Newbie Skoda Fabia vragen

Hi allemaal,

Sinds deze week een 2de hands (oud vrouwtje, altijd binnen gestaan) Skoda Fabia 1.2TDI Combi uit 2010 gekocht.
Volgens mij is het dan het Skoda Fabia2 model.

Nu heb ik een paar vraagjes, waar ik niet zo snel uit ben gekomen (forum goed doorgespit, maar vragen zijn nog niet beantwoord)
- Welke Iso2car stekker heb ik nodig? (swing radio ingebouwd)
- De Swing Radio i heeft een aux verloop welke onder de handrem zit. Kan ik hier ook een USB van maken (aux verwijderen en vervangen door USB of USB los bijplaatsen.
- Kan ik geschakelde 12V aansluiting ergens in het dashboard kwijt (ik heb 2 dummy schakelpunten zitten voor stoelverwarming, welke misschien een mooie locatie zijn....maar als iemand een beter idee heeft.... shoot )
- in de achterbak heb ik loze ruimte tussen de achterwielen en de achterkant. Dit zou je met schotjes kunnen afsluiten. Zijn deze nog te koop en heeft iemand het ordernummer hiervan?
- Verder las ik dat er een zonnebril klepje geplaatst kan worden. Deze is nog te koop, maar de vraag is, past hier een normale 'RayBan' bril in?

Ben benieuwd of ik antwoorden op mijn vragen krijg. Alvast bedankt.

Ik heb de ordernummers gevonden van de schotjes en de prijs valt mee.... 1 nadeel, UK only delivery :(
als ik verder kijk kom ik op allemaal sites in Rusland uit....
Zou de Skoda dealer ze nog kunnen bestellen?

FABIA ESTATE STORAGE BOX RIGHT 2008-2013 5J9867146A47H £6.16 £5.69
FABIA ESTATE STORAGE BOX LEFT 2008-2013 5J9867145A47H £6.16 £5.69
FABIA STORAGE BOX BRACKET LEFT FRONT 2008-2013 5J9861345B £0.55 £0.51
FABIA STORAGE BOX BRACKET LEFT REAR 2008-2013 5J9861345C £0.55 £0.51
FABIA STORAGE BOX BRACKET RIGHT REAR 2008-2013 5J9861346C £0.55 £0.51
FABIA STORAGE BOX BRACKET RIGHT FRONT 2008-2013 5J9861346B £0.55 £0.51

Canon-Eye

Forumguru
- Verder las ik dat er een zonnebril klepje geplaatst kan worden. Deze is nog te koop, maar de vraag is, past hier een normale 'RayBan' bril in?
Bij zo'n sportief-aerodymamische rondlopende bril die helemaal om je gezicht heenbuigt zou ik m'n twijfels hebben, maar volgens mij moet elke 'normale' bril er vloeiend in pasen.

Verder zal de dealer ongetwijfeld die schotjes kunnen bestellen. Gewoon vragen...

Je kunt niet zomaar een USB stick verloop monteren, daarvoor moet je een mdi module aanschaffen, monteren en coderen..

Ik had gehoopt de aux stekker (kabel) te verwijderen bij de radio en deze te vervangen door een usb stekker.
Ik zie namelijk wel overal van die boxjes (met USB, SD en Aux) die je ipv de aux kan monteren.

Overigens wanneer dit niet kan, heb ik een alternatief in de vorm van de Parrot MKi9200, welke ik uit mijn oudere auto heb gesloopt. Deze heeft ook al deze mogelijkheden, maar ik wilde liever geen losse kabel als ik het netjes zou kunnen doen....

Huibert

Forumguru
Opbergruimte onder de stoel vindt ik erg prettig maar zijn wel klein, je boardmap past er net niet in. Dacht dat deze per twee nog geen 40 euro kosten bij de dealer.

Zo goed als al mijn vragen beantwoord, behalve welke ISO2Car stekker nodig is om een parrot aan te sluiten op de Swing radio en de extra 12V aansluiting waarvoor ik een leuk plaatje zoek

Het wordt sowieso een ritje naar de dealer om te vragen of zij de schotjes en de boxen voor onder de voorstoelen kunnen bestellen/leveren.

Iedereen alvast voor de bijdrages

TinusPlotseling

Senior Member
Hey No Claim ik heb die schotjes gewoon bij de dealer weg (ik geloof €15) en die zonnebril houder bij de nachtlampje voor bovenin heb ik toen via aliexpress bestelt voor nog geen 7 dollar. Succes!!!

Gr martijn

Vandaag zelf een extra 12V aansluiting gemaakt. Helaas niet geschakeld, maar ik meen gelezen te hebben dat het ledje op de aansluiting de accu niet kan leegtrekken en anders moet ik toch een aanpassing doen. In heb de aansluiting gemaakt in het vakje onder de radio en achter de bekerhouders. Ik heb de spanning afgetakt van de draden in de Parrot ISO2CAR adapter.

Bij het inbouwen van de Parrot MKi9200 heb ik dus een extra ISO2CAR adapter moeten aanschaffen aangezien de Swing radio niet standaard ISO is. Nadeel van de nieuwere radio (geschakeld middels CANBUS) is dat er ook geen geschakelde 12V is, alleen maar een permanente. Hierdoor blijft de display altijd aan. Een geschakelde 12V trekken vanaf de zekeringenkast was een optie, maar ik heb gekozen voor een IGNIBOX van Kram. deze zou van een permanente 12V een geschakelde moeten maken (besteld, maar nog niet ontvangen. Ik kan dus nog niet melden of dit een mooie oplossing is.

Al met al lijkt het allemaal eenvoudig op te lossen maar..... wat een drama met de dradenboom en stekker en parrot kastje achter de radio zeg..... ik weet van narigheid niet waar en hoe ik alles kan wegwerken en dan ook nog voldoende lengte beschikbaar heb om de radio aan te sluiten en in het dashboard te hangen zonder dat er kabels of stekker belemmeren om de radio goed terug te plaatsen (IGNIBOX komt er dus ook nog eens bij):banghead:. Als iemand daar tip of tricks voor heeft, hoor ik deze graag.

Als laatste..... de zonnebrilhouder gaat er ook komen.... maar eerst de radio/carkit :) (work in progress)

Cordoba

Forumguru
Als het goed is zit geschakelde 12V gewoon in de ISO-stekker, alleen zijn bij de Vaggroep de constante 12V en de geschakelde 12V van plaats gewisseld.

Ik heb ze doorgemeten, want wat jij aangeeft was ook mijn gedachte (en ervaring vanuit eerdere auto's)
Rood = Constant
Oranje = geschakeld.....
Echter gaat dit helaas niet op bij de boom vanuit de auto (rechtstreeks op de diverse polen gemeten en helaas alleen maar constante 12V gevonden).

Ik weet gelukkig niet alles, dus als iemand mij kan vertellen dat ik ongelijk heb, hoor ik dit graag met daarbij de juiste draad (het zou namelijk de ignibox schelen qua ruimte....en kosten)

Cordoba

Forumguru
Je kunt even kijken of er in het kennisbank gedeelte een elektrisch schema met kleuren is te vinden (die kleuren zijn soms per modeljaar of motorisering net even anders). In het verleden was er een site waar je niet de kleur maar wel de positie in de ISO-stekker terug kon vinden, maar die site is tegenwoordig uit de lucht.

Ik heb een andere site gevonden die ongeveer dezelfde info geeft (als je nr. 4 en nr. 7 van de A connector wisselt zou het goed moeten zijn).

Die site verwijst naar een compleet andere connector (waarschijnlijk een oudere)

Ik heb voor mijn carkit/radio de volgende connector moeten aanschaffen: Kram ISO2CAR 86200
En deze past op onderstaand schema en ik haal hier geen geschakelde 12V (alles gaat tegenwoordig via de canbus).

108h2xx.jpg

Niels83

Forumguru
Voor de 12 Volt contacten Er is weinig ruimte achter het dashboard. Ik heb er in de greenline 2 achter de bekerhouders geplaatst. Past net/of eigenlink net niet. Maar kunstof geeft wat mee.

Zonnebrilklepje kun je op ali express bestellen voor 1/10 van de dealer prijs. Of daar een rayban in past geen idee maar voor die paar euro maakt dat niet zo gek veel uit.

Testedoene

Forumguru
Welkom op het forum!
Als je de zonnebrilhouder bedoelt die op de dakhemel ter vervanging van de handgreep komt kan ik je bevestigen dat een normale RayBan zeker en vast erin past!

Huibert

Forumguru
Bij mij is de 12 volt geschakeld vanuit de zekeringkast gehaald. Van de Parrot heb ik het kastje ingepakt in schuim en via de gleuf achter de radio naar beneden getrommeld, dit geeft ies meer ruimte achter de radio

Chatslet

Forumguru
geschakelde 12 volt haal je uit je zekeringenkast. Staat duidelijk aangegeven in je boekje welke het zijn. Radio aansluiting heeft geen geschakelde 12 volt want het is een CANBUS systeem. Kastjes, schotjes etc... kun je voor een paar euro bij de dealer bestellen. Ik was voor een paar tientjes klaar. Kastjes onder de stoelen zijn erg klein en is een rotwerk om in te bouwen. Een extra 12 volt aansluiting kun je in je dashboard kastje bouwen. Daar zit een dop aan de achterzijde die er uit kan. Bovenste kastje er uit schroeven dan kun je er bij.
Wat betreft de radio en USB mogelijkheden, probeer via e-bay een MDI module te scoren. Die kan alles wat je wil en is ook niet duur. Wat betreft het brillenbakje, deze is meer bedoeld voor normale brillen. Als je zonnebril opgevouwen erg dik is gaat dat niet passen.

Bovenaan Onderaan