Navigatie stemmen instellen Columbus OIII

vgerwen

Nieuw lid
Ik ben van plan een O3 EBL te gaan leasen. Vraagje over de Columbus. Kun je de stem voor navigatie begeleiding instellen of is er een vaste stem. Ik heb het instructie boekje gedownload maar kan daar niks vinden. Zo nee wat is de default stem (m/v)

Hoe ziet de het navigatiescherm er 's nachts uit, donkere kleuren of is dat ook instelbaar?

Heeft iemand ervaring?

Aad

Visitor538

Senior Member
Mijn nieuwe Yeti heeft ook het nieuwste Columbus systeem.
Het is 2 delig.
Een unit op de plaats waar het normaal in het dashboard zit en een deel achter het dashboard kastje. Dit is om diefstal te ontmoedigen. (Niet dat een dief zich hier iets van aan trekt.)
Ik kan geen mogelijkheid vinden om de stem te veranderen.
De stem is vrouwelijk, goed en duidelijk in aanwijzingen, maar sommige plaatsnamen klinken heel beroerd.
Zo had ik een keer de melding; Neem de volgende afslag naar p enr. ????
Bleek op het bord te staan de P+R van parkeren en reizen. En Enschede komt eruit als En scheede.
Maar het is gewoon goed te volgen wat er wordt bedoeld.
Het beeld schakelt automatisch om van dag- naar nachtzicht.
Daar zorgt een lichtscanner voor.
Het is bij nacht een, niet storend, beeld. Kleuren schakelen naar donkeren.
Zal kijken of ik er foto van kan maken.

In ieder geval........ veel plezier van je O3

vgerwen

Nieuw lid
HI Visitor538 dank voor de snelle reactie.

heb er ook een DAB module bij besteld. Ik heb de bevestiging dat de COlumbus DAB+ ondersteund.
Ben benieuwd naar de nachtkleuren

Sorry maar dit is een oude Columbus. In een 03 zit een moderne versie. Het verhaal klopt wel, maar je foto's niet. Ik zal kijken of ik wat foto's kan maken.

Dennis Nijholt

Forumguru
De kleuren zijn instelbaar in dag en nachtmodus in de Columbus mib van de O3, ik heb het zelf uitstaan en altijd op dag staan. De stemmen geen idee want die heb ik altijd uit staan. Verschrikkelijk irritant die stemmen die door de muziek heen gaan.

Dennis Nijholt

Forumguru
ik heb nog even verder gekeken maar kan niet ontdekken of je de stemmen kan verwisselen, zoals ik al zei ik heb hem uitstaan en de kaart wordt bediend door op setup te drukken als je in de navigatie staat net zoals alle andere navigatie en kaart instellingen.
navi1.jpg Bekijk bijlage 19375 navi2.jpg

Pendragon

Donateur
Stem in de oude Columbus kun je niet wijzigen, dus zal me verbazen dar dit in de nieuwe wel kan. Stem is niet alles, maar vind het wel ok.

Edwin1969

Actief lid
Over navigatiestemmen gesproken: nu drukt die stem de muziek volledig weg tijdens de routebegeleiding, terwijl bij mijn vorige auto de muziek wel hoorbaar bleef, maar dan op de achtergrond.

Vind het volledig wegdrukken van de muziek niet fijn, maar kan (nog) niet ontdekken hoe ik dit kan oplossen.

Het betreft hier dus de nieuwe Columbus (zie mijn handtekening hieronder).

Iemand tips ?

Bovenaan Onderaan