Navilock standaard geleverd...

mister9

Actief lid
Hallo,

We krijgen volgende maand onze leaseauto (02 Combi, elegance businessline). En ik las net dat Dutchlease, onze leasemaatschappij, de auto's voorzien van het RNS 315 en RNS 510 systeem standaard gaat voorzien van de navilock. Weet niet of ik er erg blij mee ben.
Ze hangen er ook nog wat regels aan natuurlijk:

Kortom:
• Verplichte bescherming tegen diefstal van
navigatiesystemen RNS 315 en RNS 510.
• Vakkundige inbouw bij de Volkswagen dealer.
• De RNS Navi Lock wordt geleverd met twee
sleutels en een sleutelkaart.
• Kosten Navi Lock tussen € 219,- en € 239,-
afhankelijk van het model auto.
• Bij diefstal van het navigatiesysteem zonder
Navi Lock wordt de schade niet vergoed.

Dus 1 keertje kappie vergeten + inbraak = zelf dokken... :(

MarcoO2

Forumguru
Tsja, dat kan ik ze niet kwalijk nemen. Als leasemaatschappij mag je ook wel wat verwachten van de berijders. Bij een inboedelverzekering werkt het net zo: als jij de deur op slot vergeet te doen en er wordt ingebroken/ ingeslopen, dan krijg je echt geen schade vergoed. En als jouw fiets gestolen is, zul je ook twee sleutels moeten laten zien. En terecht, wat mij betreft.

MarcoO2

Forumguru
Athlon doet hier ook niet aan mee, tenminste, ik ga er vanuit dat ik mijn nieuwe O2 morgen zónder navilock krijg geleverd! ;)

Sparkie

Forumguru
Ze hebben het over kosten. Betekent dit dat ze het bedrag gewoon optellen bij je leasebedrag zonder dat je gevraagd hebt om dat ding?

MarcoO2

Forumguru
Yep. Die kosten worden meegenomen in de bepaling van je leasebedrag alsof het een accessoire is.

mister9

Actief lid
Dat vroeg ik me ook al af. Dat kan toch niet zo maar. Als ik erom vraag, zou ik het begrijpen (al vind ik zelf dan dat het ook is om inbraak-kosten te besparen dus 50/50 mischien eerlijker). Maar een regel die zij instellen, kan ik toch niet de rekening voor krijgen. Zeker niet als het is om "de premiekosten niet te verhogen"...

MarcoO2

Forumguru
Natuurlijk kan dat wel. Vergelijk het met een auto-alarm. Veel leasemaatschappijen en verzekeraars stellen een alarm verplicht vanaf een bepaalde waarde of als er een navigatiesysteem aan boord is. Ook die kosten zijn gewoon voor rekening van de berijder.

Jsuyk

Nieuw lid
Ik krijg vandaag ook mijn nieuwe Octavia met daarin een Columbus en mijn leasemaatschappij (Leaseplan) doet inderdaad niet aan een standaard Navilock, ik heb de auto namelijk al gezien (toen mijn pa zijn nieuwe Superb ophaalde) en er zitten geen lelijke puisten op het dashboard.

Ik rij ook een Octavia via Leaseplan en heb in overleg met hun en mijn wagenparkbeheerder een navilock laten installeren. Moet zeggen dat het een degelijk systeem is en een veilig gevoel!
Die puisten vallen wel mee moet ik zeggen. Het risico dat men het hele dashboard sloopt vind ik een drogreden. Tuurlijk kan dat, alles kan.... Maar in mijn optiek moet je het de gelegenheidsdief zo moeilijk mogelijk maken. De professional zal een dergelijk slooptaktiek niet snel hanteren en op zoek gaan naar een volgend gemakkelijker slachtoffer...

MarcoO2

Forumguru
Ik rij ook een Octavia via Leaseplan en heb in overleg met hun en mijn wagenparkbeheerder een navilock laten installeren. Moet zeggen dat het een degelijk systeem is en een veilig gevoel!
Die puisten vallen wel mee moet ik zeggen. Het risico dat men het hele dashboard sloopt vind ik een drogreden. Tuurlijk kan dat, alles kan.... Maar in mijn optiek moet je het de gelegenheidsdief zo moeilijk mogelijk maken. De professional zal een dergelijk slooptaktiek niet snel hanteren en op zoek gaan naar een volgend gemakkelijker slachtoffer...

In dit topic kwam ik deze foto tegen, zo ziet het er dus uit als men toch een poging heeft gewaagd:

attachment.php

Zoals gezegd: óók met Navilock kan iemand een poging doen. Ik denk wel dat alleen een radeloze junk het op bovenstaande manier zou doen. Een kind snapt dat je het systeem er niet zonder schade uitkrijgt en daardoor verspilde moeite is. Doordat het met zulk grof geweld moet staat ook de pakkans niet meer in verhouding met de te behalen winst...

Waar en wanneer ik hem er op zet is afhankelijk van situatie en omgeving. In de avond- en nachturen i.i.g. altijd. Verlaten parkeerplaatsen e.d. idem.
Ik heb in dat kader van Leaseplan overigens geen richtlijnen o.i.d. gekregen.

Qua doorbelasting: geen idee. De kosten waren toen iets van <250 euro. Verdeel dat over een 4 jarig leasecontract en dan heb je het over peanuts...

Stakie75

Senior Member
Mijn idee ook. Ik moest niet van mijn baas/verzekering, maar heb het toch gedaan. Ik denk beter voor mijn/onze gemoedsrust.

Bakkertje

Forumguru
@bytekiller: De "mensen" die de RNS-reeks stelen zijn geen gelegenheidsdieven. Dat zijn georganiseerde bende's die vaak op bestelling die systemen stelen. Daar zijn ze ook zeer goed in geworden. Het gaat zelfs zover dat ze auto's met alarm kunnen openen zonder braakschade en zonder dat het alarm afgaat. Persoonlijk denk ik niet dat dergelijke lui terugdeinzen voor een ijzeren plaat voor hun handelswaar. Die breken een aantal auto's open om te kijken hoe het eruit moet en nu is het gewoon wachten totdat de eersten zich melden waarbij zelfs met navilock de boel eruit gehaald is. En daar zijn overigens al voorbeelden van waar met een reciprozaag een gat wordt gezaagd in het dashboard. Wel fijn dat dergelijke apparaten tegenwoordig op accu werken.

Maak je maar geen illusies het systeem gaat er, zolang er vraag naar is, gewoon uit, met of zonder navilock. De enige remedie is na diefstal een ander systeem erin.

Ter illustratie een stalenpen doorzagen duurt 15 sec..
[video=youtube;BnOlNZfcecA]http://www.youtube.com/watch?v=BnOlNZfcecA[/video]

Leuk filmpje. Gelukkig zijn de omstandigheden om de navilock te molesteren minder ideaal... ;)

Tuurlijk kan alles gejat worden, maar om de columbus dan maar in de ban te doen??? Ter vergelijk: ook in een huis kan altijd worden ingebroken ongeacht welke alarm-/beveiligingssysteem is gemonteerd. Dus dan maar in een tentje gaan wonen?

MarcoO2

Forumguru
Nee, hoor, de Columbus gaat bij mij zeker niet in de ban. Heb er al drie jaar plezier van en dat zal hopelijk in mijn nieuwe auto (ook zonder Navilock) niet minder worden!

@MarcO2,
Inderdaad een typerende afbeelding. Maar heeft hier de navilock wel overheen gezeten tijdens de inbraak? Of is het gewoon de fout van de inbreken om in deze auto in te breken en er dan pas achter te komen dat het niet om een originele RNS-510 gaat? De navilock lijkt hier namelijk niet forceerd te zijn.

Bovenaan Onderaan