Navigatie op de Columbus

Hamer

Lid
In mijn vorige auto, Seat Leon, gaf de navigatie altijd een alternatieve route bij een lange file onderweg.
Nu heb ik dat eigenlijk nog niet meegemaakt sinds in m’n Octavia heb.

Zondag ga ik richting Italië en ik vroeg me eigenlijk af of de navi automatisch een snellere route berekend op het moment dat er een grote vertraging is op mijn route?

Heb de een Octavia Style Business van januari 2018 met Columbus navi.

Rallye

Forumguru
Mijn Amundsen doet dat wel, tot vervelens toe, naar het lijkt namelijk ook als er over 800km een file staat. Hij meldt dan steeds weer dat de route “op grond van verkeersproblemen” is gewijzigd.

Mogelijk moet je op je Columbus nog iets van “dynamische route” aanzetten? Als je inderdaad (zoals bij je avatar) een facelift-Octavia hebt, zou hij ook verkeersinfo van internet moeten kunnen halen.

Hamer

Lid
Heb inderdaad de facelift Octavia.
We gaan het wel zien, ik zal af en toe Flitsmeister is checken, die is vrij betrouwbaar.

CharlesTucker

Forumguru
De mijne (O3FL, juni 2018, met Columbus, de 9.2" versie) past absoluut de route aan als er vertragingen optreden (of juist oplossen) onderweg. Al een paar keer meegemaakt tijdens woon-werk verkeer voordat de zomervakantieperiode begon. Hij doet dat bij mij echter wel "stiekem", maar ik heb van anderen begrepen dat ie wel een gesproken melding geeft bij aanpassen van de route. Ik heb echter het geluid van de navigatiemeldingen uitgezet, ik vond de electronische dame wel erg "chatty" :)

Rayzman

Actief lid
Als je in de settings bij navigatie meldingen de setting “alleen bij storingen” aanzet krijg je alleen een gesproken melding als de route wijzigt en niet de gewone navigatie meldingen.

Hamer

Lid
Het lijkt er bij mij op dat hij het alleen aanpast zodra de navigatie met internet verbonden is. Heb er nu een 4G kaart in.
Zonder internet Wlan lijkt het of hij de route’s niet aanpast.

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb 'm inderdaad altijd met internet verbonden (via m'n telefoon die als hotspot functioneert in de auto). Zou wel vreemd zijn dat ie met TMC niet de routes zou aanpassen, maar wie weet. De betrouwbaarheid van TMC is misschien wel wat minder, maar met deinformatie die wel binnenkomt zou ie toch gewoon iets nuttigs kunnen doen?

Rapid

Actief lid
Heb een O3FL met Columbus. Route wordt aangepast indien dit nodig is.
Heb geen verbinding met internet, TMC regelt het.

Frank

Frenkie

Forumguru
Ik vind het een interessant topic. Mijn O3 PFL met Columbus past zelden tot nooit routes aan. Alleen als ik zelf een afslag kies gaat het systeem hercalculeren. Ik rijdt dagelijks vanuit Limburg naar Eindhoven, de A2 tussen Weert en Eindhoven staat regelmatig vast en ik ken het gebied goed. Laatst was er een groot ongeluk gebeurd, ik wist dat er 1 rijstrook afgesloten was en dat er meer dan een uur vertraging was. Ding geeft file aan op de snelweg en stuurt me er vrolijk in. Omrijden via A67 kost meestal maar enkele minuten meer, dus zeker geen uur.

leo442

Forumguru
Ik vind het een interessant topic. Mijn O3 PFL met Columbus past zelden tot nooit routes aan. Alleen als ik zelf een afslag kies gaat het systeem hercalculeren. Ik rijdt dagelijks vanuit Limburg naar Eindhoven, de A2 tussen Weert en Eindhoven staat regelmatig vast en ik ken het gebied goed. Laatst was er een groot ongeluk gebeurd, ik wist dat er 1 rijstrook afgesloten was en dat er meer dan een uur vertraging was. Ding geeft file aan op de snelweg en stuurt me er vrolijk in. Omrijden via A67 kost meestal maar enkele minuten meer, dus zeker geen uur.

Misschien omdat de aangrenzende dorpen afgesloten zijn voor sluipverkeer?

Hamer

Lid

Helemaal mee eens Frenkie, mijn navi heeft dus precies hetzelfde euvel als de jouwe.
Ik kan me niet voorstellen dat alle dorpen zijn afgesloten voor sluipverkeer.

Sinds ik het 4G kaartje in het kaartslot heb, en mijn auto dus voorzien is van internet, werkt de navi wél goed en geeft deze wél alternatieve route's aan.

Frenkie

Forumguru
Misschien omdat de aangrenzende dorpen afgesloten zijn voor sluipverkeer?
Maarheeze is "officieel" afgesloten voor sluipverkeer, maar in praktijk is er niet veel te zien. Maar los van dat kun je bij Nederweert makkelijk langs het kanaal af richting Someren en dan de A67 pakken, scheelt enkele minuten, maar is een stuk sneller dan een uur in de file staan.
4G kaartje kan ik helaas niet gebruiken aangezien mijn Columbus nog van de oude stempel is zonder SIM kaart slot.

Maar goed, ik tik ondertussen de 120k aan, volgend jaar rond deze tijd zal ik wel op de 160k zitten en moet de huidige O3 er uit. Hopelijk zijn de systemen tegen die tijd ook weer verbeterd.

Spector

Forumguru
Heen en terug naar Oostenrijk / Italië de Columbus via de hotspot met het internet verbonden en keurig via binnenwegen langs alle files geleid. De Columbus was soms nog sneller met het aangeven van een alternatieve route dan Waze.

Bovenaan Onderaan