Nieuw hier, ideeën fabia II

twindau

Nieuw lid
Goedenmorgen,

Mijn naam is Timothy en ben 25 jaar.
Ik heb gister een fabia II combi 1.2 tsi aangeschaft welke ik over 2 weken ga ophalen, hij heeft 95.000km op de teller. Dit vanwege een kleine en andere eisen/wensen.
Hierna ga ik hem eerst een beetje aanpakken en mijn huidige auto verkopen(leon 1m 20VT) alvorens ik hem ga rijden.
Het is naar mijn idee een vrij kale uitvoering, wel airco en elektrische ramen voor(helaas niet achter, vind ik wel mooier altijd)

Nu had ik een aantal ideeën zoals:
- RS voorbumper, misschien ook achter zit alleen met een trekhaak..
- velgen, 16 of 17 inch
- koplampen met lens, zitten nu normale koplampen in.
- zwarte grille waarschijnlijk
- xenon
- Navigatiesysteem met achteruitrijcamera(Pioneer Avic f930BT)
- aantal andere dingen met name interieur e.d. voor wat opknappen.
- misschien chiptuning
- vast nog wel een hoop andere dingen

Nu zit ik alleen met een aantal vragen:
- Hij heeft geen cruise control welke ik wel wil gaan inbouwen, gewoon van een polo 6r model nemen qua bedrading en hendel?
- De tellerklok heeft geen MFA naar mijn idee, ook geen stuurhendel met knoppen. kan ik dit nog inbouwen of moet ik dan een andere klok ook? want heb ze wel te koop zien staan met chrome ringen of een volledig scherm erin. Kan iemand mij hier meer informatie over geven? want zou graag verbruik e.d. willen weten via tellers(denk dat open portieren zoals de Full FISS teller wel erg veel werk wordt)
zat ook te kijken naar losse chrome tellerringen maar zag deze tot nu toe alleen voor een fabia I..
- Zouden elektrische ramen achter nog mogelijk zijn? snap dat ik dan raammechanieken, deurpanelen e.d. moet hebben zit alleen met de boordcomputer en bedrading?

Zal met de tijd goed voorstellen en foto's plaatsen maar dacht win alvast wat informatie in en eventueel delen bestellen e.d.

Alvast hartelijk dank en ben benieuwd naar de reacties.

Mvg, Timothy
 

Spierings

Forumguru
Cruise control hendel gewoon van een Fabia pakken... Je al mogelijk ook de bekabeling moeten controleren en coderen..

Voor mfa zal je zoizo een andere teller en hendel moeten plaatsen. Zou met een stroomloopschema controleren welke kabels je eventueel mist. Daarna zal alles ingeleerd moeten worden incl sleutels

Elektrische ramen achter zal nog veel meer werk zijn als je deze hetzelfde wilt hebben als orgineel. Denk daarbij aan andere kabelbomen la en ra portier, mechaniek en motor la en ra, portier panelen aanpassen, lv andere kabelboom schakelaars en misschien een andere raammotor, kabelboom in auto aanpassen, alles coderen, en misschien nog wat andere elektronica.

Maar waarom heb je niet even verder gezocht naar een wagen waar deze opties op zaten? Nu heb je volgens mij een hele kale, zonder mistlampen, bovenste handkastje en nog enkel dinsdag radio? Het zou je veel ellende besparen en vermoedelijk ook goedkoper zijn...
 

twindau

Nieuw lid
bedankt voor de reacties, vroeg me alleen af wat de mogelijkheden waren. neem er wel genoegen mee verder. alleen de cruise control komt er in dan.
bovenste dashboard kastje heeft hij inderdaad niet. wel mistlampen e.d.
deze kwam op mijn pad en dacht kan ik hem wel wat leuker maken.
zal mijn eisen wat gaan bijstellen.

iemand alleen enig idee of ze ergens de chrome tellerringen hebben voor de fabia II?
 

Roedie76

Senior Member
Voor het idee alvast een zwarte combi met 16 inch en nieuw type koplampen.

360.jpg
 

twindau

Nieuw lid
Kijk dat ziet er gaaf uit! Twijfel ook nog over normale bumper zoals bovenstaand of rs bumper.. ziet er beide mooi uit
Net als zwarte grille enz..

Mooie wielen hoor!
 

Cordoba

Forumguru
Welkom Timothy. Besef wel dat een Fabia geen Seat is, dus dat bijvoorbeeld RS-versies zeker in Nederland vrij dun gezaaid zijn (dus weinig mogelijk donor-auto's voor een RS-bumper).

Elektrisch bediende achterramen is echt een hele klus, mogelijk moet je dan ook de boordcomputer aanpassen, en mogelijk moet je niet alleen achter nieuwe raammotoren plaatsen, maar moet je de voorste ook verwisselen: op SO had iemand met een 1m ook al achter elektrische ramen geplaatst, maar doordat niet alle raammotoren dezelfde letter aan het eind van het partnummer hadden, bleek dit niet op alle ramen te werken zolang er verschillende versies van raammotoren in zaten.

Wat de koplampen betreft: er is een topic over klachten met de Fabia II met slecht licht, dus zoek dat eerst even uit voor je misschien net een paar slechte lampen monteert.

Cruise control kun je ook bij Vagtechniek laten doen, en zij kunnen je ook vertellen in hoeverre je andere wensen tegen een redelijke prijs zijn uit te voeren.

Veel plezier hier op het forum en straks met de modificaties. Advies: kijk ook even goed naar welke stoelen er nu in de Fabia zitten (eventueel vervangen voor andere) en kijk of je geen verlaging wil.
 

TinusPlotseling

Senior Member
ja dat klopt @twindau !! ik vond dat ook erg mooi staan icm de zwarte lak. heb ze origineel bij de dealer bestelt en erop laten zetten. kosten €0!! je kunt ook setjes via Ali bestellen maar die passen niet 100% geloof ik
 

twindau

Nieuw lid
heb in mijn leon ook zelf cruise control ingebouwd, kan best wel wat.
elektrische ramen ging ik al van uit dat het te veel werk zou zijn vroeg me alleen af van de tellers met name.
heb inmiddels wel chrome ringen gevonden via ebay, maar las ook ergens dat een full fiss teller niet bizar veel werk zo zijn. kwam op een hendel wat draadjes en coderen?
zwarte logo's ga ik meenemen in mijn ideeën bedankt
 

Spierings

Forumguru
Hier op het forum heeft iemand ook eens zijn minidot naar maxidot fis omgebouwd.
Nadeel van het wisselen van je tellerklok is dat je je km stand via de illegale weg moet laten veranderen, of je moet het niet erg vinden om met een verkeerde km stand rond te rijden..

Zou zelf monteren Carlo koplampen monteren, die zijn mooi zwart uitgevoerd en icm zwarte grill randen staat dit erg gaaf..

Jij hebt nu koplampen zonder lens, zitten daar H4 lampen in?
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat de koplampen betreft: er is een topic over klachten met de Fabia II met slecht licht,
Dat ging over de niet-projectorlampen, ik meen standaard t/m MY 2010.
De mijne is van mei 2011 en heeft projectorlampen (die "met lens" dus) en die bevallen zodanig goed dat ik de xenon dimlichten van de voorafgaande Octavia eigenlijk niet echt heb gemist, zeker niet met iets andere pitten erin (Nighbreakers of gelijkwaardig - heeft de dealer voor me gedaan toen er eentje kapot was gegaan).
De verkopende dealer (Spijkenisse) had me dat destijds overigens ook voorspeld, want in eerste instantie had ik xenon als optie aangevinkt. "Helemaal niet nodig, dus zonde van het geld" vond hij, en hij heeft wat mij betreft gelijk geregen.
 

Spierings

Forumguru
Heb nog niet gekeken wat voor lampen er in zitten helaas.
Als er H4 lampen in zitten (wat volgens mij het geval is) zal je je ook in de electronica moeten verdiepen. Die schakeld bij H4 anders als bij H7. Bij de koplampen met de H7 lens blijft het dimlicht branden bij grootlicht en bij H4 gaat het dimlicht uit.
 
Laatst bewerkt:

twindau

Nieuw lid
oke bedankt, ik ga hier ter zijner tijd naar kijken. moet goed komen, beschik ook over vagcom dus kan het een en ander coderen enz.
 

Tijg

Actief lid
Dat ging over de niet-projectorlampen, ik meen standaard t/m MY 2010.
De mijne is van mei 2011 en heeft projectorlampen (die "met lens" dus) en die bevallen zodanig goed dat ik de xenon dimlichten van de voorafgaande Octavia eigenlijk niet echt heb gemist
Even inbreken om ruis te vermijden:

Voor de Facelift had je èn H4 reflector èn H7 Projector koplampen.
Pre Facelift projector is ruk. Vervangen door Xenon.
Pre Facelift reflector geeft wel licht.
Facelift reflector geeft ook goed licht.
 

Canon-Eye

Forumguru
Pre Facelift projector is ruk.
Geen idee of mijn 05/2011 F2 GL combi van voor of na de facelift dateert.
Eén ding staat wel vast: de projectorkoplampen voldoen bij mij meer dan uitstekend, zeker met de (na een jaar of 5 bij vervanging geplaatste) nightbreaker-achtige bolletjes.

Toen ik de auto bestelde (begin 2011) had ik Xenon op mijn wensenlijstje staan, maar op advies van de dealer toch voor de projectors gekozen want die waren prima, xenon was eigenlijk weggegooid geld volgens hem. Hij kreeg gelijk: na 4 jaar in mijn laatste dienst-O2c met xenon dimlicht kwam ik in de Fabia niets tekort, ook niet in het plattelandsduister van Friesland en Drenthe.
 
Bovenaan Onderaan