Nieuw blik!

Beste leden,

Ik ben sinds vandaag lid op dit forum en zou me graag willen voorstellen. Ik ben Pepijn, 19 jaar oud en student aan de Universiteit Utrecht. Sinds vandaag ben ik de trotse eigenaar van een oranjebruine Skoda S100 uit bouwjaar 1972. Roemeense import dat wel, maar desondanks een kek wagentje. Momenteel heb ik wat technische problemen, o.a. met het sleutelcontact van de auto. Zie topic: https://www.skodaforum.nl/forum/i/probleem-met-skoda-s100-1972-sleutel-in-contact.34008/#post-718695

In ieder geval, ik ben wat sleutelen betreft best een leek op dit gebied, maar wel heel erg gemotiveerd om nieuwe dingen te leren! Mocht toevallig iemand die dit leest kennis van dit type Skoda hebben (of van een vergelijkbaar model), ik zou een klein zetje in de juiste richting goed kunnen gebruiken! :)

Foto's volgen morgen, nu is het te donker voor een beetje fatsoenlijk plaatjes.

Groetjes!
 

eriktv

Forumguru
Leuk! Is dit één van de twee die op Marktplaats stonden? Er stond ook nog een beige exemplaar zag ik. Ik heb niet veel lowtech autokennis, maar kan je eventueel helpen met vertalen cq. het zoeken van leveranciers van onderdelen in Tsjechië, vraag gerust. Ik help graag om zo'n stukje historie op de weg te krijgen/houden.
 
Dank allebei voor de vriendelijke respons! Mijn Tsjechisch is niet zo sterk, dus van @eriktv 's taalcapaciteiten zal ik waarschijnlijk wel een keer van gebruik moeten maken ;) Trouwens, ik heb inderdaad één van de twee Skoda's die op Marktplaats stonden, inmiddels schijnt de andere ook al verkocht te zijn heb ik van iemand vernomen. Maar goed, de foto's:

My first car: 1972 Skoda S100 by Trabantje601, on Flickr

My first car: 1972 Skoda S100 by Trabantje601, on Flickr

Foto's zijn helaas niet van de beste kwaliteit, dat komt later nog wel.
 
@Seigersbjorn Thx! Carrosserie is denk ik nog wel het minste probleem, de wielkasten, dorpels, bodem en plaatwerk (op een paar kleine plekjes na) zijn keihard. Alleen waar die rotte accu zit zit wel meer corrosie dus dat wordt misschien lassen... Verder is de lak hier en daar wat dun en afgebladerd maar geen schokkende dingen. Hij moet dus alleen technisch in orde gemaakt worden.
 

Seigersbjorn

Senior Member
@Seigersbjorn Thx! Carrosserie is denk ik nog wel het minste probleem, de wielkasten, dorpels, bodem en plaatwerk (op een paar kleine plekjes na) zijn keihard. Alleen waar die rotte accu zit zit wel meer corrosie dus dat wordt misschien lassen... Verder is de lak hier en daar wat dun en afgebladerd maar geen schokkende dingen. Hij moet dus alleen technisch in orde gemaakt worden.
Klinkt goed! Bij de accu zal je inderdaad een nieuwe plaat moeten inlassen. Maar als dat alles is heb je een goede koop gedaan.
Dat de lak dun is geloof ik wel. Vroeger werd er minder aandacht aan gegeven dan nu + hij heeft zijn leeftijd ook niet echt mee :pardon:
 

Cordoba

Forumguru
Bij de accu is waarschijnlijk ooit geknoeid bij het bijvullen met accuzuur, en dan is het niet vreemd dat het metaal daar versneld gaat rotten. Mooi dat ie verder eigenlijk in goede staat is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar als je teveel demi- dan wel gedistilleerd water bijvult, loopt er verdund accuzuur uit. En dat is echt niet goed voor het staal van de accubak.
 

Cordoba

Forumguru
Ed, ik heb zelf ook nooit wat anders bijgevuld dan demiwater, maar geef ze niet graag de kost die accuzuur bijvulden. Overigens tegenwoordig kun je niet eens meer wat bijvullen bij die accu's, dus is dat probleem over.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

philippe bakker

Forumguru
Ik heb vroeger in Tsjechië nog zulke auto's zien rijden in de bergen in de winter met dierenvachten vooraan op de motorkap tegen de vrieskou. Nu nog een Tsjechisch lief en je hebt al het beste dat Tsjechië kan bieden
 
Bovenaan Onderaan