Nexus + telefonie

adee

Senior Member
Hallo!

Heb zojuist al een tijd zitten zoeken naar een antwoord op mijn vraag. Kon het totnogtoe niet vinden. Dat kan twee dingen betekenen: het stond er echt niet of ik zoek niet goed genoeg
winkie.gif

Mijn vraag is de volgende: afgelopen zaterdag heb ik (zie sig.) besteld. Volgens de dealer zat bluetooth telefoonverbinding inbegrepen bij Nexus navigatie systeem. Nu heb ik echter veel gelezen op dit forum en begin steeds meer te twijfelen of dit inderdaad het geval is... Wie kan mij vertellen hoe het een en ander in elkaar steekt? Vast hartelijk dank voor de moeite! Mocht aanvullende informatie nodig zijn, geef ik dat natuurlijk!

Dey

Actief lid
Nee, dat is niet het geval. Bluetooth is een aparte optie als ik het goed heb. Ik heb een Nokia bluetooth carkit wel aangesloten op de Nexus, maar dan loopt alleen het geluid over de speakers, kan niet de telefoon bedienen via stuur of Nexus.

adee

Senior Member
Dank voor je antwoord. Dacht inderdaad ook dat het een aparte optie was. Daarom had ik het ook aanvankelijk in mijn lijst opgenomen maar volgens de dealer kon die optie achterwege blijven. Tja, als straks blijkt dat het niet werkt, moet er alsnog een bluetooth carkit in. Waarschijnlijk gaat dat weer gepaard met extra kosten. Hmm. Dat is minder. Nah ja, eerst maar even afwachten.

Wullum

Actief lid
Is inderdaad aparte optie en niet goedkoop ook, pakweg 395 EUR, excl. multifunctioneel stuur, dat doet 495 EUR. Bijna 900 redenen om mijn "oude" carkit maar over te laten zetten.

JinxRS

Lid
Adee
Ik heb zelf de combinatie nexus + bluetooth (fabriekversie) en dit werkt geweldig ! Naam en nummer worden in Dot Matrix weergegeven en je kan ook door je telefoonboek, gemiste nummers, laatste nummers e.d. doorbladeren. Dit werkt ook met telefoons die niet in de houder zitten (!)
Ik kan de combi je dik aanraden.

Wat ook wel goed werkt is de voice interface. Hiervoor heb je wel een PTT (push to talk) button nodig op je stuur of op je telefoon adapter.

Dey

Actief lid
P.S. Als je voor een losse carkit gaat, laat dan echt je carkit geluid over de Nexus lopen i.p.v. een externe speaker of een mute-box. Voordeel hiervan is de muziek stopt, maar dat de gesproken navigatie instructies wel door je gesprek lopen.
Voorheen had ik een mute-box en heb toen meerdere malen de afslag gemist omdat ik druk zat te bellen. Op zo'n moment heb je echt de spraak nodig hoor.

Het geluid van de carkit komt op pin TEL AF+ en TEL AF- van de Nexus, ook moet de TEL MUTE aangesloten worden.
Mocht je heel handig zijn is het zelf te doen, anders niet aan beginnen. Ik heb o.a. gebruik moeten maken van moederbord aansluitingen van een oude computerkast.

Wullum

Actief lid
Navigeluid door een telgesprek word ik gèk van. Mega-irri, maar ik heb die ingeblikte juf sowieso de nek omgedraaid. Keuze tussen krom Vlaams of bekakt Engels, ik volg de pijltjes in mijn MaxiDOT wel.

adee

Senior Member
Hey JinxRS heb jij dan ook een multifunctioneel stuurwiel erbij of gebruik je jouw telefoon om bijvoorbeeld nummer op te zoeken en te bellen?

adee

Senior Member
Dey, bedankt voor de tip! En de waarschuwing overigens... Ben inderdaad niet zo heel handig; laat het dan waarschijnlijk ook maar doen. Toch begrijp ik nog steeds niet waarom de dealer de door mij oorspronkelijk bestelde BT telefoonvoorbereiding eruit schrapte...

SmurfForLife

Actief lid
Tip!

Neem voor de 365 euro ofzo de carkit affabriek. Vraag dan wel voor de zekerheid of je mobieltje geschikt hiervoor is.

Er moet nl. nog een module (160euro oid) geplaatst worden die geloof ik alleen voor Nokia is. En dan ook nog niet eens voor alle types die ze hebben.

Ik kan dit aanraden.. Geluid en gebruiksgemak via MaxiDot is geweldig......

Bovenaan Onderaan