Natte vloer in de laadklep

JDL

Lid
Beste mensen.
Na 9 jaar heb ik weer een Octavia (m'n vorige had me zoveel schrik aangejaagd qua mankementen dat ik het niet meer durfde :tongue:)
Het is een O3 FL 1.0 TSI DSG style business editie. Erg fijne auto om in te rijden. Ik heb hem afgelopen vrijdag opgehaald.
Zaterdag, tijdens het terug leggen van alle spulletjes die uit de oude auto kwamen, tilde ik de bekledingsmatten uit de achterklep.
Tot mijn verbazing zag ik dat de metalen laadvloer drijf nat was. Tot het punt dat de sticker met de model informatie al nagenoeg losgeweekt was.
De bovenkant van de matten is overigens gewoon kurk droog en ook aan de zijkanten kan ik nergens sporen van water bespeuren.
Het zijn ook geen plassen water, maar de hele vloer leek wel onder een dikke laag condens vorming te zitten ofzo.
Dus ik heb alles afgedroogd en de auto eigenlijk niet meer gebruikt sinds zaterdag.

Vandaag dacht ik, laat ik het nog eens checken. En ja hoor...weer net zo nat als eerst!
Ik heb overigens geen pano dak, dus dat kan het niet zijn.

Wat ik ook vreemd vind is dat het meer diep in de achterbak is, richting de rugleuning van de bank. Maar in de kuip van reservewiel is nauwelijks vocht te bekennen.

Wat zou dit kunnen zijn? Als het echt water lekkage zou zijn, zou ik meer plasjes verwachten.
Het ziet er echt uit als condensvorming, maar komt al dat vocht dan zomaar van buiten?

Ik hoor graag jullie ideeën!
Alvast bedankt
 

JeSko

Forumguru
Je hebt toch niet per ongeluk een oud Civicje gekocht ;) ? Want die hebben dat allemaal (slijtage rubberen afdichting lampunit ), neen serieus, je zou daar eens kunnen kijken, dat water bv ergens staat wilt niets zeggen, water kent bizarre wegen en wanneer je op punt a een plas ziet staan, wilt dat dus niet zeggen dat het ook ergens in die zone binnenkomt. Mijn eerste verdachte is de afdichting tussen de achterlichten en de metalen plaat, als die rubbers slijten gaat er water via binnen sijpelen, dus eventueel daar eens voelen of het nat is ter hoogte van je achterlichten aan de binnenzijde.

Nog een mogelijkheid is je raamrubber, maar bij mijn weten was dat enkel van toepassing op de Hatchbacks, die daar nogal eens last van hadden, toevallig heb jij geen HB?
 

EdK

Forumguru
Mag aannemen dat je garantie op de wagen hebt ?
Maw even terug naar de dealer en ze het even op laten lossen !!
En na reparatie alsnog in de gaten houden, want opdrogen dmv een heater is niet een probleem oplossen
Maw hun werk erna controleren de eerste periode en indien weer nat , dan meteen weer terug met die lekkage !
 

JDL

Lid
Nog een mogelijkheid is je raamrubber, maar bij mijn weten was dat enkel van toepassing op de Hatchbacks, die daar nogal eens last van hadden, toevallig heb jij geen HB?
Nee het is de combi :)
ik zal eens naar de afdichting kijken bij de achterlichten. Bedankt voor die tip! Maar zou dat het ook kunnen verklaren bij een stilstaande auto?
Het raamrubber had ik gisteren al helemaal nagelopen en daar was niets te zien wat kon duiden op lekkage. Maar zoals je al aangaf: water kent bizarre wegen, dus sluit het nog niet 100% uit.
Mag aannemen dat je garantie op de wagen hebt ?
........
Ja ik heb nog garantie, dus als het probleem blijft ga ik er zeker mee terug :thumbsup:
 

JeSko

Forumguru
Jazeker, mijn auto staat momenteel ook stil vanwege dat ik hem compleet aan het opknappen ben, en die had er ook last van, water kwam binnen zowel aan de achterlichten als aan de voorste ruit, ruit en rubbers vervangen en ook nieuwe achterlicht afdichtingen geplaatst en het was opgelost. :)

Als je garantie hebt zou ik er zelf niks aan doen overigens, gwn eens kijken maar laat hun het maar oplossen, sommige garages/dealers doen moeilijk als blijkt dat je zelf al zaken hebt liggen vervangen en dergelijke, ze proberen dan alles om onder de garantietermijn uit te komen door te zeggen; Meneer u had meteen naar ons moeten komen."
 

JDL

Lid
....
Als je garantie hebt zou ik er zelf niks aan doen overigens, gwn eens kijken maar laat hun het maar oplossen, sommige garages/dealers doen moeilijk als blijkt dat je zelf al zaken hebt liggen vervangen en dergelijke, ze proberen dan alles om onder de garantietermijn uit te komen door te zeggen; Meneer u had meteen naar ons moeten komen."
Ja precies. Ik ga er zelf niets aan doen, maar ik ga wel de rubbers eens even goed bekijken. Bedankt voor de tip!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

JDL

Lid
Na lang zoeken nog steeds de oorzaak niet gevonden.
De raamrubbers zijn goed, de achterlichtrubbers ook.
Het rubber van de achterklep lijkt ook geen lekkage te vertonen.
Wat het meest "bijzondere" is, is de plaats van het vocht.
Het lijkt ook meer op condens dan "lopend water"
Er zijn ook geen water sporen te bekennen. Heb de bekleding van de achterbak aan de zijkanten los gehaald, daar is het kruk droog.
Aan de randen van de achterbakvloer is het ook kurk droog, zelfs de enorme kuip van het reservewiel is helemaal droog.
Alleen het deel aangegeven in rood op de foto is continu nat. en dan niet alleen de groeven...ook de hoger gelegen "bulten" zijn even nat
Skype_Picture_2023_03_30T13_21_28_782Z.jpeg

Als je goed kijkt zie je dat het allemaal druppeltjes zijn zoals condens.
Deze foto is genomen van af een omgeklapte achterbank. Ook daar is te zien dat de randen droog zijn.
Skype_Picture_2023_03_30T13_21_35_552Z.jpg
Ik snap er niks van...:arghh:
Zou dit nog iets te maken kunnen hebben met het feit dat er een rubberen mat (standaard skoda mat) bovenop ligt waardoor vocht niet weg kan en dus gaat condenseren? Rest nog steeds de vraag waar het vocht in de eerste plaats vandaan komt natuurlijk. Ik heb totaal geen last van beslagen ruiten of iets dergelijks verder
 

gehaktbal

Forumguru
Lekkage via de zijkant/achterkant (bv luchtroosters achter de bumper of achterlichten). De condens die je nu ziet, is waarschijnlijk het gevolg van een lekkage een paar dagen geleden.
 

JDL

Lid
Lekkage via de zijkant/achterkant (bv luchtroosters achter de bumper of achterlichten). De condens die je nu ziet, is waarschijnlijk het gevolg van een lekkage een paar dagen geleden.
De achterlichten heb ik eruit gehad, daar was niets van vocht te zien, ook nu niet nu, terwijl het hier flink geregend heeft.
De luchtroosters onder de bumper lijken me ook niet heel waarschijnlijk. Dat zou dan met name spatwater moeten zijn lijkt me, maar de afgelopen dagen is er helemaal niet met de auto gereden.

Het enige wat ik me nog kan voorstellen is dat het vocht nog steeds in de mat zelf zit.
Die heeft een dikke viltlaag en als daar vocht in zit zou dat de lokale condensvorming kunnen verklaren.
Het deel van de bodem dat afgedekt wordt door de houten onderkant van die mat is namelijk wel droog.
Dat vocht is waarschijnlijk in de mat gekomen toen de auto gereinigd is met afleveren. Ik vermoed dat de matten met een stoomreiniger behandeld zijn.
Als extra test heb ik alle rubbers/kieren/gaten/naden aan de achterkant net flink bespoten met de tuinslang.
Na een half uurtje eens gekeken of ik ergens vocht kon ontdekken binnen, maar helemaal niets te bespeuren. (de matten heb ik er uitgelaten nu. Die ga ik eerst eens grondig droogblazen met een fohn en een dagje of 2 binnen laten drogen)

Fingers crossed!
 

EdK

Forumguru
Even een paar dikke kranten tussen mat en het metaal leggen voor een nacht en dan kijken welke zijde het natst is !
Bovenzijde natst dan zal het uit je matten komen, zo ja dan de boel eruit met warme dag en lekker laten drogen in de buitenlucht tot je zeker bent dat boel droog is.
En dan zou het metaal ook niet meer nat mogen worden in die tussentijd
 

JDL

Lid
Het heeft afgelopen nacht flink geregend.

De matten had ik uit de auto gehaald en droog geföhnd. Ik laat ze even een paar dagen uit de auto.
De vloer was nu kurk droog. Nergens vocht of condens.
Dus het heeft er alle schijn van dat het vocht uit de matten kwam.
Wat ook niet helpt als de matten met de stoomreiniger behandeld zijn is het feit dat daar bovenop nog een rubberen vloermat ligt. Dat ademt natuurlijk ook niet, dus dat vocht kan nergens heen.

We gaan het mee maken de komende tijd.
 

JDL

Lid
Update: we zijn nu 3 maanden verder en geen last meer van vocht in de achterklep. Het was dus toch het achtergebleven vocht in de mat na een afleverbeurt van de garage. Dit topic mag gesloten worden.
Dank voor het meedenken!
 
Bovenaan Onderaan