Navigeren op GPS coördinaten

Wim75

Lid
Ik ga van de zomer naar Zweden en heb van de reisorganisatie de adressen ook in GPS coördinaten ontvangen. Met het advies om deze coördinaten te gebruiken omdat de adressen in Zweden niet altijd juist uit de navigatie zouden komen.

Nu heb ik op mijn Amundsen MIB nog niet ontdekt hoe dit kan. Van een eerdere vakantie naar amerika had ik nog Here op mijn telefoon maar ook daar zie ik deze functie niet.

Op het forum heb ik gezocht maar kan ik het niet vinden. Mag ik vragen of er hier iemand is die weet of het kan op de Amundsen? (en hoe dan?). En indien niet, hebben jullie tips voor app's op de telefoon waarmee het zou kunnen?

Alvast bedank voor reactie!

andrehj

Forumguru
Volgens mij kan Google maps dat gewoon. En Zweden ligt in de EU, dus die paar MB'tjes aan data kosten je ook de kop niet. Mijn advies: Navigeren met je Amundsen tot je in de buurt bent, en dan het laatste stukje even met Google maps.

Canon-Eye

Forumguru
...en anders toch maar gewoon een simpel tomtommetje (Start 40 of zo) lenen, die kan het wél... :deuk:

;)

Canon-Eye

Forumguru
Wat nou steek, @EdK ?
Feiten zijn nu eenmaal feiten, dat kan ik ook niet helpen... :pardon:

Ik las vandaag ergens in een ander draadje van iemand die zijn nieuwe auto (S3 geloof ik) welbewust zonder navigatie en met Bolero radio had besteld.
Er zijn dus blijkbaar meer mensen bij wie het inzicht doorbreekt dat zo'n inbouwding niet persé de beste oplossing is.

EdK

Forumguru
Ach domdom is niet alleen hierin hoor met de GPS invoeren.
Alleen staan die instellingen vaak ver verborgen ( ook bij domdom ) en moet je ff zoeken.
Zelfs mijn vast ingebouwde Zenec kan ik gewoon op GPS coördinaten navigeren....
Dus tjs die audi rijder is ook gewoon eigenwijs.....of hij heeft de knipperlicht optie aangevinkt en geen geld meer voor een echte navigatie......:pieker::deuk::deuk::dankje::thumbsdown:

Canon-Eye

Forumguru
die audi rijder is ook gewoon eigenwijs...
Taaltechnisch gesproken is dit een pleonasme: zoiets als "water is nat". *)
Je hebt hier dus wellicht een puntje... :jaja:

*) In een pleonasme wordt een eigenschap die noodzakelijk eigen is aan het genoemde ten overvloede in een bepaling uitgedrukt.

(Bron)

fabtdi

Lid
Even On toppic,

Bij de Amundsen die ik in de 2016 Yeti heb zitten (ook een MIB variant maar ik weet niet welke) kun je GPS coordinaten ingeven als je via de kaart een bestemming wilt ingeven. ( kies route, dan opties en dan op kaart ) Links in het scherm krijg je dan een platte grond en rechts de coordinaten. Door op de "getallen" te tikken krijg je de mogelijkheid om die voor de bestemming te veranderen. Na het invoeren van de coordinaten op OK klikken en de navigatie start als vanouds. Als het een "bekend" adres is voor de Amundsen wordt dat ook onder in het scherm weergegeven en kun je in het vervolg op die bestemming klikken

Spoetnik

Forumguru
Met een beetje bijgewerkt navi systeem kom je er wel in Zweden. Wij zijn fanatieke Zweden gangers. Zo veel keus in wegen heb je niet en nieuwe wegen komen er ook nauwelijks bij. Gewoon gaan rijden en genieten en thuis wat huiswerk maken via welke plaatsen je naar de bestemming gaat rijden.

EdK

Forumguru
In Noorwegen hetzelfde gehad.
Ook een adres ingevoerd en ja ik zag het adres alleen moest ik ff een 1000mtr naar beneden springen met de RoomsteR.
Tsja en dan komt het op kaartnavigeren aan om er toch te komen zonder aanloop en springen...

Nu ga ik meestal op de bonnefooi op vakantie en boek nagenoeg niets, maar als ik dan wel iets heb geboekt dan wil ik nog wel van de omgeving een kaartje printen in samenwerking met google.
Als ik hiervan geen ouderwets vergeeld kaartmateriaal heb...
Maar in 99 van de 100 keren kom ik er gewoon met de navi

• Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Wij hebben in 2013 zo'n 4500 km afgelegd in Noorwegen, van Oslo via de Lofoten en de Noordkaap naar Kirkenes en (na een weekje varen) van Bergen om de zuid naar Kristiansand. Altijd bij alle hotels feilloos tot de voordeur gebracht zonder de gps-coördinaten te hoeven gebruiken.
Die hadden we vorig jaar in Frankrijk af en toe wél nodig...

Wim75

Lid
Bedankt voor al jullie reacties. Ik ga de werkwijze van fabtdi uitproberen, misschien werkt t ook in een 2014 Amundsen.
Van de anderen begrijp ik dat het over het algemeen wel mee zal vallen, ik ben benieuwd.

Wim75

Lid
Wordt de eerste keer Zweden en we hebben er zin in! Doen een rondreis via frederiksberg, safsen, orsa, idre fjall en terug via Oslo. Dan Via legoland (nee, daar geen navigatie nodig..) weer terug. Het zuiden van Zweden dus.

Spoetnik

Forumguru
Het laatste stuk gaan we dit jaar ook doen, Idre Fjall, tussenstop Noorwegen en dan naar Oslo en de boot op. Vorig jaar zijn we in Orsa en Safsen geweest.

Wim75

Lid
Even On toppic,

Bij de Amundsen die ik in de 2016 Yeti heb zitten (ook een MIB variant maar ik weet niet welke) kun je GPS coordinaten ingeven als je via de kaart een bestemming wilt ingeven. ( kies route, dan opties en dan op kaart ) Links in het scherm krijg je dan een platte grond en rechts de coordinaten. Door op de "getallen" te tikken krijg je de mogelijkheid om die voor de bestemming te veranderen. Na het invoeren van de coordinaten op OK klikken en de navigatie start als vanouds. Als het een "bekend" adres is voor de Amundsen wordt dat ook onder in het scherm weergegeven en kun je in het vervolg op die bestemming klikken

Ik heb het geprobeerd en het werkt. Wel omslachtig om het zo te moeten doen, en jammer dat deze functie zo verstopt zit, maar het werkt! Bedankt voor het meedenken.

Wim75

Lid
Het laatste stuk gaan we dit jaar ook doen, Idre Fjall, tussenstop Noorwegen en dan naar Oslo en de boot op. Vorig jaar zijn we in Orsa en Safsen geweest.

Als je weer terug gaat naar Zweden is het zeker goed bevallen!
Leuk te lezen. Wij hebben er inmiddels ook erg zin in!

Bovenaan Onderaan