Naafgat auto/velgen

Highway

Forumguru
Ik ben bezig een velgen op te knappen. Ik heb de naaf van mijn S2 opgemeten.

Deze is precies 57.00mm. Skoda velgen hebben echter een naafgat van 57,1mm.

Ik was altijd onder de indruk dat het naafgat van de velg zonder speling op de naaf dient te passen. Hier zit echter een verschil van 0,1mm in. Nu is dat niet veel maar houdt dit in dat mijn naaf te klein is, of kloppen deze maten?
 

Cordoba

Forumguru
Je hebt niet alleen te maken met de maat van de naaf en naafgat, maar ook van de toegestane speling. Uit mijn hoofd is naaf-naafgat combinatie een H2 passing, via de NEN-norm kun je dan de toegestane speling ook terugvinden. Soms zitten daar gevoelsmatig hele vreemde dingen in, bijvoorbeeld een gat van 10 mm met zowel een minimale als maximale negatieve tolerantie (bijv. -0,5 en -1.0 om iets te noemen). In dat voorbeeld betekent dat dan dat het gat dus tussen 9.0 en 9,5 mm moet zijn, terwijl de nominale maat wel 10 mm is.

Eerlijk gezegd denk ik dat er 2 mogelijke verklaringen zijn:
  • je hebt niet helemaal correct gemeten
  • de naaf is inderdaad iets kleiner, en is bijvoorbeeld iets afgeschuurd omdat door corrosie velgen te vast op de naaf zaten (en dan krijg je bij een lekke band het wiel bijna niet van de velg).
 

eriktv

Forumguru
Om op dat laatste punt aan te sluiten: er moet toch ook een heel klein beetje slijtage mogelijk zijn binnen de marges? In de orde van grootte van 0,1mm bijvoorbeeld?
 

Highway

Forumguru
Bedankt voor jullie antwoorden.

De betreffende velgen zijn gestraald geweest met een grof straalmiddel. Je zou denken dat je het naafgat niet kan stralen maar helaas hebben ze dit wel voor elkaar gekregen. Vandaar dat ik de velgen wil gaan opknappen (goedkoop verkregen).

Ik heb de velgen wel op de auto gehad. Toen viel me op dat ik wat speling heb als ik de velg op de auto plaats (dus velgen hebben speling op de naaf). De velgen die er nu op liggen hebben dat niet. Beide zijn originele Skoda velgen.

Ik ben dus gaan meten. Naaf: 57,00 (precies zelfs). Naven hebben geen roest erop zitten, worden altijd met keramisch vet ingesmeerd.
Originele goede velg: naafgat 57,04
Originele probleem velg: naafgat 57.1 tot 57,15 (verschilt van velg tot velg)

Zou het groter zijn van het naafgat tot problemen kunnen resulteren?

In het verleden heb ik al problemen gehad met (niet originele) velgen en niet 100% passende centreer ringen (trillen van auto, na vervangen centreerringen was het probleem opgelost). Was niet op de S2, maar heb er toen veel tijd in gestoken het probleem te vinden.
 

Cordoba

Forumguru
Mijn ervaring is dat er zelfs verschil kan zitten tussen de verschillende wielnaven op één auto. Mijn Fabia had origineel stalen velgen, het typische van die velgen is dat het naafgat niet rond is, maar 10-kantig? waarbij 5 platte kantjes precies om de naaf passen, en daartussen dus wat extra ruimte is. Ik heb vervolgens velgen van een Audi A3 gemonteerd, en op de vooras gaat dit zonder enig probleem, maar op de achteras (trommelrem), is het soms lastig om de velg los te krijgen door lichte roestvorming op de naaf (wel met vet ingesmeerd, maar werkt dus niet 100%).

Of je problemen krijgt met die 0,1 mm speling die je op de goedkope velgen hebt, durf ik echt niet te zeggen, ik weet bijvoorbeeld niet in hoeverre je wielbouten hier extra door belast worden (metaalmoeheid door wisselende belasting tijdens iedere rotatie van het wiel).
 

Highway

Forumguru
Officieel is het i.d.d. 57,1. De naaf van mijn auto is echter 57.00 (opgemeten met goede schuifmaat)

Ik had verwacht dat deze ook 57.1 zou zijn. Je hebt nu kans de velgen 0.1mm 'fout' te monteren. Dat is niet veel, maar bij het balanceren maakt 5 gram al uit.

Gezien mijn eerdere ervaringen met niet goed gecentreerde velgen heb ik dit topic aangemaakt. Zou het zo zijn dat deze velgen problemen gaan veroorzaken moet ik voor mezelf de overweging maken

* Bij problemen
- velgen weg doen of
- velg naafgat laten uitdraaien om hier een centreerring in te kunnen plaatsen of
- velg naafgat laten oplassen en vervolgens laten afdraaien
- velgen netjes maken (spuiten) en gebruiken

* Bij geen problemen
- velgen netjes maken (spuiten) en gebruiken

Ik heb een andere velg (Triffid 17" die er nu onder zit) opgemeten, naafgat is hier 57.06
 

error404

Senior Member
0.1 mm is de dikte van een papiertje uit je printer. Een centreer ring helpt niet voor de stevigheid maar om je velg op de juiste plek ter hoogte van de boutgaten om de as te krijgen. Kan me zo voorstellen dat de bouten de velg recht trekken bij montage. En het "gat" ter dikte van een papiertje nodig is om de velg soepel om de as te krijgen. Lijkt me dus ook geen enkel probleem deze "marge".
 
Bovenaan Onderaan