Navigatie

SkodaHarry

Nieuw lid
Mijn navigatie geeft veelvuldig foute maximale snelheden aan. Met name op wegen in het buitengebied waar 60 km per uur gereden mag worden geeft de navigatie 50km per uur aan. Hebben jullie dat ook?

Jdbigg

Senior Member
Dit is nog het minste probleem. Het plant ook foute routes. Ik gebruik het al een jaar niet meer. Mijn tip: Google Maps via Apple Carplay.

Tees

Donateur
Naar mijn ervaring hebben alle offline-kaarten hier last van, sommige meer dan anderen. Mijn Amundsen+ met de meest recente kaarten zit er ook geregeld naast, en m'n oude losse Garmin navi ook (maar naar wat ik me herinner iets minder vaak)

EdK

Forumguru
Ach met flitsmeister en Google heb ik ook vaak genoeg dat niet de juiste snelheid word aangegeven die je mag rijden...
En vandaar dat men vanuit rijkswaterstaat nog steeds de juiste borden in de berm plaatst, kun je er altijd op terugvallen als je twijfelt over je Navi....:koffie:

Canon-Eye

Forumguru
Mijn inbouwnavi (Amundsen MIB2) zit er qua Vmax-indicatie in combinatie met de camera bijna structureel naast, zoals:
- op snelwegen met meervoudige maximumsnelheidsaanduidingen (overdag/'s nachts);
- in 60km zones, na een zijweg of na enige tijd wordt het spontaan een 50-zone (en die bestaan niet buiten de bebouwde kom);
- na een snelheidsbord op een ventweg terwijl ik zelf op de 80km hoofdrijbaan rij;
- na een bord "90 bij nat wegdek": onderborden worden niet herkend;
- hij weet niet (net als veel wegbeheerders trouwens) dat een aangegeven Vmax van rechtswege eindigt als het bord na een zijweg niet wordt herhaald;
- updates komen veel te zelden en lopen dan alsnog jaaaaren achter.

Verder doet-ie het wel aardig :) - althans als decoratief element wanneer mijn vrouw meerijdt, dan ziet ze waar we ongeveer zijn zonder dat ze de afslagen op de papieren kaart hoeft op te zoeken.

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Mijn tip neem in dat geval een overlevingspakket mee.
Nee Fabia 123 ik heb daar iets van vroeger op een rommelmarkt voor gevonden.
Schijnt dat ze vroeger met papieren landkaarten reden en mensen ter plekken nog wel eens de weg vroegen.
Afijn mijn vriendin blijkt een gave te bezitten en kan die kaarten heel goed lezen ( schijnt men zo te noemen ) en die zegt mij dan van "kijk"nu rijden we hier en de volgende kruising dan moet je dat linker weggetje in.
en verdomd man ze had gelijk en we waren uiteindelijk nog sneller daar dan de vorige keer , enkele jaren ervoor op de Navi..
Dus tsja gebruik dat beeldscherm nu voor als DAB radio..... :lezen:

Fabia 123

Forumguru
Goed voorstel @EdK, Ik heb zelf altijd een kaart mee voor je weet nooit.
Voor een overzicht van de omgeving is dat groter en overzichtelijker dan een navigatie schermpje.

Maar ik zie wel een paar opstakels.
Niet iedereen kan kaart lezen. Dat begon lang geleden op tv al fout te lopen wanneer de vakantieman toeristen de kaart liet zien en de kaartlezers rustig 1000 of meer kilometers mis zaten.
De weg vragen is ook voor veel mensen lastig want zonder internetverbinding werkt Google translate niet.
En de DAB+ radio is hartstikke leuk om lokale zenders te proberen.
Zo heb ik in Duitsland ooit kennis gemaakt met the Bayerische Cowboys.

En dame uit de Amundsen die zegt hoe ik moet rijden heeft bijna altijd gelijk.

Canon-Eye

Forumguru
Niet iedereen kan kaart lezen. Dat begon lang geleden op tv al fout te lopen wanneer de vakantieman toeristen de kaart liet zien en de kaartlezers rustig 1000 of meer kilometers mis zaten.
Dat betrof toeristen die per bus (met of zonder vleugels) naar een ver land zijn gereisd zonder onderweg enig besef van de omgeving te hebben en tevens niet werden gehinderd door topografische kennis. Het ligt toch een beetje anders als je naast de chauffeur zit met de kaart op schoot en dus aan voorbijkomende plaatsnamen kan afmeten hoe de reis vordert.
Ik heb in het rechter deurvak ook nog altijd permanent een setje kaarten van Nederland zitten en als we naar het buitenland gaan neem ik ook papieren kaarten van het/de betreffende land(en) mee. Niet alleen voor onderweg trouwens, maar ook omdat ik graag een beetje de omgeving van mijn verblijfplaats bestudeer.

Het is trouwens nog maar de vraag of alle mensen die 100% afgaan op hun navigatiestem en -schermpje dan wél enig idee hebben waar ze eigenlijk zijn, aangezien die nu eenmaal niet het totaaloverzicht geven van een papieren kaart.

Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Je kunt niet voorbereid genoeg zijn als Skoda rijder

98a0e3db6977771701eb6f7725b5cb0a.jpg

Bovenaan Onderaan