Na vervangen oliedruksensor blijft motorlampje branden

Goedemiddag,

Ik zou graag gebruik willen maken van jullie kennis voordat ik onnodig hoge kosten maak voor mijn auto. Vorige week bleef het olielampje branden, oliepeil gecontroleerd en was in orde. Naar de garage gebracht en daar bleek de sensor defect en is direct vervangen. Toen ik weg wilde rijden bleef het motorlampje branden. De monteur heeft dit direct uitgelezen en toen bleken er 2 andere sensoren defect, nokkenassensor en ik dacht de gasklepsensor. Hij zei dat dit mogelijk toeval was en heeft ze gewist. Helaas kwamen ze weer snel terug.

Nu is mijn vraag, kan het werkelijk zo zijn dat er nu 2 sensoren toevallig stuk zijn of is er iets wat ik zelf al na kan kijken? Kan het zijn dat deze sensoren door het vervangen van de oliedruksensor niet helemaal goed zitten en bijvoorbeeld aangedrukt kunnen worden?

Ik ben bang dat de garage ze zonder al teveel moeite zal vervangen terwijl er misschien niets mis mee is en ik weer een mooie rekening krijg...

Alvast bedankt!

Antera

Donateur
Kan zijn dat ze de storingen niet hebben gewist. Ze hebben misschien wat stekkers los moeten halen om bij de betreffende sensor te komen. Ik zou zeggen laat ze het wissen en kijk of ze terug komen.

Dankjewel voor je reactie, maar het wissen en hopen dat ze niet terugkomen hebben we al gedaan maar ze kwamen toch terug. Vandaar nu mijn vraag.

Antera

Donateur
sorry niet goed gelezen alweer.

Dan zou ik idd de stekkers een nalopen wel vreemd dat je ineens nog 2 storingen hebt. Anders is het lastig oordelen helaas wat daarvan de oorzaak is

R.Heikamp

Forumguru
@Blauwesmurf allereerst welkom zou je jezelf a.u.b. even willen voorstellen in het juiste topic?

voor je vraag zou het niet kunnen zijn dat de betreffende sensoren ingeleerd moeten worden op de auto ik dacht dat de gasklepsensor dat sowieso moest.
loopt de auto verder wel goed?

Sorry, dat topic heb ik gemist en zal ik nog even doen. Ik zie nu ook nog dat ik het verkeerde forum heb gekozen, II ipv Fabia I. Een goed begin dus...

Ik zal de stekkers zo nog maar eens nalopen. De auto loopt verder prima, geen gekke geluiden en loopt ook niet onregelmatig.

Cordoba

Forumguru
Allereerst ik heb dit topic gerapporteerd @Blauwesmurf met de vraag of een mod het topic wil verplaatsen naar het Fabia I deel.
Die storing van die sensoren lijkt me allerminst toeval, en lijkt mij samen te hangen met de werkzaamheden van de eerdere vervanging. Ik wil je verder erop wijzen, dat je moet vragen om het nummer van de gevonden foutcode(s): dat nummer zegt je waarschijnlijk niets, maar kan je via de site van Gerrit Speek opzoeken, dan krijg je behalve het foutnummer, de omschrijving, maar ook mogelijke oorzaken en hoe te verhelpen te zien. Omschrijvingen van foutcodes lijken soms precies op elkaar, of zijn misschien zelfs hetzelfde, maar hebben een andere foutcode en ook andere mogelijk oorzaken. Daarnaast zijn monteurs/garages vaak slordig met de omschrijvingen, waardoor je op het verkeerde been wordt gezet bij het zoeken van de oorzaak. Het mooiste is het uitleesrapport op papier of per email, dan weet je zeker dat je de juiste foutcode krijgt voorgespiegeld.

Ik weet niet of de spanning voor langere tijd van de auto is geweest bij de reparatie, dat zou naast niet ingeplugde stekkers een mogelijke oorzaak kunnen zijn.

Voor de site van Gerrit Speek: ga op zijn site naar VCDS, en selecteer dan de lijst met foutcodes.

Joske

Forumguru
en voor de rest geen rariteiten onder het rijden? of lampjes die gaan branden? wat is de leeftijd van de accu in de wagen? :)

@Cordoba dankjewel voor het rapporteren, topic is inmiddels verplaatst. Ik heb helaas geen foutcodes gekregen, ik zal daar in het vervolg naar vragen, goede tip! Geen idee of de spanning er langere tijd vanaf is geweest, heb er niet op gewacht.

@Joske Nee, geen rariteiten, alleen het motorlampje dat blijft branden. Geen idee hoe oud de accu is, ik heb de auto nu bijna 4 jaar en niet hoeven vervangen dus waarschijnlijk nog wat ouder.

Inmiddels staat de auto bij de garage en is gebleken dat het een kabelbreuk is bij de krukas. Het vermoeden is dat het er niet al te best meer bij lag en dat door het opzij schuiven voor het vervangen van de sensor een breuk heeft veroorzaakt.

Zeker weten doen we het natuurlijk niet en ze brengen naar mijn idee een redelijk bedrag in rekening voor het repareren.

Bovenaan Onderaan