Niet in beweging op een hellinkje

Ricoo

Nieuw lid
Hoi,

Ik heb sinds een aantal maanden een Octavia Combi 1.0 TSI 116pk (3 cilinder) uit 2017. Hij rijdt prima, maar 1 ding zit me dwars. In de buurt is een parkeergarage met een nogal steile helling. Voorheen had ik een Arona, 150PK en daarmee reed ik zo die helling op. Met deze Octavia gaat het op zich prima, maar als ik op die helling stil kom te staan (ivm verkeer bovenaan) dan krijg ik 'm niet meer vooruit. Hij zakt door de handrem achteruit naar beneden en de motor slaat af als ik optrek.

Is dit herkenbaar?
 

Rallye

Forumguru
Misschien moet je nog eens uitleggen wat er precies gebeurt. Gebruik je autohold (automatische handrem)? DSG of handbak?
 

leon-cupra

Forumguru
Wss de kabel van de handrem al een beetje uitgerokken waardoor hij niet pakt. Handrem iets verder optrekken maar als je continue verder gaat optrekken kan je ervoor zorgen dat de kabel knapt. Je kan wel vragen aan jouw dealer om de kabel terug iets op te spannen maar hou er wel rekening mee om de handrem dan ook niet helemaal op te trekken. Het punt zoeken waar hij pakt en niet verder doortrekken.

Het afslaan van de motor zal eerder te maken hebben met te weinig gas geven of de koppeling te snel laten opkomen. Voorgaande wagen een diesel?
 

Ricoo

Nieuw lid
Het is een handgeschakelde bak. De handrem doet het wel goed als ie met de neus naar beneden staat op dezelfde helling. Ik heb idd jarenlang een diesel gereden, en afgelopen 2 jaar een 150PK benzinewagen. Ik kan dus ook niet goed bepalen of dat het aan deze wagen ligt of aan mijn (verwende) rijvaardigheid.

Het probleem met deze doet zich voor als de auto stil komt te staan staat op een (flinke) helling. Ik probeer dan weer weg te rijden als volgt:

1. Met rempedaal ingetrapt in 1e versnellingde koppeling wat op laten komen tot neus omhoog komt
2. Dan rempedaal loslaten en snel gaspedaal iets indrukken
3. Vervolgens koppeling verder oplaten komen en tegelijk gas bijgeven

Bovenstaande resulteert vrijwel meteen in het afslaan van de motor, heb dit een aantal keer geprobeerd. Eenmaal gaf ik teveel gas, met een penetrante brandlucht als gevolg (hopelijk niets beschadigd daardoor) ...

Overigens als ik bij een stoplicht optrek op bovenstande manier dan valt op dat de auto wel snel in beweging komt, maar dat het toerental kort daarna ineens even inzakt. Is dat normaal? Kan me voorstellen dat als dat ook op de helling zo gebeurt dat ie dan afslaat.
 
Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
Dan blijven toch de twee al genoemde opties over (je rijstijl of een issue met de auto). Is het makkelijkst uit te sluiten door met een andere auto in deze motorisering dezelfde helling te nemen. Kwestie van uitsluiten.
 

gehaktbal

Forumguru
Laat een keer je koppeling bekijken/uitproberen door een erkende garage. Misschien zit er bijvoorbeeld wat olie op je plaat door een lekkende keerring en 'hapt' ie bij het aangrijpen waardoor hij dus ook af kan slaan.

Overigens: Een helling-proof doe ik zelf nooit met de voetrem. Altijd met de handrem en wanneer de auto begint aan te grijpen om te trekken, de handrem losmaken.
 

EdK

Forumguru
1. Met rempedaal ingetrapt in 1e versnellingde koppeling wat op laten komen tot neus omhoog komt
2. Dan rempedaal loslaten en snel gaspedaal iets indrukken
3. Vervolgens koppeling verder oplaten komen en tegelijk gas bijgeven
Handrem gebruiken ipv rempedaal
Zodra je handrem wil lossen dan iets omhoog trekken en knoppie indrukken
Dan gas geven en koppeling op laten komen en langzaam de handrem los laten komen.
En dan op gevoel als je voet van koppelings pedaal is gas gedoseerd geven...
Dus denk dat je ff moet oefenen, maar als hij begint te ruiken, tsja dan rij je met teveel toeren en slippende koppeling en tsja dan slijt je koppeling wat sneller
 

hemi24

Forumguru
Overigens als ik bij een stoplicht optrek op bovenstande manier dan valt op dat de auto wel snel in beweging komt, maar dat het toerental kort daarna ineens even inzakt. Is dat normaal?

Dat is inderdaad volkomen normaal, bij het wegrijden uit stilstand geeft de auto inderdaad zelf even gas bij, om afslaan te voorkomen.

Jouw klachten neigen ook wel een beetje naar een defect dubbel-massa vliegwiel…
 

Ricoo

Nieuw lid
Gisteren naar aanleiding van de reacties hier even tijd genomen om te oefenen (eerst minder steile helling, daarna de parkeergarage). Het lukt nu om met voetpedaal uit stilstand op de helling weg te rijden. De truc is inderdaad om het aangrijppunt te bepalen. Dan (voet)rem los en snel een dot gas, koppeling los en dan gecontroleerd gas bijgeven en omhoog. Met handrem heb ik niet geprobeerd.

De helling in de parkeergarage is overigens 21% (met een inclinometer app gemeten).
 

Tees

Donateur
Ik doe ook altijd de handrem-versie bij een iets serieuzere helling, je hebt tenslotte maar 2 voeten, en dan komt dat extra handje wel van pas ;). Zo wordt t ook geleerd bij de rijles toch?

Juist omdat t bij een lichtere motor een stukje nauwer komt hoe je de koppeling en gas bedient is de handrem-methode meer van belang. Bij een stevige 2L diesel kan je ongeveer doen wat je wilt, die trekt toch wel weg.
Overigens laatst bij het inschepen op een veerboot had ik ook wel erg moeite hoor, toen ik op zo'n helling stond (en met volle bepakking), zelfs met de handrem-methode. Moest stevig gas geven en voorzichtig koppelen.
 

CharlesTucker

Forumguru
21% procent, dat is inderdaad wel fors. Zelf in de vakantie wel gehad met volle bepakking dat ik ook wat moeite had. Scherpe bocht, erg stijl omhoog, moest stoppen voor een tegenligger, want er was maar plaats voor 1 auto. Bij het weer wegrijden had ik geen last van afslaan, maar wel van doorslaan van de voorwielen. Die lichte motortjes (een 1.5tsi weegt ook niet veel) zorgen ook voor weinig druk op voorwielen. Ik had mischien iets meer moeten vertrouwen op het ingrijpen van de tractiecontrol. Maar ja, als vlaklander ben je dergelijke situaties ook niet gewend.

Overigens, wat anderen ook zeggen, probeer het wel met je handrem, dat is echt veel makkelijker. Maar je schreef eerder dat je handrem de auto niet houdt op die helling. Dat zou ie wel moeten doen, dus als dat echt niet werkt zou ik daar toch eens een deskundige naar laten kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Avento

Lid
Ik heb een tijdje geleden hier gezien dat je de hill holder functie kunt laten aanzetten door een forumlid. Misschien iets voor jouw probleem (als het voor jouw auto mogelijk is). Heb je in ieder geval de handrem niet nodig bij de hellingproef
 
Bovenaan Onderaan