Nexus radio-navigatie systeem

Ik vind dat er uit mijn radio een nogal beroerde geluidskwaliteit komt, had ik niet verwacht eigenlijk. Ik wil proberen om er andere speakers in te zetten, alleen weet iemand hoeveel vermogen de radio in mijn nexus systeem levert? Ik kan het nergens vinden, ook niet in de handleiding. Het gaat om het oudere systeem uit '06.

Ronnie

Forumguru
Bij deze:

Radio unit:
- RDS/EON VHF (stereo), MW
- TP, TA
- Speech distortion elimination during traffic news
- 6x6 memorypresets (TP, FM, AM on the memory levels 1 and 2)
- Radio and Memory scan
- 4x40W output power

Taan

Lid
Ik vind dat er uit mijn radio een nogal beroerde geluidskwaliteit komt, had ik niet verwacht eigenlijk. Ik wil proberen om er andere speakers in te zetten, alleen weet iemand hoeveel vermogen de radio in mijn nexus systeem levert? Ik kan het nergens vinden, ook niet in de handleiding. Het gaat om het oudere systeem uit '06.

Weet je zeker dat er niks stuk is? Ik heb zelf een octavia combi uit '06 en ik vind het geluid prima! Dat is natuurlijk subjectief, maar ik ben daar best gevoelig voor. (Ik ben geen audiofiel) Ik vind alleen wel dat de radio niet heel hard kan. Dan gaan de bassen vervormen. Maargoed het volume kan stevig aan en dat vind ik genoeg.

Misschien kun je eens gaan luisteren in een andere octavia om dat uit te sluiten?

Pendragon

Donateur
Ik heb ook een Nexus in m'n Skoda van 2004. Het geluid op zich is niks mis mee. Vind alleen de radio ontvangst wel bagger. Die van de Columbus is veel beter.

Ronnie

Forumguru
@Hendrikjan: Misschien is er een hobbyist mee beziggeweest en de speakers niet in fase aangesloten? Dan krijg je n.l. ook een zeer "plat" geluid.....
Of heb je de auto nieuw af fabriek met audio?

Bakkertje

Forumguru
Om de fases te controleren kun je met de fader en de balans aan de slag om te kijken of er niet 1 (of 2) in tegenfase aangesloten zijn.

1. Fader helemaal naar voren, is het geluid dan goed dan zitten waarschijnlijk beide achterspeakers in tegenfase (+ en - omgedraaid)
2. Is het met de fader naar voren nog steeds plat dan de balans helemaal naar links of rechts. Heb je meer laag met de balans op 1 kant dan zit er voor 1 in tegenfase. Als dat zo is kun je volgens stap 3 en 4 achterhalen welke in tegenfase zit.
3. Zit voorin alles goed dan kun je met de balans helemaal naar links en dan met de fader in het midden, of naar voren controleren of er laag weg valt.
4. Stap 3 herhalen maar dan aan de rechter kant.

Als het goed is moet je met de fader in het midden en de balans in het midden het meeste lage tonen kunnen horen. Als je met de fader en de balans gaat schuiven en het laag wordt beter dan zit er ergens iets in tegenfase. Ik heb het gehad nadat er door een niet nader te noemen dealer een JVC ingebouwd was. Toen zaten linksvoor en rechtsachter in tegenfase.

Succes in ieder gevla met het proberen, ik hoop dat de stappen een beetje duidelijk zijn..

Ik zal idd wel even controleren of het goed is aangesloten allemaal.
Ik heb de auto 2de hands gekocht, maar volgens mij is er niks aan veranderd verder. Zelfs als het geluid niet zo hard staat vind ik 't vrij beroerd klinken. Ben geen audiofiel maar met dit soort dingen misschien wel kritisch. Ga verder geen versterkers etc installeren maar ik vind dat je toch gewoon een beetje fatsoenlijk muziek moet kunnen luisteren vanuit een standaard radio.

Bovenaan Onderaan