Na vervangen commando cilinder nog steeds problemen.

Ik kreeg problemen met de koppeling dus na de garage, die zag het al erg snel. Vloeistof bakje was leeg en er lekte vloeistof bij de koppelings pedaal. Afspraak gemaakt om de commando cillinder te vervangen wat ook is gebeurd. Na de reparatie werkte de koppeling nog niet goed (wel veel beter maar je moest hem nu wat omhoog helpen) maar dit gebeurde alleen de eerste keer dat je smorgens in de auto stapte, rest van de dag werkte hij prima. Garage weer gebeld en de auto weer gebracht en zei dachten dat er nog wat lucht in zat, dus nog een keer door hun ontlucht. Nu afgelopen vrijdag de auto opgehaald en gisteravond gebeurde het weer.

De garage zei nadat ze het hadden ontlucht er vanuit gingen dat het nu goed was maar dat het anders misschien kon liggen aan de hulpcillinder. Weten jullie of het aannemelijk is dat beide cillinders kapot gaan tegelijk? dat de commando cillinder defect was "leek" aannemelijk gezien de lekkage bij de koppeling maar probleem wat er nu nog lijkt te zijn is dat af en toe de koppelings pedaal omhoog geholpen moet worden maar die freqentie was een keer per dag. Nu na de reparatie is het nog maar een keer gebeurd (moet zo weer weg dus kom er dan wel achter) dus weet niet of het nog steeds elke dag een keer gebeurt maar herkend iemand het nadat de commando cillinder al vervangen is?
 

Antera

Donateur
Hallo,

Als eerste word het erg gewaardeerd je even voor te stellen op ons forum.

Je kan alleen ontdekken wat er kapot is door dingen te vervangen en uit te sluiten daarmee daarnaast alles is mogelijk
 
Excuses, ik woon in Drachten en heb een Skoda Octavia van 2014 sinds begin vorig jaar.

Ik snap dat je dan dingen moeten vervangen maar ik denk dat niemand blij word als je van alles gaat vervangen zomaar. Er zullen vast monteurs hier zijn (of mensen die het eerder hebben gehad) die op basis van wat ik zeg een idee hebben.
Vooral omdat ik nu maar moet geloven wat de garage zegt en die hebben al voor 245 euro de commando cillinder vervangen.

Net moest ik in Groningen zijn, smoor druk en moest op een gegeven moment lang wachten voor een kruising. Toen ik eindelijk kon bleek de pedaal op de vloer te blijven liggen. Na veel gepruts met om met mijn voet onder het pedaal te kunnen komen kreeg ik hem weer omhoog. De rest van de rit van Groningen naar Drachten bleef het goed.
 

Arjann

Forumguru
Vloeistof bij het pedaal duidt inderdaad op een lekke commando cilinder, dus logisch dat die vervangen is. Als dan blijkt dat werkcilinder op de bak ook niet fris meer is, is gewoon domme pech. Kan uit ervaring vertellen dat beide weleens kapot gaan.
 
Is het niet raar dat ze schijnbaar dan beide tegelijk kapot waren.? Komt mijn klacht overeen met vervangen van de andere cillinder of kan er ook nog iets anders misschien aan de hand zijn.?

En als laatste enig idee wat de kosten ongeveer zijn? dacht te lezen dat de andere cilliner (hulpcilliner is het toch) makkelijker te vervangen is of is dat juist niet?
 
Nou vrijdag gaat die weer terug, als het de andere cillinder is dan kost me dat 190 euro. Hopelijk is dat het en is het daarmee klaar, want als dat het niet is dan kan dit wel eens erg duur gaan worden.

Vreemde is alleen dat alles prima lijkt te werken maar dat nu het grootste probleem zit in langdurig de koppeling inhouden zoals gisteren in Groningen. De tijd dat het duurt voordat een stoplicht op groen gaat kan die nog wel aan maar een druk kruispunt zonder stoplicht dan duurt het schijnbaar te lang en blijft het pedaal op de bodem liggen.
 

myfirstoctavia

Forumguru
maar dat nu het grootste probleem zit in langdurig de koppeling inhouden zoals gisteren in Groningen. De tijd dat het duurt voordat een stoplicht op groen gaat kan die nog wel aan maar een druk kruispunt zonder stoplicht dan duurt het schijnbaar te lang

Afgezien van het probleem (waar ik geen oplossing voor weet of heb) tóch even een tip: Zet 'm bij langdurig stilstaan in z'n vrij. Scheelt je op de lange duur koppelingsplaten / drukgroep voortijdig vervangen. Waarom? Simpel: Bij intrappen koppeling is er altijd kans op (lichte) frictie tussen koppelingsplaat en vliegwiel van de motor. En daardoor: (snellere) slijtage.
 

EdK

Forumguru
Heb tot heden al mij wagens die ik zakelijk en prive gereden heb en nu rij geparkeerd in zijn versnelling.
Handrem word hier alleen op helling gebruikt en verder nooit...

En nooit problemen gehad met snellere slijtage....:lezen::nono::pardon:
 
Ik zal denk ik morgen eerst de motorkap maar eens want ondanks dat ik een leek ben weet ik wel inmiddels dat je de werkcillinder gewoon kunt zien. Ik kan dan kijken hoe die eruit ziet, hoe het hoesje is en of er geen vloeistof omheen zit.

Als dat goed lijkt en er komen voor vrijdag geen klachten meer dan kijk ik het wel even aan. Het is na de reparatie van de commando cillinder alleen een keer gebeurt toen ik erg lang stilstond met de koppeling ingedrukt. Als de werkcillinder lek is dan zou je dat wel moeten kunnen zien lijkt mij.
 

LdN

Forumguru
Ik vind het allemaal niet zo verwonderlijk hoor, is een direct systeem, elke keer als het koppelingspedaal intrapt
bewegen zowel de commando cilinder als de werkcilinder.
Als er 1 bezwijkt door slijtage zal de ander er niet ver meer van af zijn.
Heb het zelf ooit eens gehad met een nieuwe hoofdremcilinder na vervanging van de versleten hoofdremcilinder
trapte ik een week later door een wielremcilinder heen.:tegek::tegek:.
Nieuwe hoofdremcilinder, weer hogere en constante druk bij remmen, daar konden de oude afdichtingen in de
wielremcilinder niet meer tegen op.
 
Misschien een rare vraag maar is er iemand die een foto van mij heeft waarop ik an zien waar de slave cilinder zit?
Ik wil graag voordat ik hem vrijdag weg breng zelf even zien of het aan de buitenkant te zien is of hij lek is. Ik vind het wat vreemd dat de garage niet zelf de buitenkant bekeken heeft nadat mijn commando cilinder vervangen is en ik terug kwam omdat het nog niet goed was. Ze hebben toen hun eigen reparartie gecontroleerd om te zien of dat goed was gegaan en of er op die plek geen lekken waren. Je zou toch zeggen dat als ik dan terug kom dat je dan op zijn minst ook even de buitenkant van de slave cilinder controleerd op lekken.

Als de slave cilinder niet goed is (lekt buitenkant) dan moet ik dat kunnen zien. Ik kan het zelf niet vervangen maar heb ook nooit veel vertrouwen in garages. Je hoort zo vaak dat er dingen worden vervangen die niet defect zijn enz.
 
Nou het potje lijkt wel weer leger te raken en ook is het te merken dat het probleem vaker optreed nu. Vanmiddag gekeken en zie niet gelijk vloeistof bovenin zitten bij het plottertje dus het raakt alweer leeg.

Update vrouw belde net dat het al erger word, nu word schakelen ook al lastig (die klacht was er nog niet geweest)
 

Antera

Donateur
Ik vind het vervelend om te zeggen maar als je geen vertrouwen hebt in de garage dan word het lastig. Nogmaals het kan van alles zijn:

Koppelingscilinder bij je koppelingspendaal
Koppelingscilinder op/in de bak
Koppeling zelf.

Ik ben erg benieuwd of het vloeistof daadwerkelijk aan het zakken is want dan kan het ook lek zijn van je remmen aangezien dit hetzelfde reservoir is. Daarnaast als het reservoir zover leeg zou zijn dan gaan er in het dashboard een melding af dat het te laag komt.

Op afstand kunnen wij helaas niet oordelen maar als het echt zakt laten staan en naar de garage brengen
 
Nou het is nu al erger geworden, terwijl ik dit type heeft mijn vrouw de pechhulp moeten bellen. Koppeling deed niets meer en het motorlampje is gaan branden.

De dealer is onderweg en hopelijk hoor ik straks iets meer.
 
Bovenaan Onderaan