Niet benzine bestendige tankafdichting

zefke

Lid
Net als je dacht het meest onmogelijke wel te hebben gezien, weten ze je bij Skoda toch weer te verrassen!

Wat dacht je van een niet benzine-bestendige tankafdichting? Dat is toch wel weer eens wat anders voor de afwisseling. Langzaam maar zeker valt het ding uit elkaar tot zwart gruis, hetgeen uiteindelijk je benzinepomp wel klein krijgt ook als je op LPG rijdt.

Verder commentaar is denk ik overbodig, de foto's spreken voor zich!
DSC_5047.jpg DSC_5048.jpg DSC_5049.jpg DSC_5050.jpg
 

EdK

Forumguru
Auto bouwjaar 2004 , maw de afdichting is dus ook 7 jaar oud !?
Mag er dan eens wat wegrotten ?
 

Ted

Forumguru
Zo'n afdichting dient van een goede neopreen rubber vervaardigd te zijn die benzine bestendig is. Gewoon een misser!!!
 

Cordoba

Forumguru
Wat gebeurt er met zo'n afdichting, als je (per ongeluk) een keer diesel tankt? Dat zou best wel eens schade aan het rubber kunnen toebrengen.
Een ander punt: met in steeds meer landen de bio-toevoeging, zou het mij niet verbazen als dat mede-oorzaak is. Om dat echt te kunnen beoordelen moet je meer weten van het materiaal van de originele afdichting en de stoffen waar ie eventueel niet tegen kan.
 

andrehj

Forumguru
Auto bouwjaar 2004 , maw de afdichting is dus ook 7 jaar oud !? Mag er dan eens wat wegrotten ?
Dergelijke afdichtingen horen toch echt een autoleven lang mee te gaan. Zo'n aftakeling na 7 jaar is echt niet normaal. Maar toch denk ik dat dit niet door gewone benzine komt, want dan zou elke Fabia van 7 jaar oud hier last van hebben, en de forums er vol mee staan. Dat is niet het geval, maar wat is dan wel de oorzaak?
 

Ron_2

Senior Member
Dergelijke afdichtingen horen toch echt een autoleven lang mee te gaan. Zo'n aftakeling na 7 jaar is echt niet normaal. Maar toch denk ik dat dit niet door gewone benzine komt, want dan zou elke Fabia van 7 jaar oud hier last van hebben, en de forums er vol mee staan. Dat is niet het geval, maar wat is dan wel de oorzaak?

Zelf toegevoegde additieven? Injectiecleaner b.v.??
Als het door bio brandstof zou komen dan zouden vooral in de landen waar dit op grote schaal gebeurt alle Fabia's hiermee stranden. (of is dit geval de voorbode hiervan)
 

Cordoba

Forumguru
Een auto waar per ongeluk diesel in is getankt, en waarbij een poosje is gewacht met de diesel verwijderen, brandstofsysteem schoonmaken kan ook best de oorzaak zijn. Het zou me niet verbazen als voor een dieselversie er een ander afdichtingsmateriaal wordt gebruikt.

Denk voor het verschil tussen diesel en benzine eens een paar decennia terug: vrachtwagenbedrijven met een eigen dieselpomp en een asfalt ondergrond hadden niet zelden last van grote gaten in het asfalt bij de pomp. Die oude asfalttypes losten op met (gemorste) diesel, met benzine geen probleem.
 

Antera

Donateur
voor beide zitten de zelfde rubbers tussen en deze zouden niet weg mogen rotten ook niet na 15 jaar. deze zit namelijk op een plek waar hij in principe niks te leiden heeft. Er zal wel een speciale oorzaak zijn al durf ik ook niet te zeggen welke. Wel weet ik dat de benzinepompen er wel vaker aan gaan. er zijn ook andere type's geleverd voor o.a. de golf 5 nu weet ik niet of de fabia ook voorzien is van dezelfde pomp.
 

zefke

Lid
Ik weet niet wat de eerste eigenaar 4 jaar lang getankt heeft, maar bij ons is er alleen merk benzine euro 95 getankt, voornamelijk bij Esso. Er is nooit diesel getankt, maar voor een pakking zou ook dit dit zeker geen probleem mogen zijn.

Wel is er een busje Wynn's injector cleaner toegevoegd (in twee etappes) omdat de wagen op benzine deze haperingen had. Dus het probleem was voordien al aanwezig anders was de injectorcleaner nooit gebruikt.

Het is niet zo dat de wagen niet meer liep op benzine, maar heel af en toe kreeg hij te weinig en hield hij in (er waren geen foutcodes in de ECU), metingen aan de benzinedruk gaven fluctusties van 0.5 tot 1 bar te zien. Vervanging van de drukregelaar op het filter liet het zwarte gruis zien en bij opening van de tank viel de pakking grotendeels uit elkaar. De tank is leeggepompt en zo goed als mogelijk schoongeveegd, pomp, pomphouder en pakking zijn vervangen.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat deze Fabia de enige is met een pakking als deze, misschien is deze de eerste met problemen....
 

EdK

Forumguru
Nee, d'is niet normaal.

Blijf van mening van wel, de wagen is toen gebouwd op specificatie's van toen mbt olieën en brandstoffen
In de loop der jaren is er toch wel het één en ander veranderd aan brandstoffen kwa toevoegingen.
Kijk de benzine in frankrijk met ethanol toevoeging die zorgt bij oudere wagens voor lekke keerringen ( trouwens in duitsland ook )

Dus de afdichting kan prima geweest zijn voor de toen geldende normen en soorten brandstoffen
En als de brandstoffen ( toevoegingen ) worden aangepast dan kan dit dus simpelweg na 7 jaar gebeuren !
 

Ron_2

Senior Member
Blijf van mening van wel, de wagen is toen gebouwd op specificatie's van toen mbt olieën en brandstoffen
In de loop der jaren is er toch wel het één en ander veranderd aan brandstoffen kwa toevoegingen.
Kijk de benzine in frankrijk met ethanol toevoeging die zorgt bij oudere wagens voor lekke keerringen ( trouwens in duitsland ook )

Dus de afdichting kan prima geweest zijn voor de toen geldende normen en soorten brandstoffen
En als de brandstoffen ( toevoegingen ) worden aangepast dan kan dit dus simpelweg na 7 jaar gebeuren !

Sorry, maar dat ben ik niet met je eens, als het nou een of andere klassieker was misschien wel, maar niet voor een moderne auto van 7 jaar oud.
Dan zou het halve wagenpark er mee uitscheiden.
 

EdK

Forumguru
Je hoeft het ook niet met me eens te zijn hoor !
Maar dit is mijn mening cq opvatting erover.

Er zijn meldingen uitgebracht door bv ANWB om met oudere wagens bv niet de ethanol (10%) te tanken omdat dit slangen/pakkingen en keerringen aan kon tasten
Dus maw net zo makkelijk de tankafdichting kan zijn !


Even een ander voorbeeld: Mijn werkgever heeft pompen om oliehoudende vloeistoffen op te pompen, hierbij hebben we pakkingen/keerkleppen en balgen die brandstof en oliebestendig zijn volgens hoge amerikaanse normeringen
En evenzogoed staan we deze pakkingen/keerkleppen etc om de zoveel tijd te vervangen omdat ze gewoon weggerot zijn en er hierdoor voor zorgen dat de aanzuigkracht verdwijnt door valse lucht die wordt aangetrokken !

Dus terugkomend op die pakking voor de tank, waarom zou die dan goed kunnen blijven !
Oke je verwachting mag dan zijn dat hij een autoleven mee moet gaan, maar er zijn zoveel factoren van derden dat het ondanks de verwachting teleurgesteld wordt
Zefke met zijn pakking voor de tank
mijn werkgever en zijn klanten op voorbeeld artikelen
 

zefke

Lid
Ik ben het met Ron eens, het is niet normaal dat een pakking van een bezinetank niet tegen moderne brandstof kan. Sinds het verbod op de loodhoudende TEL en TML, zijn er diverse klopverbeterende stoffen togevoegd waaronder Benzeen en tolueen en ook alcohol toevoegingen worden al 30 jaar gebruikt.

Bovendien is het niet alleen dat je ermee stil kunt vallen, het ding zal ook gaan lekken met alle risico's vandien...

In de industrie ligt het heel anders, daar kan vanalles en nog wat verpompt worden, een auto ziet alleen brandstof die aan de pomp verkocht wordt en niets anders.
 

joergarms

Senior Member
Bedroevend slechte kwaliteit materiaal. De persoon die reageerde dat dit maar normaal gevonden moet worden; dit is een heel normaal onderdeel van de auto, iets wat tientallen jaren mee moet kunnen gaan. Bi de fabricage ervan weet men dat het regelmatig in contact komt met benzine.
Ik had het overigens nog niet eerder gehoord bij andere Skoda's, benieuwd of er hier meer zijn die er last van hebben.
Ga je er mee langs de dealer, (sowieso natuurlijk) maar ga je ook kijken wat de reactie hierop is, en wat ze er mee doen??
 
Bovenaan Onderaan