Nabouw BT carkit

RefleCs

Forumguru
Ik ga van werkgever switchen maar neem mijn auto mee. Door het hogere leasebedrag wil ik een optie extra op mijn auto laten zetten, te weten een BT carkit.

Nu is de vraag. Wat zijn de mogelijkheden. Het liefst met de stuurbediening werkend.
- Mobridge?
- Parrot (unika?)?
- Achteraf skoda eigen?
 

Chatslet

Forumguru
Als je het echt mooi wilt hebben:
Op marktplaats/e-bay heb je wel originele Volkswagen/Skoda/Seat modules. Kwestie van achter de radio in pluggen en microfoontje via een van de A stijlen naar je interieurlampje trekken. Andere optie is Fiscon, zelfde als fabrieksaf en inbouw is precies het zelfde.
Met bovenstaande opties moet de carkit wel gecodeerd worden. Voor iemand met VCDS is dat hoogstens 10 minuten werk.
 

Rallye

Forumguru
Als je stuurbediening op je auto hebt is de Fiscon erg mooi. Ook geen aparte schermpjes etc. Ik heb zelf goede ervaringen met mijn Bury.
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Heb zelf achteraf een origineel bt systeem ingebouwd. Werkt prima en kwaliteit is prima. Kost wel een dagje om in te bouwen.
 

RefleCs

Forumguru
Dank alvast voor alle tips. De Fiscon en de Cartronics klinken het meest interessant. Het inbouwen ga ik laten doen zeer waarschijnlijk aangezien het lease is en het gewoon een extra optie op de auto wordt. Ik ga me nu eens even goed orienteren en ik hoor graag meer ervaringen.

Waar ik ook benieuwd naar ben is het aantal te pairen telefoons (gelijk gebruik is geen must).
 

Chatslet

Forumguru
Kun je de carkit niet beter buiten de lease houden? Anders schiet je bijtelling weer zo om hoog.
 

RefleCs

Forumguru
Kun je de carkit niet beter buiten de lease houden? Anders schiet je bijtelling weer zo om hoog.

Ik ga eerst informeren wat het scheelt. Door de overname van de auto zit ik behoorlijk onder mijn leasebedrag. Dus er kan nog wat bij en een carkit mis ik nogal eens.
 

Chatslet

Forumguru
Dat ik mijn Greenline Businesline aanschafte was de originele bluetooth module in ieder geval 270 euro extra en daar ben ik zeer tevreden over.
 

Cyrus

Actief lid
Kun je de carkit niet beter buiten de lease houden? Anders schiet je bijtelling weer zo om hoog.

Bijtelling wordt berekend over de consumentenprijs + af-fabriek extra's. Alles wat er daarna aan de auto wordt toegevoegd, dus vanaf het moment dat de auto bij de dealer staat, is vrij van bijtelling. Daarom is het bijvoorbeeld wel zo slim om bijvoorbeeld lederen bekleding, andere (lichtmetalen) wielen en een trekhaak als "dealeroptie" te nemen.

En als de auto al een tijdje rijdt, dan is er al helemaal geen impact op de bijtelling wanneer er accessoires worden toegevoegd.
 

Chatslet

Forumguru
Dan bedoel je dealer opties als in niet fabrieks af als in dingen die de dealer er na levering van de auto op zet? Dat ik de keuze kreeg om te leasen zouden namelijk alle extra's die ik aan vinkte in de prijs van de auto komen en dus ging het maandelijkse bedrag weer flink omhoog. Werd allemaal erg duur dus uiteindelijk heb ik er voor gekozen om mijn leasebudget gewoon maandelijks op mijn rekening te laten storten. Daar gaat dan wel een deel belasting van af maar wel met behoud dan wel mijn reiskosten vergoeding. Ik heb er toen voor gekozen mijn Fabia GL deels te financieren wat me maandelijks inclusief brandstof en onderhoudsbeurten minder kost dan leasen plus dat de Faab na drie jaar van mij is en niet van de leasemaatschappij en dat ik er in principe aan kan versleutelen wat ik wil omdat ik hem prive rij.
 

Cyrus

Actief lid
Dan bedoel je dealer opties als in niet fabrieks af als in dingen die de dealer er na levering van de auto op zet?

Ja, dat is exact wat ik schreef.

Voor de duidelijkheid: dealer-opties zijn alle accessoires en toevoegingen die worden aangebracht nadat de auto bij de dealer is gearriveerd. Want op het moment dat de auto bij de dealer komt, is de BPM bepaald. En dat moment (bepaling BPM) is tevens het moment waarop de fiscale waarde voor de bijtelling is bepaald.

Het is dus altijd even goed opletten bij het uitzoeken van een nieuwe lease-auto of de opties die je wilt hebben en op het af-fabriek lijstje staan, eventueel ook naderhand door de dealer kunnen worden toegevoegd. Is vaak ook een leuk punt van onderhandeling: sommige opties die je af-fabriek kunt bestellen, kun je ook naderhand door de dealer laten doen (zoals het aangehaalde leder, de velgen en trekhaak). Voor de dealer zit er meer marge op als het achteraf inbouw betreft.

En wat lederen bekleding betreft: de achteraf inbouw is vaak mooier en je hebt meer keuze qua kleur en uitvoering.
 

piair1982

Forumguru
Het kenteken is al gestempeld. Alles wat er daarna gemonteerd wordt valt niet in je bijtelling. Al behang je de binnenkant met goud.

Zoals eerder gezegd wordt de bijtelling berekend op alle door de fabriek gemonteerde opties. Accessoires die in NL gemonteerd worden vallen buiten de bijtelling. De importeurs hebben nu een regeling waardoor het kenteken niet eerst tenaamgesteld moet worden.
 

Rallye

Forumguru
Vandaar dat bijvoorbeeld de achterafinbouw van leer al bij Pon plaatsvindt en niet bij de dealer.
 

Cyrus

Actief lid
Ja, die Kenwood is zeker wat. Ik heb zelf sinds een week de DNX-5210BT in mijn auto zitten. Is exact hetzelfde apparaat, maar dan op universeel DIN-formaat, ipv Columbus-formaat. Met als voordeel dat het een afneembaar display heeft en ook eenvoudig mee kan naar een volgende auto, als daar geen Columbus-formaat radio in zit (bijv. een Audi A3 of A4).

Ben erg tevreden over de Kenwood. Uitstekende radio-ontvangst, klank is prima met de standaardspeakers en de navi van Garmin werkt ook erg goed en is eenvoudig te bedienen.
 
Bovenaan Onderaan