Net een Fabia 2001 1.4 gekocht, paar vragen..

TomR

Lid
Ik heb net een paar weken geleden een Skoda Fabia 1.4 gekocht en hij rijdt heerlijk.

Ik heb er alleen een paar vragen over, ik heb hiervoor een Fiat Punto 1.2 uit 1996 gehad, die is soort van uit elkaar gevallen, daarom de koop van mijn lieve Fabiaatje :). Ik heb 3 maanden Versnellingsbak en Motor garantie erbij gekregen, misschien kan ik er gebruik van maken?

- Stationair wiebelt en schokt de auto soms (soms als in, soms is dit wel het geval, en soms helemaal niet) en schommelt dus het toerental. In andere woorden, de auto maakt ongevraagd toeren. Is dit een probleem, is dit oplosbaar en moet ik me zorgen maken?

- Schakelen naar z'n 1 en z'n 3 gaat soms problematisch, dan moet ik extra kracht zetten of even naar z'n 2, 3 of 4 gaan om hem in z'n 1 te kunnen zetten. Achteruit gaan is hetzelfde verhaal.

- Soms als ik schakel en ik laat de koppeling los krijgt de auto een plotse schok en dan rijdt ie weer normaal verder. Soms is het behoorlijk aanwezig en soms verloopt ie gewoon soepel. Hoe kan ik dit verhelpen? Ligt het aan mijn schakeltijd qua toeren?

- Ik heb achterin bij de deurhendels bij de achterbank 2 speakertjes zitten, maar deze werken niet, ik heb ook al gekeken, er lopen maar 4 draden naar de auto-radio, deze 4 zijn van de 4 speakers voorin. Ik vroeg me af of het makkelijk/mogelijk was om de speakers achterin aan te sluiten?

- Elke keer als ik de auto afsluit lijkt het alsof de autoradio zich 'reset'. Elke keer moet ik dus weer naar m'n SD kaartje gaan, het nummer zoeken wat ik aan het luisteren was, volume aanpassen etc etc. Enig idee hoe dit zou komen? Hij zou eigenlijk gewoon moeten verdergaan bij het nummer waar hij was voordat m'n auto afsloot, zoals bij m'n oude punto.

Hartstikke bedankt voor de tijd!

Gr,

Tom

Ronnie

Forumguru
Welkom op dit leuke Skodaforum!

Voor het onstabiel stationair lopen moet waarschijnlijk het gasklephuis gereinigd worden, dit kun je zelf doen met remmenreiniger, gasklephuis(zit direct onder de aansluiting van het luchtfilter) losschroeven en inspuiten, daarna droog/schoonblazen met lucht. Opnieuw instellen middels VAG-com of bij de dealer.

Het onnauwkeurige schakelen zal wss te maken hebben met speling op het schakelmechanisme, dit zou ik eens eerst controleren op speling.

De koppeling werkt hydraulisch, dus met (rem)olie, wellicht een beetje lucht in de leiding? De zaak maar eens ontluchten en kijken wat er dan gebeurt.....

Het gevalletje radio heft te maken met het omdraaien van constante en geschakelde plus, VW gebruikt dit omgekeerd in tegenstelling tot andere fabrikanten.
Heeft de radio een ISO aansluiting dan moet je 2 draden omdraaien, pin 4 is geschakeld via cont. sleutel, pin 7 is constante plus.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, succes!

TomR

Lid
[moderatorbreak]qouten vorig bericht is volstrekt onnodig en daarmee niet toegestaan[/moderatorbreak]

Bedankt voor je tijd en de welkom :).

- Het zelf reinigen van dat systeem ziet ernaaruit dat dat veel tijd kost haha, en dat heb ik nou net niet.

- Speling laten controleren door een garage/dealer dus?

- Zelfde verhaal als het 1e, en dit moet daarnaast ook gebeuren bij garage/dealer?

- Ik heb zelf in ieder geval de radio erin gezet, maar gebruik gemaakt van de ISO connectors die al aangesloten waren in de oudere radio. Denk je dat het nooit goed is geinstalleerd? Dus dat pin 4 en pin 7 nooit goed gedaan zijn?

In ieder geval heel erg bedankt! Weet je trouwens niks van die 2 speakers achterin? Best apart dat die gewoon ingebouwt zijn (ten minste, i kdenk dat het speakers zijn, zo ziet het er wel naar uit) maar dat er geen draad eindigt achter in de radio/iso connector.

joergarms

Senior Member
Waarschijnlijk zijn het alleen de kapjes van de speakertjes (tweeters). Mijn SpiritPlus heeft daar Tweeters zitten en bij de meest achterste ramen ook nog gewone speakers. Maar er zijn ook heel wat uitvoeringen waarbij dit niet het geval is.
Mocht je meer geluid willen, het is een kleine moeite om voor de achterste ramen passende speakers te krijgen, ik weet dus niet of er al een kabel ligt. Maar die is natuurlijk vrij eenvoudig zelf te trekken vanuit het dashboard.
De rest van de vragen was geloof ik al aardig beantwoordt. Ik zou er mooi mee naar de dealer gaan, altijd proberen toch. En vooral het koppeling en stroef schakelen probleem lijken mij wel onder die garantie vallen.

Delight

Actief lid
Ik rij een Fabia SDI Elegance en heb ook geen speakers achterin....
Alleen de plekken zitten er wel, maar daar zitten geen speakers achter en dus ook geen bedrading.

TomR

Lid
Waarschijnlijk zijn het alleen de kapjes van de speakertjes (tweeters). Mijn SpiritPlus heeft daar Tweeters zitten en bij de meest achterste ramen ook nog gewone speakers. Maar er zijn ook heel wat uitvoeringen waarbij dit niet het geval is.
Mocht je meer geluid willen, het is een kleine moeite om voor de achterste ramen passende speakers te krijgen, ik weet dus niet of er al een kabel ligt. Maar die is natuurlijk vrij eenvoudig zelf te trekken vanuit het dashboard.
De rest van de vragen was geloof ik al aardig beantwoordt. Ik zou er mooi mee naar de dealer gaan, altijd proberen toch. En vooral het koppeling en stroef schakelen probleem lijken mij wel onder die garantie vallen.

Bedankt voor de tips en tijd jongens :).

Ik ga zeker even langs mijn dealer.

Ik heb even gekeken naar mijn speakerplekken daar, er zitten geen speakers achter, maar er is zeker plek voor. Binnenkort maar even installeren:).

Bedankt!

van_der_P

Senior Member
Dat onregelmatig lopen van de motor is een bekend euvel, daar hebben meer Fabia's vooral van de eerste lichting last van.
Als hobby auto rij ik een VW Polo Coupe van 1993, die liep ook slecht stationair. Omdat te verbeteren heb ik op een halve tank een fles wasbenzine aan de benzine toegevoegt. En dat heeft geholpen. En je hoeft niets los te schroeven en schoon te maken. Misschien een idee. Ik weet ook niet of het kwaad kan. (Dat maakt bij die oude Polo ook niets uit.)

TomR

Lid
Bedankt voor de tip, ik ga het maar eens proberen denk ik.

Iemand hier al ervaring mee? (Wasbenzine in Fabia I gooien)

Bovenaan Onderaan