Nauwelijks olieverbruik

Status
Niet open voor verdere reacties.

Scheppie

Actief lid
Ik rij nu 3 jaar in mijn Fabia combi 1.4 automaat en heb bij de aanschaf een liter olie gekocht.....
De Fabia heeft gewoon ieder keer z'n beurten gehad en nu 75.000 km later heb ik nog steeds dezelfde liter olie op voorraad.

Ik heb dus nog nooit hoeven bijvullen....

Hoe is jullie ervaring??????

Hoop bij de volgende fabia dezelfde ervaring te hebben!

Ik neem aan dat de olie wel telkens is ververst en bijgevuld. Die liter is niet zo verwonderlijk, ik heb met de FSI motoren nog nooit iets hoeven bij te vullen. Is examplarisch geluk hebben denk ik...

Roel

Lid
Zelfde ervaring met zowel mijn vorige auto (Fabia Combi 1.4 16V) als met mijn huidige auto (O1 RS). Buiten de beurten om geen druppel olie bij moeten vullen. Met beide auto's veel korte ritten (< 10 km)
Gewoon goed warm rijden en in geval van de RS, na elke rit de motor stationair laten draaien om de turbo te koelen.

van_der_P

Senior Member
Op de 20.000km een halve liter. Maar het ligt ook aan de auto, in de Fabia helemaal niks bijgevuld op 45.000 km.
Ik hou het oliepeil graag op maximum, dan weet ik zeker dat die goed gesmeert wordt.

Gieliovd

Forumguru
AH! goed dit te lezen.... Gieliovd gaat een olie peilen en ruitensproeier bijvullen...

Laatste gemeten verbruik was 1:5000 bij mij. Dit was de vorige eigenaar.

Nou olie en ruitensproeiervloeistof beide leeg. Halve liter olie erbij en het peil stond op de helft. Morgen maar even een litertje Castrol GTX scoren ergens voor een fatsoenlijke prijs. Dat zit er nu ook in, dus lijkt me wel zo netjes om die er ook weer bij te mengen. Dit is de eerste liter alweer sinds de aircocontrole laatst. Dit is behoorlijk kort geleden. Behoorlijk olieverbruik dus.

Het viel mij ook op dat er vanaf het luchtfilter en de aansluiting op het gasklephuis een hoop motorolie kwam. Morgen misschien maar eens even dat deksel eraf halen en kijken hoe en wat.....

cvegreen

Forumguru
Ik heb amper 3700 km gereden met mijn F1 en ik heb er tot nog toe geen druppel moeten bij gieten. Hij heeft verse olie gekregen bij 17300 km en heeft er nu 21000 en alles staat nog op het maximum , behalve dan de vloeistof om op je ruiten te sproeien als ze vuil zijn. Nu het zou mijn verwonderen als hij bij mij al gezakt zou zijn , met mijn rustige rijstijl en de weinige kilometers dat het motortje gedraaid heeft tot nog toe.

Geje

Nieuw lid
Olieverbruik

Hoi,

Onze fabia(I) 2.0 85kw verbruikt ongeveer 1 liter op de 7000km bij normaal rijgedrag, wanneer je hem harder op zijn staart trapt heb ik het idee dat dit meer wordt. Verder fijne auto om mee te rijden. Weinig problemen in ons bezit 28000km mee gereden tot nu.

Esje

Lid
ik rij nu sinds januari in mijn fabia 1. toen ik de fabia kocht was de km stand 168 duizend nu bijna 2 ton en heb ook nog nooit een litertje hoeven bijvullen. Hij heeft inmiddels wel een beurt gehad en daarbij is de olie natuurlijk ververst maar zelf nooit iets hoeven bij te vullen. Ik heb een 1.9 SDI uit 2000

cvegreen

Forumguru
Een 1.9 SDI is een taaie motor hoor , verwondert mij niets dat hij geen olie verbruikt of toch bitterweinig . Het is geen slopel he waar je meer rond rijdt .

Gieliovd

Forumguru
De VAG'jes staan niet echt bekend om zuinigheid met olie dus de opmerking is wel terecht ;)

Het is een SDI dus een hele tamme motor :)

tlpeter

Actief lid
Zo'n SDI krijgt meestal behoorlijk op zijn donder omdat hij niet zo vlot is en meer toeren draait bij 120 km/u dan een TDI

Diesels gaan olie verbruiken als je vaak veel toeren draait

skodaboy

Forumguru
Zo'n SDI krijgt meestal behoorlijk op zijn donder omdat hij niet zo vlot is en meer toeren draait bij 120 km/u dan een TDI

Diesels gaan olie verbruiken als je vaak veel toeren draait

wel mijn O2 4X4 tdi verbruikt ook maar zijn "normale" hoeveelheid olie hoor.
deze tdi is gechipt en k rij er nogal graag stevig door mee en de motor verbruikt weinig of geen olie,de motor draait bij 120 à 130 km/u toch een 2700 omw/min ook niet echt bepaald "laag" he.
morgen ff naar de dealer voor de 15.000km beurt ;)

remmie

Lid
Met 250.000 km op de klok nog geen 0,5 ltr per 30.000km. Goede waardes voor een diesel, lijkt mij.

Dat diesels olie gaan verbruiken als je hoog toeren draait is absoluut niet per definitie waar.

Wel is het een feit dat een diesel, wanneer je hem niet consequent rustig warm laat worden voordat je hem zwaar belast, olie gaat verbruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan