealer want....hij vond het maar vreemd.
volgens hem kan de canbus op tilt slaan wanneer de spanning er langer af is dan een aantal minuten. Hij denkt dat de auto opnieuw ingeleerd moet worden dat hij weer weet dat er een AB is.
Af en toe verlang je terug naar van die oerdegelijke auto's dat je nog gewoon prik van je achterlichten kunt pakken om je aanhanger te voorzien van verlichting.

hoop dat charlie nog een procedure heeft

Ronnie

Forumguru
Jammer, maar helaas....
Dan blijft inderdaad alleen nog de sleutelprocedure over met VAG-Com....(of VAS)

Hallo

Ik heb een trekhaak gekocht met een aanbevolen kabelset (ECS electronics met lezende can bus functie) voor mijn mooie octavia II combi
Vorige week de trekhaak mechanisch gemonteerd, de kabels doorgetrokken naar voren.
Gisteren wilde ik de constante voeding bij prikken in het zekeringen kastje. Zo gezegd zo gedaan. Alle zekeringetjes weer terug geplaatst (behalve die nieuwe van de trekhaak) en accu weer aangesloten.........blijkt de afstandbediening en centrale vergrendeling het niet meer te doen. Ook kan ik van binnen uit enkel de voorportieren vergrendelen. Dus heb de achterportieren maar met de hand op de noodsluiting gezet. De achterklep gaat overigens ook niet open.

Ik heb voor de rest nog niets aangesloten. Wat is er gebeurt?
Voor de rest doet alles het gewoon.

Iemand advies? Dealer zal wel lopen zeuren dat ik de trekhaak door hun had moeten doen enzo.

Hallo,

Hoelang heb je de accu ontkoppelt ????, in mijn beschrijving stond dat het niet langer dan 10 min mocht, ik weet het niet zeker maar ga er maar vanuit dat je computer dan wat gevens/instellingen kwijt is. Ik heb de aansluitingen gemaakt zonder de accu te ontkoppelen, dit kon naar mijn idee ook prima. Heb je trouwens de andere aansluitingen wel gemaakt (licht, knipper, rem, enz.) dit moet ook direct gebeuren natuurlijk, anders gaat je regel mudule van je trekhaak v/d rel.

De auto middels vag-com laten uitlezen en weer inregelen is de enige optie, dit kun je bij de dealer laten doen of even vragne of een v/d forum leden die hier over beschikt dit voor je wil doen, ook mijn dealer moperde een beetje maar heeft het toch naar grote tevredenheid van mij gedaan, hij rekende hier wel (terecht) 25 min arbeidsloon voor en dat is toch weer werk voor ze.

Suc6,

Chris

Ik had alleen de kabels naar voren doorgetrokken en alleen de voeding erbij geprikt in de zekeringkast. Maar er nog geen zekering ingeduwd, dus de trekhaakmodule heeft nog geen spanning gehad.

Accu is er wel langer als 10 min eraf geweest. Overigens stond niet in mijn handleiding dat dit niet mocht. maar zag dat jij een bosal had. Ik heb een ECS electronics.

Maar gek genoeg heb ik zojuist weer geprobeerd de sleutel erin te doen en te draaien en een knop indrukken van de AB.....................en.................opeens doet ie het??!!!
Nu ben ik natuurlijk heel erg blij ...maar snap er werkelijk helemaal niets van. Heb precies hetzelfde ritueel al enkele keren gedaan.
Ongelooflijk.
Weet alleen niet of ik de accu eraf haal wanneer ik de draden daadwerkelijk aan ga sluiten.....straks doet ie het weer niet.

Maarre iedereen bedankt voor de input!

Ronnie

Forumguru
Ik wist het toch..... Gefeliciteerd!
(als ik een accu moet loskoppelen of vervangen hang ik er een gelijkstroom voeding aan met max 1 amp., kan er niets gebeuren, en ben je ook geen radiozenders/en codes kwijt!)

Octavia_II

Actief lid
Ik had alleen de kabels naar voren doorgetrokken en alleen de voeding erbij geprikt in de zekeringkast. Maar er nog geen zekering ingeduwd, dus de trekhaakmodule heeft nog geen spanning gehad.

Accu is er wel langer als 10 min eraf geweest. Overigens stond niet in mijn handleiding dat dit niet mocht. maar zag dat jij een bosal had. Ik heb een ECS electronics.

Maar gek genoeg heb ik zojuist weer geprobeerd de sleutel erin te doen en te draaien en een knop indrukken van de AB.....................en.................opeens doet ie het??!!!
Nu ben ik natuurlijk heel erg blij ...maar snap er werkelijk helemaal niets van. Heb precies hetzelfde ritueel al enkele keren gedaan.
Ongelooflijk.
Weet alleen niet of ik de accu eraf haal wanneer ik de draden daadwerkelijk aan ga sluiten.....straks doet ie het weer niet.

Maarre iedereen bedankt voor de input!

Aha, gefeliciteerd! (dan hoef ik ook niet verder te zoeken :winkie:)

Groet,

Charlie

Bovenaan Onderaan