New Audi A8 komt begin april 2010 op de mark

Hetzer

Forumguru
Audi bekroont het jaar waarin het zijn eeuwfeest viert met de introductie van de nieuwe Audi A8. Het nieuwe vlaggenschip van Audi koppelt een vooruitstrevend design aan geavanceerde technieken zoals het Audi Space Frame, efficiënte motoren die tot 22% zuiniger zijn dan hun voorgangers en een nieuwe achttraps tiptronic-versnellingsbak. Het verder verbeterde MMI-systeem zet nieuwe maatstaven op het gebied van bedieningsgemak en diverse nieuwe assistentiesystemen dragen bij aan een zeer hoog veiligheidsniveau. De nieuwe Audi A8 komt begin april 2010 op de markt. Er is dan keuze uit twee V8-uitvoeringen, benzine en TDI. Bestellingen kunnen vanaf januari worden geplaatst – de prijslijst start bij € 113.900,-

Het vooruitstrevende design van de nieuwe Audi A8 is typisch Audi. Het nieuwe topmodel springt in het oog door een genereuze maatvoering (L/B/H 5,14/1,95/1,46 m, wielbasis 2,99 m) en een combinatie van strakke lijnen en een relatief lage, coupéachtige daklijn. Het resultaat is niet alleen een zeer gunstige Cw-waarde van 0,26, maar ook een vloeiend silhouet, waarin wielen met een diameter tussen 17 en 21 inch de wielkasten vrijwel naadloos opvullen. De typerende single frame grille is bij de nieuwe A8 opnieuw geïnterpreteerd. De afwerking van de hoeken is scherper dan voorheen. De koplampen zijn staaltjes hightech op zich. Er is keuze uit Xenon plus-verlichting of volledige, energiezuinige LED-verlichting. In de lichtunits is ter vervanging van de traditionele mistlampen zogenaamde all-weatherverlichting geïntegreerd. Op de plaats waar zich normaal de mistlampen bevinden, zijn nu de radarsensors van de optionele adaptieve cruise control ondergebracht. Continuous headlight range control zorgt voor optimale verlichting zonder daarbij de tegenliggers te verblinden. De achterzijde van de nieuwe Audi A8 is slank en strak. De achterlichten maken uiteraard ook gebruik van LED-technologie. Een chromen strip en een diffuser benadrukken de breedte van de nieuwe Audi A8 nog eens.

ASF

Voor de nieuwe Audi A8 is wederom gebruik gemaakt van de geavanceerde Audi Space Frame-technologie. Het aluminium Audi Space Frame is sterk, veilig en daarbij ook nog eens uitzonderlijk licht. Daarmee levert het een belangrijke bijdrage aan de rijdynamiek, het comfort en het veiligheidsniveau. Het Audi Space Frame voor de nieuwe A8 maakt gebruik van nieuw ontwikkelde componenten die ten opzichte van het vorige model nog sterker en lichter zijn – de toepassing van zogenaamde high-strength aluminiumlegeringen zorgt alleen al voor een gewichtsvermindering van 6,5 kg. Daarbij is aluminium uitstekend recyclebaar.

Lounge

Het interieur van de nieuwe Audi A8 heeft alle kenmerken van een luxueuze lounge. Het ruimteaanbod is riant en de kwaliteit en de afwerking zijn van het hoogste niveau. Bovendien is het bedieningsgemak verder verbeterd. Dat komt vooral op het conto van de verder verbeterde Multi Media Interface (MMI). De grote (8 inch) en zeer platte monitor van de MMI komt automatisch uit het instrumentenpaneel tevoorschijn zodra het systeem wordt ingeschakeld. Mede dankzij de indeling in drie zones, de driedimensionale graphics, de optionele touchpad en de grote bedieningsknoppen is de bediening nu nog logischer en intuïtiever.
De sfeer aan boord wordt niet alleen bepaald door vakkundig verwerkte authentieke materialen als leer, hout en aluminium, maar ook door de sfeerverlichting met LED-techniek. Via het MMI kan de bestuurder afhankelijk van de (gewenste) sfeer aan boord diverse kleurschema’s selecteren. De nieuwe Audi A8 beschikt over een startknop. Dit maakt het mogelijk om de motor te starten en te stoppen terwijl de eigenaar de sleutel gewoon op zak heeft.


Tot 22% zuiniger

Bij de marktintroductie in april 2010 zijn er twee motoren beschikbaar voor de nieuwe Audi A8. De direct ingespoten 4.2 FSI V8-benzinemotor levert een vermogen van 273 kW/372 pk en een koppel van 445 Nm bij 3.500 t/min. Daarmee is hij goed voor een sprint van 0-100 km/h in 5,7 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/h. Belangrijker is echter dat deze motor een brandstofverbruik van gemiddeld 9,5 l/100 km voor zich laat noteren. Ondanks het toegenomen vermogen (+16 kW/22 pk) is hij daarmee 13% zuiniger dan zijn voorganger. In Nederland levert dat een C-label op. De gunstiger cijfers voor vermogen en verbruik zijn vooral het gevolg van een sterk verminderde interne weerstand. Ook de standaard toepassing van recuperatie (het omzetten van vertragingsenergie in elektriciteit) en een slim temperatuurmanagement dragen hier in alle nieuwe Audi A8-modellen aan bij.
Ook de 4,2-liter V8 TDI is vanaf de marktintroductie leverbaar. De Common Rail dieselmotor met twee turbo’s levert 258 kW/350 pk en een koppel van 800 Nm (tussen 1.750 en 2.750 t/min). Prestaties van sportwagenniveau (0-100 in 5,5 seconden, topsnelheid 250 km/h) gaan hier samen met een gemiddeld verbruik van 7,6 l/100 km (-19% ten opzichte van de voorganger). Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 199 g/km en daarmee is de Audi A8 4.2 TDI goed voor een C-label.

Meer motoren op komst

In de loop van 2010 wordt het motorenaanbod voor de nieuwe Audi A8 verder uitgebreid. Zo wordt hij leverbaar met een sterk verbeterde 3.0 TDI met start-stopsysteem. Met een vermogen van 184 kW/250 pk en een koppel van 550 Nm is hij sterker (+ 13 kW/17 pk en +100 Nm) dan zijn voorganger, maar de grote winst zit hem in het verbruik. Met een gemiddelde van 6,6 l/100 km is hij 22% zuiniger dan zijn voorganger. De CO2-uitstoot bedraagt 174 g/km – goed voor een B-label. De 3.0 TDI-motor komt er ook met een vermogen van 150 kW/204 pk in combinatie met voorwielaandrijving. Het verbruik bedraagt dan 6,0 l/100 km (CO2: 159 g/km).
 

Bijlagen

  • A8090012_large.jpg
    A8090012_large.jpg
    78,9 KB · Weergaven: 16
  • A8090022_large.jpg
    A8090022_large.jpg
    97,6 KB · Weergaven: 18
  • A8090028_large.jpg
    A8090028_large.jpg
    88,4 KB · Weergaven: 21

Hetzer

Forumguru
en nog meer info:

De dynamiek van quattro en Audi drive select

De quattro vierwielaandrijving van de Audi A8 verdeelt de aandrijfkracht in een verhouding van 60-40 naar de achter- en voorwielen. Dat vormt de basis voor een dynamisch weggedrag. Als de wielen grip verliezen, wordt het grootste gedeelte van de aandrijfkracht automatisch via een differentieel naar de wielen met de meeste grip gestuurd. Voor sportief ingestelde rijders is het sportdifferentieel beschikbaar, dit systeem wordt standaard geleverd op de A8 4.2 TDI. Hiermee is de aandrijfkracht op de achterwielen variabel, wat zorgt voor een weggedrag als ‘op rails’.
Het hoogwaardige weggedrag vindt zijn basis in de multilink-ophanging van zowel de voor- als de achterwielen. Alle uitvoeringen zijn standaard voorzien van een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (servotronic). De nieuwe Audi A8 valt op door zijn neutrale bochtgedrag – ook de verbeterde vering speelt daarbij een belangrijke rol.
Audi drive select is standaard op de nieuwe Audi A8. Dit systeem integreert de adaptive air suspension, de motor en de achttraps transmissie. De bestuurder kan via de MMI de karakteristieken hiervan naar wens instellen. Daarbij is er keuze uit de instellingen ‘comfort’, ‘automatisch’ en ‘dynamiek’. De vierde modus (individual) vereist ‘input’ van de bestuurder. Audi drive select is ook te combineren met het sportdifferentieel en Audi dynamic steering. Dit laatste werkt nauw samen met het ESP en helpt onder- en overstuur te verminderen. Het remsysteem maakt gebruik van lichtgewicht technologie met onder meer aluminium remklauwen. Dit levert een gewichtsbesparing van 3,75 kg per wiel op.

De adaptive air suspension

De adaptieve luchtvering van de nieuwe Audi A8 is uitgevoerd met gecontroleerde demping waarvoor nieuwe veerpoten zijn ontwikkeld. Deze maken het mogelijk om een comfortabele instelling te realiseren zonder dat daarvoor extra expansiereservoirs nodig zijn. Door de elektronische aansturing reageert de demping buitengewoon snel en flexibel op veranderende wegomstandigheden. Afhankelijk van de rijsnelheid en de persoonlijke instellingen van de bestuurder, zorgt de adaptieve luchtvering ervoor dat het koetswerk automatisch lager komt te staan (-25 mm). Dit zorgt voor een vermindering van de luchtweerstand en dus van het verbruik. Overigens kent het systeem ook een ‘lift-modus’.

Veiligheid met vooruitziende blik

De basis van het hoge veiligheidsniveau van de nieuwe Audi A8 wordt gevormd door het zeer stijve Audi Space Frame en de adaptieve veiligheidssystemen (gordels, airbags). Dat wordt aangevuld met Audi pre sense, een veiligheidssysteem met ‘vooruitziende blik’ dat in diverse varianten beschikbaar is. De basisversie maakt gebruik van informatie van de ESP-sensoren. Zodra deze een noodstop of doorslippen van wielen constateren, reageert het systeem door de alarmlichten te activeren, ramen en dak te sluiten en de gordels aan te spannen. Als de noodsituatie voorbij is, komen de gordels weer ‘vrij’.
Audi pre sense front werkt samen met adaptive cruise control. Dit systeem houdt de afstand tot het verkeer vóór de auto in de gaten. Pre sense front kan op drie verschillende manieren reageren. In eerste instantie gebeurt dat via een waarschuwingssignaal. Reageert de bestuurder daar niet op, dan volgt een korte remactie. Als de bestuurder daarop de rem intrapt, zorgt brake assist ervoor dat de auto net zo hard remt als de voorligger. Een uitwijkmanoeuvre is in dit stadium nog mogelijk. Als de bestuurder ook dit signaal negeert, voert de Audi A8 automatisch een remactie uit met een remkracht van 3 m/s2 (ramen en dak gesloten, gordels aangespannen). Het meest uitgebreide pre sense plus-systeem voegt hier nog een extra fase aan toe. Circa een halve seconde voor een (inmiddels) onvermijdelijke aanrijding zet dit systeem een remactie (5m/s2) in, gevolgd door een noodstop. Hiermee vermindert de aanrijdingsnelheid met circa 40 km/h, wat helpt bij het voorkomen en beperken van letsel.
Audi pre sense rear ziet aanrijdingen van achteren aankomen. In een dergelijk geval reageert het door ramen en dak te sluiten en de gordels aan te spannen.

Assistentie op niveau

Voor de Audi A8 is een breed scala assistentiesystemen beschikbaar. Deze verhogen het comfort- en veiligheidsniveau nog verder. De adaptive cruise control (ACC stop & go) bijvoorbeeld is verder verbeterd. Het systeem werkt in een range van 0-250 km/h. In stadsverkeer kan het de auto zelfs volledig tot stilstand brengen. Zodra de voorligger optrekt, accelereert de Audi A8 weer zonder dat de bestuurder het gaspedaal hoeft in te trappen. De adaptive cruise control werkt ook samen met het navigatiesysteem en andere assistentiesystemen. Door deze informatie te bundelen én te interpreteren, kan de Audi A8 zelfs op complexe situaties anticiperen. Als de voorligger bijvoorbeeld op de snelweg richting aangeeft en snelheid mindert omdat hij de snelweg verlaat, herkent ACC stop & go dit. Het navigatiesysteem ‘weet’ dan dat zich hier een afrit bevindt. Een conventioneel systeem zou hierop reageren met een remactie. Dankzij ACC stop & go kan de Audi A8 meestal gewoon doorrijden.

Radars, camera’s en infrarood

Bij snelheden vanaf 30 km/h komt Audi side assist in actie. Twee radarsensoren monitoren daarbij het gebied achter de auto. Als een ander voertuig zich in deze zogenaamde kritische zone bevindt, wordt dat via een gele LED-indicator in de buitenspiegel aangegeven. Als de bestuurder van de Audi A8 vervolgens toch richting aangeeft, licht de indicator feller op en begint hij te knipperen. Audi lane assist assisteert de bestuurder bij het ongemerkt verlaten van de rijbaan. Bij snelheden boven 65 km/h waarschuwt het systeem de bestuurder als de auto de rijbaan verlaat zonder richting aan te geven. Er volgt dan een trilling in het stuur.
Medio 2010 komt de indicator voor de maximumsnelheid beschikbaar. Dit systeem ‘leest’ borden en signaleringen die de limiet aangeven. Deze wordt vervolgens weergegeven op het display op het dashboard.
In de Audi A8 debuteert ook de night vision assistent. Een infraroodcamera ‘kijkt’ daarbij 300 meter vooruit. Een speciale computer zet de informatie hiervan om in beelden die centraal op het dashboard worden weergegeven. Het systeem reageert op warmte (mensen, dieren) en de speciale software ‘herkent’ menselijke contouren. Deze worden op het display geel gemarkeerd. Als de bewegingen van een persoon door het systeem als potentieel gevaarlijk worden gezien, verandert de markeringskleur in rood en klinkt een waarschuwingssignaal.
Parkeerhulp ‘advanced’ maakt het gebied achter de auto zichtbaar via het MMI-display. Samen met de parkeersensoren maakt dit inparkeren nog makkelijker.

Infotainment

Het optionele MMI navigatie plus met harddisk is de spil in de multimediatechnologie van de nieuwe Audi A8. Navigatie-, telefoon- en audio-functies zijn via een touchpad te bedienen, bijvoorbeeld door er met de vinger letters of cijfers op te schrijven. Het navigatiesysteem werkt onder meer met duidelijke 3D-graphics voor een optimale routegeleiding. Het navigatiesysteem geeft ook informatie aan de adaptive cruise control, de adaptieve verlichting en de transmissie. Deze kunnen hun werking daardoor aanpassen aan de omstandigheden. De bochtverlichting bijvoorbeeld gaat hierdoor al aan zonder dat de bestuurder richting aangeeft.
De Audi A8 is standaard voorzien van het Audi sound systeem met een zeskanaals versterker, 10 speakers, een DVD-speler, twee kaartlezers en een dubbele radiotuner. MMI navigatie plus is standaard voorzien van een Audi music interface voor het aansluiten van externe bronnen zoals, USB-memorystick, Apple iPod of zelfs videobronnen.

High-end opties

De Audi A8 is optioneel te voorzien van een tv-tuner, DVD-wisselaar en een digitale radiotuner. Daarbij is hij leverbaar met een Bose Surround Sound System met een digitale versterker, 14 speakers en een vermogen van 600 Watt. De absolute top op audiogebied is het Bang & Olufsen Advanced Sound System met 19 speakers en 2 versterkers (1.400 Watt). Voor de achterpassagiers is een entertainmentsysteem leverbaar met een 20 Gb harddisk, twee memorycard-openingen en twee grote, instelbare (10,2 inch) monitoren.
Een andere hightech optie is de GPRS-module voor datatransmissie. Hiermee kan nieuws, verkeers-, weer- en reisinformatie (via Google) worden verwerkt in de routeplanning. In de loop van 2010 wordt dit aangevuld met een UMTS-module. Daarmee wordt het bijvoorbeeld mogelijk om via Google Earth 3D-satellietbeelden in het navigatiesysteem te gebruiken. Een uitgebreidere variant hiervan maakt volledige internettoegang mogelijk. De Audi wordt daarmee een mobiele WLAN-hotspot voor bijvoorbeeld laptops

De Audi A8-standaard

Standaard zijn bijvoorbeeld de achttraps tiptronic-transmissie, Audi drive select, adaptieve luchtvering, Xenon plus-verlichting en Audi pre sense basic Ook elektrisch verstelbare stoelen, het MMI-bedieningssysteem, een automatische airconditioning met gescheiden klimaatzones, een multifunctioneel, elektrisch verstelbaar vierspaaks lederen stuurwiel met schakelpaddels, 18 inch lichtmetalen velgen en elektrisch inklapbare buitenspiegels behoren tot de standaarduitvoering van de Audi A8.
 

Bijlagen

  • A8090108_large.jpg
    A8090108_large.jpg
    84,5 KB · Weergaven: 12

Hetzer

Forumguru
Pro Line en Pro Line Plus

Zoals gebruikelijk bij Audi is ook de nieuwe Audi A8 leverbaar in extra luxueuze Pro Line-uitvoering. Die beschikt standaard over de volgende zaken: lederen bekleding (Valcona), Audi parking system plus, DVD-wisselaar, MMI navigatie plus, vierzone airconditioning, Bose Surround Sound, verwarmbare voorstoelen en achterbank, interieur/exterieur lichtpakket, interieurlijsten van wortelnotenhout en geborsteld aluminium, comfort-armsteun vóór en telefoonvoorbereiding. De meerprijs voor de Pro Line–uitvoering bedraagt € 11.900,- De nieuwe Audi A8 is er ook in Pro Line Plus-uitvoering. Dit zeer luxueuze model beschikt standaard over alle elementen van de Pro Line-uitvoering en vult dat aan met Audi parking system advanced met achteruitrijdcamera, comfortstoelen plus, dubbel glas, servosluiting van de portieren, een automatisch bedienbaar kofferdeksel, elektrisch bedienbare zonwering voor achterruit en zijruiten en adaptieve hoofdverlichting. De meerprijs voor de Pro Line Plus-uitvoering bedraagt € 18.900,-
Twee modellen vanaf april

De levering van de nieuwe Audi A8 start in april 2010. Op dat moment zijn twee V8-modellen beschikbaar: de Audi A8 4.2 FSI quattro (273 kW/372 pk), waarvan de prijs is vastgesteld op € 113.900,- en de 4.2 TDI quattro (258 kW/350 pk) die te boek staat voor € 117.500,-. Deze twee modellen kunnen vanaf medio januari aanstaande worden besteld. De prijzen van de Audi A8-modellen die later in 2010 op de markt verschijnen, zijn nog niet bekend.

bron: audiwereld
 

Bijlagen

  • A8090107_large.jpg
    A8090107_large.jpg
    92,3 KB · Weergaven: 18

MarcoO2

Forumguru
Dat is geen auto, dat is een rijdend huis... ook qua prijs! ;)

Dit is wat mij betreft een schitterende auto, je kunt het zo gek niet verzinnen of het zit erop of kan erop... alleen wil ik niet weten wat er met de prijs gebeurt als je een paar opties gaat aanvinden. Voor de prijs van een Fabia heb je het pro-line-pakket, voor de prijs van een octavia heb je het pro-line-plus-pakket!

Ik zou er in ieder geval wel eens een blokje mee op willen!
 

LenK

Forumguru
Audi's lijken te veel op elkaar. Dit is een flink grote auto, maar op de foto is het net een A4.
Er moeten nog wel modellen bij komen want de huidige A8 is vanaf 84K en deze vanaf 114K (als je trouwens in de huidige prijslijst de 4.2 Quattro opzoekt dan blijkt de nieuwe een paar 100 goedkoper, maar dat zal wel door fiscaal geneuzel zijn want bijna altijd is een nieuw model duurder dan zijn voorganger)
 

Hetzer

Forumguru
Dit is inderdaad een flinke auto., op de foto zie je dat niet echt goed, uiterlijk is gelijk aan overige Audi's dat wil zeggen mooi maar niet zo bijzonder

........maar deze Audi heeft natuurlijk wel alle mogelijke noviteiten en gadgets aan boord, en dat maakt hem wel erg bijzonder gewillig en erg duur.
 

MarcoO2

Forumguru
Als ik zie wat er allemaal op zit, kun je volgens mij ook gerust spreken van "gewillig". Dat ding doet alles wat je wilt...
 

sitechris

Donateur
Als ik zie wat er allemaal op zit, kun je volgens mij ook gerust spreken van "gewillig". Dat ding doet alles wat je wilt...

Ik vind de nieuwe A8 alleen niet zo mooi. Huidige model en vooral model daarvoor vind ik mooier. Als ik nu in die klasse zou mogen shoppen, kies ik toch voor de 7 serie. De S-klasse is mss wel de beste auto, maar vind ik wel erg groot en bombastisch ogen.
 

LenK

Forumguru
De S-klasse is mss wel de beste auto, maar vind ik wel erg groot en bombastisch ogen.
3ffa31f509eafba1df0968c6523eff8d.jpg

Huidige is de mooiste S klasse ooit, schitterend sportief elegant. Vooral in het zwart een plaatje (bij mijn moeder in het dorp rijdt een AMG versie, die trapte laatst in een smal straatje zijn pedaal even diep in, zo heerlijk dat geluid, ik geniet nog na als ik er aan denk. Een delicatesse tussen al die eenheids 4 cilinder worst)

Dat groot en bombastisch was de de voorgangers, vooral bij de kathedraal:
a5622af85fc8f9177925ded49724a3c1.jpg

BMW ontwerpen zijn veel te druk met al die deuken, lijnen en vouwen er in.
8eb97de2708232890170564c2e959968.jpg
 

___JC___

Forumguru
De nieuwe A8 vind ik echt tegenvallen qua looks. Lijkt teveel op een A4.
Het vorige model blijft een schitterend ding, vooral als het een S versie is...

url
 

LenK

Forumguru
Bij deze lichting Audi's leek ook al alles op elkaar hoor. Net als bij de series daarvoor en bij de huidige series.
Bij Audi hebben ze steeds maar 1 tekenmal die uitvergroot of verkleind wordt al naar gelang het cijfer achter de A :crazy:
 

sitechris

Donateur
de AMG versies van Mercedes zijn uberbruut. Bruutste Merc vind ik overigens de C-klasse AMG. Die ziet er erg bruut uit. En lkinkt gruwelijk, ik heb een keer een Nederlandse C63 AMG los horen gaan in de Seelisbergtunnel in Zwitserland.

Mbt BMW: de X6 en de 5 GT zijn imo gedrochten. De rest van gamma spreekt me wel aan. Nieuwe 5 serie is imo ook een keurige auto. Ik ben het verder met je eens dat Audi's teveel op elkaar lijken. Beetje eenheidsworst allemaal.

Overigens, deze audi S8 is mijn favoriet. Mede met dank aan de film Ronin.

AUDI-S8-4-2-quattro---1999-2002-.jpg
 

LenK

Forumguru
Die AMG's hebben net als Aston Martin, Lamborghini e.d een bescheiden zware brom als je niet veel gas geeft, maar trap je hem op zijn staart dan gaan de pijpen open en dan knalt het er op los. I love it.
 
Bovenaan Onderaan