Niet in de acteruit bij koude motor

dvo70

Nieuw lid
Hallo allemaal,
Afgelopen zomer zijn wij met onze Skoda Octavia uit 2013 geheel tevreden naar Frankrijk geweest. Een week na de vakantie wilde de auto 's morgens ineens niet meer in zijn achteruit. Na een hoop roeren en andere versnellingen proberen lukt het dan uiteindelijk, helaas soms met een hoop geschraap. Vreemd genoeg hebben wij dan meestal de verdere dag geen problemen meer.

Onze garage heeft het vloeistofniveau gecontroleerd en de koppelingcilinder vervangen, maar dat heeft ons niets gebracht.
Zijn hier mensen die dit euvel herkennen? Wat zou het probleem kunnen zijn?

Groet,
Dion

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Lijkt me niet een typisch kopoelingsprobleem eigenlijk. Eerder iets in de bak zelf. Is de olie al eens vervangen (als goedkoopste optie om iets aan de bak te doen)?

dvo70

Nieuw lid
Hallo Tees, bedankt voor je reactie.
Eerder dit jaar zijn de differentieellagers vervangen, de versnellingsbak hoefde toen gelukkig niet vervangen te worden. Het kon volstaan met een spoelbeurtje. Er is toen ook nieuwe olie op gekomen.

gehaktbal

Forumguru
Eerder dit jaar zijn de differentieellagers vervangen
De bak is dus open geweest? Wat geeft de garage dan als reactie dat de auto nu niet goed in de achteruit wil?
Die bakken van de Golf 7/Octavia/Leon staan er om bekend dat ze 'stuk' gaan. Heeft de garage ook naar het schakelmechanisme gekeken?

Nog twee vragen: Sta je echt volledig stil als je in zijn achteruit schakelt?
en
Als hij niet in zijn achteruit wil: Probeer de auto dan eens in zijn 1 te zetten, koppeling even aan laten grijpen, koppeling terug intrappen en dán in de achteruit. Lukt het dan wel?

Mijn eigen bak moet er na bijna 280.000 km ook aan gaan geloven.

dvo70

Nieuw lid
Hi Gehaktbal, reactie, tja het wordt een beetje ontweken en het ligt iig niet aan de eerdere reparatie. De auto is een dag bij hun geweest, wel de avond van te voren neergezet zodat het euvel voor hun merkbaar zou zijn. Zij kwamen toen met de koppelingcilinder, die is een week later vervangen. Maar het heeft niet geholpen. Ik moet dan maar aannemen dat toen ook naar het schakelmechanisme is gekeken.

Wij zetten de auto nu 's avonds in de achteruit zodat we 's morgens direct achterwaarts van de oprit kunnen rijden zonder te hoeven schakelen. Daarna is het ook meteen goed, en kun je zo vaak als je wilt naar de achteruit schakelen.
De eerste versnelling wil dan overigens ook niet, we moeten dan eerst even naar de vijf en zes.
Wij zitten nu op zo'n 174.000 km, nog lang niet op de 280K..

gehaktbal

Forumguru
Mja, de eerste versnelling en de achteruit zijn versnellingen die in principe geen 'synchromesh' hebben, oftewel: die 1:1 op elkaar zitten met de tandwielen. Als die tandwielen dan niet goed tegenover elkaar staan, kun je niet inschakelen.

Een alternatief wat je nog zou kunnen doen als test als hij niet in de achteruit wil: Even de auto terug in zijn vrij. Koppeling omhoog. Terug omlaag, dan met ingedrukt koppelingspedaal wel even een paar seconde wachten, en dan weer in de achteruit proberen. Grote kans dat hij dan wel gaat.

Tees

Donateur
Dat de 1 en R niet altijd direct pakken is idd niet gek, dat hoort bij een niet-gesynchroniseerde versnelling. Als dat voorkomt werkt wat @gehaktbal zeg normaliter prima (al doe ik de iets verkorte versie ervan). Maar als ik t verhaal van TS zo hoor, is dit veel erger, en dat betekent dat er wel echt wat aan de hand is...

MarkvdD

Forumguru
Waar ik wel benieuwd naar bent, zijn de problemen na je reis naar Frankrijk begonnen (zo lijk ik het te lezen)? En dus daarvoor had je nooit problemen met je achteruit inschakelen? Of kan je meer specifiek het moment aanwijzen wanneer je de problemen voor het eerst hebt gemerkt?

Heb je iets in je schakelgedrag veranderd voordat je het probleem voor het eerst merkte?

Arjan1985

Forumguru
En hoe vroeg of laat komt je koppeling überhaupt op?
Voorbeeld. Bij mij komt die echt heel snel op. Bijna geen marge meer. Achteruit gaat soms ook gepaard met tanden poetsen.

Zoals @gehaktbal beschrijft werkt bij mij ook vaak goed. Vaak even tussengas werkt ook. (Voor z’n 1 dan, niet in R)

Bovenaan Onderaan