Niet zo'n goed begin

frankfabia03

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik zal mezelf eerst even voorstellen. Mijn naam is Frank en ben sinds gisteren de trotse eigenaar van een Skoda Fabia Combi 1.4i 16v 75Kw uit 2003.
Ik wilde voor enigzins niet te veel geld een degelijke auto en ik heb altijd wel goede verhalen gehoord over de huidige skoda's.
Ik heb de auto gisteren bij een particulier gekocht. Van te voren een proefrit gemaakt van ongeveer 35 km. en hij reed heerlijk. Nadat de koop rond was ben ik naar huis gaan rijden, ongeveer 100 km. na een km of 30 rijdend op de snelweg gaan ineens een aantal lampjes branden en reageert mijn gaspedaal niet meer.
ik zette de auto op de vluchtstrook en merkte dat als ik geen gas de motor gewoon stationair draaide maar zodra ik het gaspedaal intrapte ging het stationair toerental schommelen tussen de 900 en 1200 toeren. Vervolgens de motor een keer helemaal uitgezet, even gewacht en weer gestart. alles reageerde wel normaal alleen branden nu mijn motorstoringslampje, het lampje van de ASR en EPC branden.
Na onderweg een hapje gegeten te hebben branden alleen nog maar het motorstoringslampje.
Nu vandaag de auto gestart en nu is alles weer uit.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn, ik voelde me erg vervelend nadat ik dus net die auto had gekocht.

Dan heeft mijn fabia ook een climate control, alleen komt er soms in 1 keer hele warme lucht uit de roosters terwijl de temp. op koud staat ingesteld.

Dan heb ik ook nog een vraag of iemand enig idee heeft wat een sleutel kost met 2 knoppen, deze is namelijk kapot. Kan ik deze gewoon bestellen bij de dealer, ik heb namelijk alleen de auto papieren maar geen sleutelcode of iets dergelijks.

Ik weet dat hier misschien al veel over geschreven is, of niet maar ik krijg eigenlijk niet zoveel gevonden, er staat zoveel info op.

In ieder geval complimenten voor het forum en dat het kosteloos is.

hopelijk kan iemand mij helpen

groeten Frank
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst heeft je Fabia waarschijnlijk 75pk (geen 75 kW), of je hebt een 100pk/74kW uitvoering.

Wat de airco betreft: waarschijnlijk de stelmotor voor de temperatuurregeling die vervangen moet worden. Soms reageert ie wel op instellen andere temperatuur, soms niet, soms na 10 keer opnieuw instellen. Overigens voor onderhoud kun je prima terecht bij Vagtechniek in Nuenen, die hebben voor mij vorig jaar ook die stelmotor vervangen (is voor mij 140km rijden naar Nuenen). Ook voor je sleutelvraag kun je daar terecht.

Vagtechniek, Uw Volkswagen, Audi, Seat en Skoda specialist - Onderhoud, reparatie, diagnose en chiptuning - Orginele OE onderdelen bestellen via de Webshop
 

The bone collector

Senior Member
Eerst en vooral, welkom hier!

Nooit van gehoord, van deze storing. In ieder geval zou ik contact opnemen met de verkoper. Het kan toeval zijn, maar de kans zit er wel in dat de vorige eigenaar het één en ander verzwegen heeft.
 

turboturbo

Forumguru
Dit is inderdaad geen leuk begin. Welkom op het forum. Ik zou idd ook even de vorige eigenaar bellen en vragen of hij bekend is met dergelijke storingen, wat @MarcoO2 zegt. Op z'n minst interessant wat de reactie van de verkoper is....!

Wat weet je überhaupt over het (onderhouds)verleden van de auto (aangezien je hem particulier gekocht hebt, krijg je meestal wel een verhaal en en beeld van de vorige eigenaar)?

Een sleutel kun je het best via een sleutelshop (online goed te vinden, zijn meestal webshops) bestellen, is alsnog duur maar niet zo duur als bij een dealer. Heb je nu maar 1 sleutel?

Ik heb mijn Fabia ook particulier gekocht, je lijkt iets meer risico te nemen voor een iets lagere prijs (scheelde ruim 500,- in mijn vergelijking), maar aan de andere kant betaal je je blauw voor Bovag garantie en moet je maar net een goede garage/handelaar treffen die je ook daadwerkelijk de garantie gaat leveren. Je kunt ook denken: het prijsverschil steek ik in m'n zak, tenzij ik het nodig heb voor onvoorziene problemen. Maar nu ga ik off-topic. Ik wilde je maar een hart onder de riem steken dat je op zich er niet onverstandig aan doet om particulier te kopen.
 

frankfabia03

Nieuw lid
Ik heb de vorige eigenaar gesproken en deze wist natuurlijk van niks. De onderhoudshistorie klopt gewoon en de boekjes zijn netjes ingevuld hij is alleen over ongeveer 2000 km toe aan een beurt maar dit wist ik.
Vanochtend naar mijn werk gereden en alles lampjes waren weer uit. De auto reed heerlijk alleen het probleem met het climate control was niet weg.
Op de weg naar huis gingen weer het EPC, ASR en motorstoringslampje branden alleen viel de auto nu niet stil maar schokte die een keer.
het stationair draaien gaat die niet helemaal super lekker, je voelt dan af en toe hele lichte schokjes.
In ieder geval iedereen bedankt voor mij welkom te heten. ben blij dat er een forum als dit bestaat met zulke mensen die nog eens een keer wat voor ander over hebben.

Weet er trouwens ook iemand of de koplamp glazen los te vervangen zijn? de mijne zijn namelijk helemaal dof.

nogmaals bedankt en ik kijk uit naar de reacties.
 

The bone collector

Senior Member
Hij wist niets van beide problemen? Leuk, wat een eerlijke verkoper.....

Je zou hem eigenlijk eerst eens moeten laten uitlezen, daarmee zou je al wijzer worden. Misschien het gasklephuis, maar het is een gok in feite.
 

Cordoba

Forumguru
Koplampglazen kun je niet apart vervangen, maar er is een goedkopere oplossing. Al sinds de jaren 70 zit het glas verlijmd aan de rest van de koplamp en kun je dit dus niet los vervangen. Het 'glas' van de Fabia is geen glas maar plastic zoals bij heel veel auto's sinds pakweg 2000. De oplossing is om het kunststof opnieuw te polijsten, voor enkele tientjes kun je een polijst-set kopen speciaal voor dergelijke klussen (niet geschikt voor de lak ofzo) en kun je beide koplampen aanpakken.

Ik heb er afgelopen zomer deze set voor gekocht: 101710.jpg

Het enige was je nog nodig hebt dat niet in de set zit: een boor (om de 'magic-ball' aan te drijven), water en een paar handen. Overigens is een goede tape om de omgeving van de lamp af te plakken ook niet weg, aan de bovenkant kun je de motorkap open zetten, maar naar het zijscherm en de bumper is tape wel handig.
 
Of de verkoper eerlijk was zal snel blijken, als er fouten opgeslagen zijn staat daar ook een datum en tijd bij...
 

Ridley

Forumguru
Wat een pech! Zoals Cordoba al aangeeft staat VAGtechniek in Nuenen heel goed aangeschreven. Krijg vanuit mijn fietsclub (TC Nuenen) ook veel positieve reacties over ze. Rest me je nog hartelijk welkom te heten.
 

frankfabia03

Nieuw lid
Bedankt voor jullie tips,
Misschien is er 1 storing al verholpen namelijk mijn motorstoringslampje. Het gedeelte waar je oliedop op vast draait zit aan de onder zijde ook nog vast gedraaid en O-ring die dat moest afsluiten dichtte niet goed af waardoor de motor blijkbaar valse lucht kon aanzuigen. blijkbaar vind hij dit niet zo fijn waardoor het lampje kan gaan branden.
De O-ring is vervangen en het lampje is nu uit. Ik houd jullie op de hoogte.

Is het trouwens zo dat als je alleen speakers voor hebt en een originele skoda radio dat ze wel bekabeling van de fabriek af in de auto maken voor speakers achterin en zo ja waar komen die?
 

Fabia

† In Memoriam
Je hebt geen bekabeling af fabriek voor speakers achterin. Check het forum maar er over. Er lopen daar een aantal draadjes over.
 

Cordoba

Forumguru
@Fabia: ik zou dat niet zo stellig durven zeggen, zelfs de dealer zit met dergelijke zaken vaak fout (op basis van kenteken/uitvoering).

Het handigste is gewoon checken of er kabels liggen bij de ruimte die voor speakers achterin is gereserveerd. Wat ik ook al verschillende keren gehoord heb, dat de kabels er liggen tot de B-stijl en dan moet je zoeken bij de doorvoer naar het achterportier (de rubberhoes) waar een draad zou liggen voor tweeters in de achterdeuren.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Ik zou bij de dealer vragen of ze een uitdraai kunnen maken (of een digitaal bestand/schermafdruk) van de uitgelezen data. Dit omdat je dan eventueel kan aantonen dat er ook voor de koop al storingen gemeld waren.
In het geval van grote problemen zou je dan misschien een kans maken om een deel van de schade vergoed te krijgen, of de koop ongedaan te maken.
Ik hoop van harte dat het allemaal meevalt, want het zal vast niet eenvoudig zijn om bovenstaande voor elkaar te krijgen. Maar in theorie zou je een kans maken, als je kan aantonen dat de verkoper op de hoogte was van de problemen, en als je daarnaast kan aantonen dat jij voldoende onderzocht hebt bij aankoop.
 

Fabia

† In Memoriam
@Fabia: ik zou dat niet zo stellig durven zeggen, zelfs de dealer zit met dergelijke zaken vaak fout (op basis van kenteken/uitvoering).

.

We hebben al eerder over dit onderwerp gediscussieerd en kwamen tot de conslusie dat er geen draden af fabriek liggen en je zelf dus draden moet gaan trekken. Vandaar ook mijn opmerking dat er draadjes over dit onderwerp lopen.
 
Bovenaan Onderaan