Navigatie Columbus & Systeemupdate

Goedemiddag,

Ik heb op mijn Superb 3 de navigatie columbus en die zou ik graag willen updaten. Daarnaast wil ik graag ook het hele systeem updaten.

Ik kan via WLAN connecten met mijn thuis internet. Lukt het dan om zowel de systeem en de navigatie te updaten?

Ik had namelijk al een afspraak gemaakt bij de dealer.

Groetjes,

MaxN

Donateur
Hier lopen meerdere topics over.
Als je even zoekt of de topics doorleest ga je een hele hoop informatie hierover vinden.

Klopt er loopt heel veel topics, maar ik heb op mijn vraag nog geen concreet antwoord gevonden.
Dus als je het weet, please share it.

MaxN

Donateur
Navigatie kan sowieso, maar daar krijg je denk ik vanzelf een melding over met de huidige Columbus.
De firmware zal niet zelf gaan. Dit zal of de dealer moeten doen of zelf via een download van internet.
Maar je dealer gaat dit normaal niet doen tenzij er problemen zijn die met de update opgelost worden.

Wist je dat je bij SKODA eerste 3 jaar altijd GRATIS update krijgt... Zowel voor de Navigatie als de systeem end dat heeft de skoda dealer bij mij ook bevestigd.

Ik was gewoon benieuwd of ik het ook zelf kon doen, ik heb op de columbus geen internet, maar wou het via mijn thuis WLAN doen... En of het zou lukken

Rallye

Forumguru
Dat hangt ervan af wat je verstaat onder een update van het systeem. Kaarten worden zeker drie jaar ge-update (al kan dat ook langer zijn - bij de gelijke apparaten van VW is het vijf jaar na uit produktie nemen van het apparaat), bluetooth-functies evt. ook. Verder krijg je nieuwe radiologo’s. Een firmware-update inderdaad alleen bij problemen. Als je dealer weet van de evt. update (meestal niet) en erg aardig is (soms) kan hij dat natuurlijk wel doen. Meeste dealers weten van niets en blijven er liever af.

Laatst bewerkt:
Wat is het verschil tussen Systeem update en Firmware update?

Mijn achterrijuit sensoren reageert soms traag en start stop systeem werkt ook niet optimaal.
Welke update heb ik voor die nodig?

Systeem, firmware of wat anders??
@Rallye @MaxN

MaxN

Donateur
Systeem en firmware is hetzelfde. Dat is de software waar de Radio-unit op draait.
Verder is het zoals @Rallye aangaf.
Kaarten kan je ook simpel met een download via de update-portal van Skoda doen en deze via een USB-stock en 75 minuten geduld installeren.

@MaxN Ik heb COLUMBUS, dan kan ik toch ook via thuis WLAN update binnehalen in de skoda en dan installeren?

De updates voor Sensors en trage response bij start stop systeem, hoe wordt dat opgelost? Ook met een update toch?
Wat voor update is dat dan?

@MaxN @Rallye

Rallye

Forumguru
Als je een nieuwere Columbus hebt dan kan dat ook. Je krijgt alleen geen “echte” firmware-updates van je Columbus en zeker geen updates van je auto (als die van de sensoren die je noemt). Die doet de dealer bij een beurt (indien nodig).

Zelf kun je alleen de kaarten, de radiologo’s en de bluetooth-functies updaten.

Ik heb met de dealer gebeld en heb een afspraak gemaakt voor een navigatie update en systeem update...

Ik ben dan benieuwd wat zij onder systeemupdate verstaan?

@Rallye thanx voor je antwoorden

Rallye

Forumguru
Ik ook. Vraag je het na en laat je het hier weten?

Je kunt natuurlijk ook één van die zeldzame dealers hebben die én wel weten dat er een update is én die dan ook nog zonder directe technische noodzaak plaatsen......

@Rallye Ik heb zojuist gebeld met de dealer en onder:
Navigatieupdate - updaten van wegenkaarten
Systeemupdate - Updaten van het systeem die met allerlei sensoren en aansturingen van de auto werkt.

@Spector voor die update van 2018/2019 25 gb, moet ik dat op de SD kaart zetten en dan installeren? Heb jij het weleens gedaan en wat voor auto heb jij?

Spector

Forumguru
Update downloaden op een computer en vervolgens uitpakken op je harde schijf, daarna in de root van een usb stick kopiëren.

Check, format Fat32 -> Mib1, Mib2 en txt in root/hoofdfolder(USB/SD) plaatsen

Vervolgens de usb stick in de auto en in je systeem bij update kijken naar update via software, hierop drukken en het systeem haalt vervolgens de gegevens binnen en gaat deze installeren.

Ja, de laatste update heb ik 2 weken geleden geïnstalleerd.

Auto: Octavia III FL Combi RS245 van december 2017.

@Spector Je hebt een Octavia 3 zie ik, Is het ook toepassing voor Superb 3?

Hoe werkt het systeem en waarom staat die update ook niet officieel bij skoda op de website?

Verschil ECE 2018 vs Ece2018/2019?

Spector

Forumguru
Als je een recent Columbus systeem hebt zou het gelijk moeten zijn.

De update voor het skoda systeem via de website volgt volgens mij in november, dit is een (als ik mij niet vergis) Volkswagen update. Ik heb geen idee wat het verschil is, het zijn voornamelijk updates van de kaarten dus ik neem aan verandering in wegen, enz.

MaxN

Donateur
Kaarten van VW en Skoda zijn dezelfde. Geen verschil in.
Via de site van VW ben je geen VIN nummer nodig alleen zoeken naar juiste type radio(Discovery pro).

Rallye

Forumguru
@Spector Je hebt een Octavia 3 zie ik, Is het ook toepassing voor Superb 3?

Hoe werkt het systeem en waarom staat die update ook niet officieel bij skoda op de website?

Verschil ECE 2018 vs Ece2018/2019?

De navi’s in Skoda’s van ongeveer hetzelfde bouwjaar vanaf 2013 (Amundsen en Columbus) in Fabia III, Octavia III, Superb III, Kodiaq en Karoq zijn hetzelfde. Ze zijn ook gelijk aan de navi’s van VW (Discover Media resp. Pro).

Verschillen zitten in mate van up to date zijn van kaartmateriaal. Bij mijn Amundsen heb ik de laatste VW-update geïnstalleerd en ik heb de eerste verschillen al ontdekt (dus tussen de versie van november en die van april).

Ik ben lang geleden gestopt vraagtekens zetten bij het beleid van Skoda, VW en (zeker) Pon.

Bovenaan Onderaan