Niet lekker stationair draaien

js1976

Nieuw lid
Hallo allemaal,

M'n eerste berichtje op dit forum, welke er goed uitziet.

Ben sinds een paar maanden eigenaar van een Octavia II HB 1.6 MPi.
Deze is voorzien van een 75kW BSE motorblok.
Volgens mij een goed blok van de VAG-groep aangezien deze nog wel eens voorkomt en de VAG-producten.

De laatste tijd vind ik de motor onrustig ronddraaien bij de stationairloop, ook is er wat onregelmatigheid bij een constante -onbelaste- 1000 rpm.

Vandaag heeft de garage een grote beurt uitgevoerd, slang tussen het luchtfilterhuis en inlaatspruitstuk vervangen (was gescheurd) en het gasklephuis schoongemaakt. Helaas heeft dit bovenstaand probleem nog niet verholpen.

Voordat ze (garage) een aantal uren gaan zoeken naar dit euvel, dacht ik eerst het forum te raadplegen. Nu ben ik mijn "probleem" niet echt tegengekomen.

Wie kan mij helpen?
Wie heeft er goede ideen om dit probleem op lossen?

Met vriendelijke groet,

Jos
 

Ronnie

Forumguru
Is er al uitgelezen op eventuele storingscode's? Wanneer je een beetje gas geeft is het probleem weg begrijp ik?
 

js1976

Nieuw lid
Er is naar mijn weten geen storingscode gevonden. Zal ik nog even navragen.....
Ze zijn een Bovag-garage met hun specifieke apparatuur, ze hadden in ieder geval geen Vag-com.....

Als ik normaal rijdt met de auto heb ik geen last van stotteren oid, althans dit voel ik niet.....
 

Monteurtje

Forumguru
Compressie meten was van toepassing als die altijd wat slecht loopt. Dat heb je dus niet. Je bent bij een universele garage geweest, zeg je. Hebben ze dan ook de basisafstelling van het gasklephuis uitgevoerd?
 

js1976

Nieuw lid
Ik weet niet of ze de basisafstelling uitgevoerd hebben.
Ik neem aan van wel, maar weet dit niet zeker.

De beurt ging qua planning helemaal niet lekker en heb eigenlijk afscheid genomen van deze garage.
Ook omdat ik het gevoel heb dat ze niet met deze auto overweg kunnen.....

Helaas ben ik aankomende week niet in de gelegenheid om de auto uit te laten lezen bij een Skoda dealer in de buurt van Woerden, maar zodra ik weer een gaatje heb zal ik dit doen en direct weer terugkomen op dit forum.

Misschien kan ik dan van jou expertise gebruik maken.
 

js1976

Nieuw lid
Er is een tijdje overheen gegaan maar het probleem is boven water gekomen.....

Sinds vorige week staat de auto weer in de garage, een andere garage in dit geval en die hebben verschillende tests uitgevoerd.
Compressietest wees uit dat de eerste 3 cilinders een druk hadden van 12 bar en de 4e cilinder een druk van nog geen 5 bar.

Deze mannen hebben ook met een cameraatje in de cilinders kunnen kijken en hebben bij de kleppen geen fouten kunnen ontdekken.
De kleppen werden uitgesloten van lekkage en dan blijven de compressieveren van de zuiger over.
Deze 2 veren zitten vast door koolaanslag ed. Ze hebben geprobeerd een vloeistof van Forté in te laten werken om deze aanslag los te weken maar dat heeft na 2 dagen niet de gewenste oplossing gebracht.

Helaas gaat nu de motor open, cilinderkop eraf, carterpan eronderuit en drijfstang los.
Daarna gaat de zuiger omhoog getikt worden om de compressieveren (en de olieschraapveer) te vervangen.

Pijnlijk voor de portomonnaie maar daarna weer fijn verderrijden met de Octavia.

Als ik de auto weer terug heb vertel ik hoe de auto nu aanvoelt qua vermogen en stationaire loop....
 
Bovenaan Onderaan