Navigatiesysteem Columbus

roeldewinter

Actief lid
Hoi,

Ik lees vanaf vandaag een beetje om me heen op dit forum en ik schrik van de berichten over diefstal van het Columbus navigatiesysteem. Het lijkt er op dat de vraag niet is óf maar wanneer de auto opengebroken gaat worden. Daar zit ik natuurlijk niet op te wachten....

Ik ben geïnteresseerd in de nieuwe Octavia (Businesline Elegance). Hierin zit het Columbus navigatiesysteem. De dealer had het er over dat alleen het display in het dashboard zit en de rest van het apparaat ergens anders in de auto. Is dit de oplossing voor het diefstalprobleem? Is deze Columbus een andere dan 'de oude'?

dank en groet!
Roel

Darkside

Forumguru
De Columbus in de Octavia 3 is een ander model dan de Columbus in de oudere skoda's.
En zou idd door het scheiden van display en regel eenheid minder diefstal gevoelig moeten zijn.
Maar ze zijn net pas uit. Boze mensen moeten nog zoeken naar een oplossing voor hun "probleem" . het is dus nog afwachten hoe dit systeem zich in de toekomst houdt.

hemi24

Forumguru
Is niet te vergelijken, het is een nog mooier systeem geworden!

En inderdaad het display is gescheiden van de rest van het systeem, dus grote kans dat het daarmee ook is afgelopen met de diefstalgevoeligheid..!

Greggy

Actief lid
Ik heb ook vernomen dat de vernieuwde Columbus diefstal ongevoelig(er) is geworden. Vraag is hoelang dat zo blijft natuurlijk.

Maar weet iemand ook iets over het apparaat technisch gezien? Technische benaming, type, processor, manual? Ben benieuwd wat dit ding allemaal kan (en niet kan...).

Sparkie

Forumguru
Ervaringen met (gescheiden) navigatie in auto's van andere merken wijst uit dat de diefstalgevoeligheid zeer af zal nemen, maar voordat het dievengilde daar achter is zal enige tijd in beslag nemen. Goede kans dat er toch wordt ingebroken en men ondervindt dat ze er niets aan hebben. Je blijft in ieder geval met de schade en het ongemak zitten.

Een slechte naam heb je snel opgebouwd, maar om dat weer beter te krijgen zal redelijk wat tijd in beslag nemen.

Ik ben afgelopen zaterdag even bij de nieuwe O3 wezen kijken. In dit model zat dan wel geen Columbus, maar Amundsen. Het gescheiden deel met de CD/DVD speler zit weggewerkt in het dashboard. Een mooie oplossing, al zeg ik het zelf.

Bakkertje

Forumguru
ik heb ook al foto's voorbij zien komen van een Golf VII waar het gescheiden systeem uit gehaald is.. Het scherm is nog altijd zeer makkelijk te verwijderen en de rest zit achter het handschoenenkastje. En ook dat is vrij makkelijk te ontvreemden...

Rick

Senior Member
Zie dit topic, maar vwforum loopt even niet lekker vandaag. http://www.vwforum.nl/viewtopic.php?t=167372&start=

Overigens is dit voor zover mijn google kunsten reiken de eerste en enige die dit tot nu toe is overkomen. Ik maak me er voorlopig nog even niet druk over. Overigens wordt het nu wel een groter probleem dan bij de oude RNS510/Columbus etc want volgens mij worden steeds meer functies van de auto bediend met het navigatiesysteem (driving mode, diverse instellingen als knipperlichten, spiegels inklappen etc etc). Je gaat er dus bij diefstal niet alleen een autoradio op achteruit die meestal after market goed te vervangen is, maar ook een aantal andere functies.

Das jammer.
Had verwacht en gehoopt dat ze meteen de nieuwste spullen erin zetten.
Waarom heet het anders een facelift.

Pendragon

Donateur
facelift van de Superb is meer uiterlijk. In de auto is niet veel anders. En ik moet zeggen, ik heb al 3 Skoda's gehad met Columbus en bij mij nog nooit gestolen (afkloppen). Je leest altijd alleen maar van de mensen waarvan ze gestolen zijn, terwijl er ook heel veel gewoon in de auto blijven en dat hoor je natuurlijk nooit.

CDK

Forumguru
en de nieuwe worden net zo hard gestolen als de oude, ook met meer schade tot gevolg doordat ze nu op 2 plekken moeten 'demonteren'

Rick

Senior Member
en de nieuwe worden net zo hard gestolen als de oude, ook met meer schade tot gevolg doordat ze nu op 2 plekken moeten 'demonteren'
Mwa corne die conclusie wil ik nog niet trekken nadat er pas van één golf bekend is dat het nieuwe systeem eruit is gestolen (of weet jij meer?). De tijd zal het leren.

CDK

Forumguru
Ik ken helaas ook 1 verhaal uit mijn directe omgeving, dus ik neem aan dat er dan nog wel meer pechvogels zullen zijn

Darkside

Forumguru
Het zou idd mooi zijn als de nieuwe versie geleverd zouden worden. Maakt de S2 ook weer wat aantrekkelijker.
Meestal blijven dit soort zaken achterwege bij Facelifts. Maar soms heb je geluk (opel levert bij de FL van de insignia een mooi nieuw navi)

CDK

Forumguru
ik begreep dat de S3 ook niet al te lang meer op zich laat wachten, hoorde eind 2014 begin 2015 gonzen in de wandelgangen.... misschien is dat de reden van de bescheiden facelift....

Bovenaan Onderaan