Hetzer
Forumguru
Audi bekroont het jaar waarin het zijn eeuwfeest viert met de introductie van de nieuwe Audi A8. Het nieuwe vlaggenschip van Audi koppelt een vooruitstrevend design aan geavanceerde technieken zoals het Audi Space Frame, efficiënte motoren die tot 22% zuiniger zijn dan hun voorgangers en een nieuwe achttraps tiptronic-versnellingsbak. Het verder verbeterde MMI-systeem zet nieuwe maatstaven op het gebied van bedieningsgemak en diverse nieuwe assistentiesystemen dragen bij aan een zeer hoog veiligheidsniveau. De nieuwe Audi A8 komt begin april 2010 op de markt. Er is dan keuze uit twee V8-uitvoeringen, benzine en TDI. Bestellingen kunnen vanaf januari worden geplaatst – de prijslijst start bij € 113.900,-
Het vooruitstrevende design van de nieuwe Audi A8 is typisch Audi. Het nieuwe topmodel springt in het oog door een genereuze maatvoering (L/B/H 5,14/1,95/1,46 m, wielbasis 2,99 m) en een combinatie van strakke lijnen en een relatief lage, coupéachtige daklijn. Het resultaat is niet alleen een zeer gunstige Cw-waarde van 0,26, maar ook een vloeiend silhouet, waarin wielen met een diameter tussen 17 en 21 inch de wielkasten vrijwel naadloos opvullen. De typerende single frame grille is bij de nieuwe A8 opnieuw geïnterpreteerd. De afwerking van de hoeken is scherper dan voorheen. De koplampen zijn staaltjes hightech op zich. Er is keuze uit Xenon plus-verlichting of volledige, energiezuinige LED-verlichting. In de lichtunits is ter vervanging van de traditionele mistlampen zogenaamde all-weatherverlichting geïntegreerd. Op de plaats waar zich normaal de mistlampen bevinden, zijn nu de radarsensors van de optionele adaptieve cruise control ondergebracht. Continuous headlight range control zorgt voor optimale verlichting zonder daarbij de tegenliggers te verblinden. De achterzijde van de nieuwe Audi A8 is slank en strak. De achterlichten maken uiteraard ook gebruik van LED-technologie. Een chromen strip en een diffuser benadrukken de breedte van de nieuwe Audi A8 nog eens.
ASF
Voor de nieuwe Audi A8 is wederom gebruik gemaakt van de geavanceerde Audi Space Frame-technologie. Het aluminium Audi Space Frame is sterk, veilig en daarbij ook nog eens uitzonderlijk licht. Daarmee levert het een belangrijke bijdrage aan de rijdynamiek, het comfort en het veiligheidsniveau. Het Audi Space Frame voor de nieuwe A8 maakt gebruik van nieuw ontwikkelde componenten die ten opzichte van het vorige model nog sterker en lichter zijn – de toepassing van zogenaamde high-strength aluminiumlegeringen zorgt alleen al voor een gewichtsvermindering van 6,5 kg. Daarbij is aluminium uitstekend recyclebaar.
Lounge
Het interieur van de nieuwe Audi A8 heeft alle kenmerken van een luxueuze lounge. Het ruimteaanbod is riant en de kwaliteit en de afwerking zijn van het hoogste niveau. Bovendien is het bedieningsgemak verder verbeterd. Dat komt vooral op het conto van de verder verbeterde Multi Media Interface (MMI). De grote (8 inch) en zeer platte monitor van de MMI komt automatisch uit het instrumentenpaneel tevoorschijn zodra het systeem wordt ingeschakeld. Mede dankzij de indeling in drie zones, de driedimensionale graphics, de optionele touchpad en de grote bedieningsknoppen is de bediening nu nog logischer en intuïtiever.
De sfeer aan boord wordt niet alleen bepaald door vakkundig verwerkte authentieke materialen als leer, hout en aluminium, maar ook door de sfeerverlichting met LED-techniek. Via het MMI kan de bestuurder afhankelijk van de (gewenste) sfeer aan boord diverse kleurschema’s selecteren. De nieuwe Audi A8 beschikt over een startknop. Dit maakt het mogelijk om de motor te starten en te stoppen terwijl de eigenaar de sleutel gewoon op zak heeft.
Tot 22% zuiniger
Bij de marktintroductie in april 2010 zijn er twee motoren beschikbaar voor de nieuwe Audi A8. De direct ingespoten 4.2 FSI V8-benzinemotor levert een vermogen van 273 kW/372 pk en een koppel van 445 Nm bij 3.500 t/min. Daarmee is hij goed voor een sprint van 0-100 km/h in 5,7 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/h. Belangrijker is echter dat deze motor een brandstofverbruik van gemiddeld 9,5 l/100 km voor zich laat noteren. Ondanks het toegenomen vermogen (+16 kW/22 pk) is hij daarmee 13% zuiniger dan zijn voorganger. In Nederland levert dat een C-label op. De gunstiger cijfers voor vermogen en verbruik zijn vooral het gevolg van een sterk verminderde interne weerstand. Ook de standaard toepassing van recuperatie (het omzetten van vertragingsenergie in elektriciteit) en een slim temperatuurmanagement dragen hier in alle nieuwe Audi A8-modellen aan bij.
Ook de 4,2-liter V8 TDI is vanaf de marktintroductie leverbaar. De Common Rail dieselmotor met twee turbo’s levert 258 kW/350 pk en een koppel van 800 Nm (tussen 1.750 en 2.750 t/min). Prestaties van sportwagenniveau (0-100 in 5,5 seconden, topsnelheid 250 km/h) gaan hier samen met een gemiddeld verbruik van 7,6 l/100 km (-19% ten opzichte van de voorganger). Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 199 g/km en daarmee is de Audi A8 4.2 TDI goed voor een C-label.
Meer motoren op komst
In de loop van 2010 wordt het motorenaanbod voor de nieuwe Audi A8 verder uitgebreid. Zo wordt hij leverbaar met een sterk verbeterde 3.0 TDI met start-stopsysteem. Met een vermogen van 184 kW/250 pk en een koppel van 550 Nm is hij sterker (+ 13 kW/17 pk en +100 Nm) dan zijn voorganger, maar de grote winst zit hem in het verbruik. Met een gemiddelde van 6,6 l/100 km is hij 22% zuiniger dan zijn voorganger. De CO2-uitstoot bedraagt 174 g/km – goed voor een B-label. De 3.0 TDI-motor komt er ook met een vermogen van 150 kW/204 pk in combinatie met voorwielaandrijving. Het verbruik bedraagt dan 6,0 l/100 km (CO2: 159 g/km).
Het vooruitstrevende design van de nieuwe Audi A8 is typisch Audi. Het nieuwe topmodel springt in het oog door een genereuze maatvoering (L/B/H 5,14/1,95/1,46 m, wielbasis 2,99 m) en een combinatie van strakke lijnen en een relatief lage, coupéachtige daklijn. Het resultaat is niet alleen een zeer gunstige Cw-waarde van 0,26, maar ook een vloeiend silhouet, waarin wielen met een diameter tussen 17 en 21 inch de wielkasten vrijwel naadloos opvullen. De typerende single frame grille is bij de nieuwe A8 opnieuw geïnterpreteerd. De afwerking van de hoeken is scherper dan voorheen. De koplampen zijn staaltjes hightech op zich. Er is keuze uit Xenon plus-verlichting of volledige, energiezuinige LED-verlichting. In de lichtunits is ter vervanging van de traditionele mistlampen zogenaamde all-weatherverlichting geïntegreerd. Op de plaats waar zich normaal de mistlampen bevinden, zijn nu de radarsensors van de optionele adaptieve cruise control ondergebracht. Continuous headlight range control zorgt voor optimale verlichting zonder daarbij de tegenliggers te verblinden. De achterzijde van de nieuwe Audi A8 is slank en strak. De achterlichten maken uiteraard ook gebruik van LED-technologie. Een chromen strip en een diffuser benadrukken de breedte van de nieuwe Audi A8 nog eens.
ASF
Voor de nieuwe Audi A8 is wederom gebruik gemaakt van de geavanceerde Audi Space Frame-technologie. Het aluminium Audi Space Frame is sterk, veilig en daarbij ook nog eens uitzonderlijk licht. Daarmee levert het een belangrijke bijdrage aan de rijdynamiek, het comfort en het veiligheidsniveau. Het Audi Space Frame voor de nieuwe A8 maakt gebruik van nieuw ontwikkelde componenten die ten opzichte van het vorige model nog sterker en lichter zijn – de toepassing van zogenaamde high-strength aluminiumlegeringen zorgt alleen al voor een gewichtsvermindering van 6,5 kg. Daarbij is aluminium uitstekend recyclebaar.
Lounge
Het interieur van de nieuwe Audi A8 heeft alle kenmerken van een luxueuze lounge. Het ruimteaanbod is riant en de kwaliteit en de afwerking zijn van het hoogste niveau. Bovendien is het bedieningsgemak verder verbeterd. Dat komt vooral op het conto van de verder verbeterde Multi Media Interface (MMI). De grote (8 inch) en zeer platte monitor van de MMI komt automatisch uit het instrumentenpaneel tevoorschijn zodra het systeem wordt ingeschakeld. Mede dankzij de indeling in drie zones, de driedimensionale graphics, de optionele touchpad en de grote bedieningsknoppen is de bediening nu nog logischer en intuïtiever.
De sfeer aan boord wordt niet alleen bepaald door vakkundig verwerkte authentieke materialen als leer, hout en aluminium, maar ook door de sfeerverlichting met LED-techniek. Via het MMI kan de bestuurder afhankelijk van de (gewenste) sfeer aan boord diverse kleurschema’s selecteren. De nieuwe Audi A8 beschikt over een startknop. Dit maakt het mogelijk om de motor te starten en te stoppen terwijl de eigenaar de sleutel gewoon op zak heeft.
Tot 22% zuiniger
Bij de marktintroductie in april 2010 zijn er twee motoren beschikbaar voor de nieuwe Audi A8. De direct ingespoten 4.2 FSI V8-benzinemotor levert een vermogen van 273 kW/372 pk en een koppel van 445 Nm bij 3.500 t/min. Daarmee is hij goed voor een sprint van 0-100 km/h in 5,7 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/h. Belangrijker is echter dat deze motor een brandstofverbruik van gemiddeld 9,5 l/100 km voor zich laat noteren. Ondanks het toegenomen vermogen (+16 kW/22 pk) is hij daarmee 13% zuiniger dan zijn voorganger. In Nederland levert dat een C-label op. De gunstiger cijfers voor vermogen en verbruik zijn vooral het gevolg van een sterk verminderde interne weerstand. Ook de standaard toepassing van recuperatie (het omzetten van vertragingsenergie in elektriciteit) en een slim temperatuurmanagement dragen hier in alle nieuwe Audi A8-modellen aan bij.
Ook de 4,2-liter V8 TDI is vanaf de marktintroductie leverbaar. De Common Rail dieselmotor met twee turbo’s levert 258 kW/350 pk en een koppel van 800 Nm (tussen 1.750 en 2.750 t/min). Prestaties van sportwagenniveau (0-100 in 5,5 seconden, topsnelheid 250 km/h) gaan hier samen met een gemiddeld verbruik van 7,6 l/100 km (-19% ten opzichte van de voorganger). Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 199 g/km en daarmee is de Audi A8 4.2 TDI goed voor een C-label.
Meer motoren op komst
In de loop van 2010 wordt het motorenaanbod voor de nieuwe Audi A8 verder uitgebreid. Zo wordt hij leverbaar met een sterk verbeterde 3.0 TDI met start-stopsysteem. Met een vermogen van 184 kW/250 pk en een koppel van 550 Nm is hij sterker (+ 13 kW/17 pk en +100 Nm) dan zijn voorganger, maar de grote winst zit hem in het verbruik. Met een gemiddelde van 6,6 l/100 km is hij 22% zuiniger dan zijn voorganger. De CO2-uitstoot bedraagt 174 g/km – goed voor een B-label. De 3.0 TDI-motor komt er ook met een vermogen van 150 kW/204 pk in combinatie met voorwielaandrijving. Het verbruik bedraagt dan 6,0 l/100 km (CO2: 159 g/km).