Nieuw hier, octavia rs tdi combi

Wiezeke

Nieuw lid
Hallo iedereen, ik ben dus nieuw hier op het forum, en zit toch met enkele problemen aangaande mijn octavia rs combi tdi uit 2007...
Met name vooral de bestuurderszetel(op de andere zetels zit ik nooit...;), ik heb nog nooit in een auto rugpijn gehad, in deze duurt dat net 10 km, en ik krijg verschrikkelijk veel pijn in de onderrug, met name het bekken, uitstralend naar mijn rechterbeen(lijkt wel een kramp!). Dan moet ik echt stoppen om de benen is te strekken(ben 1.81m en 80kg, dus niet extreem ofzo), maar hoe ik me ook draai of keer, de zetel omhoog, omlaag, vooruit, achteruit, kussen achter de rug, leuning recht, leuning plat, en een combinatie van deze allemaal, niks helpt, het is een ramp...Nu is de lendesteun wel kapot, deze is volgens mij door geknakt(vraag me niet hoe ze dat hebben gedaan, ik heb de auto gekocht met 60000km op de klok, en het was zo), in de plaatselijke skoda garage hebben ze me heel dat binnenwerk eens meegegeven met de gevleugelde woorden " dat krijg je er zo zelf in!"....
Na enkele pogingen om de lederen bekleding van de rug omhoog te krijgen, heb ik dit "ding" terug gebracht, en gevraagd of zij het konden vervangen als het dan toch zo simpel was, toen bleek dat ze het zelf nog nooit hadden gedaan, en er niet aan begonnen wegens "geen tijd"...
Enfin, nog steeds geen lendesteun dus(ik heb hem wel terugbetaald gekregen...), hoewel ik uit een oud topic precies kan opmaken dat dit niet echt de oorzaak van mijn probleem zal zijn...? Er loopt dus ergens een topic over "de slechte zetels", dit is echter al een oud topic...en daarom ben ik even opnieuw gestart, en ben benieuwd of daar al een oplossing is voor gevonden...? Of er iemand is die dit kan vervangen..? Of iemand weet dat het doet..?
Verder ook nog een verschrikkelijk irriterende fluitende turbo, ik kan niet zeggen dat hij het van begin af aan had, ik denk het niet, het is ook mogelijk dat eens ik het had gehoord, er nu blijf op letten, bewust of onbewust...feit is dat dit storend werkt in de wagen...
De auto heeft wel zijn volledig vermogen volgens mij, en met de oplossing van de skoda garage: " hier zal je moeten leren mee leven".....kom ik ook niet echt een stap vooruit..
Verder een prima wagen, niet zo snel als hiervoor mijn gechipte leon topsport, maar toch vinnig genoeg voor mij, dus hierover niets dan lof, maar vooral het probleem met de zetel irriteert mij mateloos, en zou echt een hoofdreden zijn om deze prachtige wagen opnieuw weg te doen!

Gieliovd

Forumguru
Welkom op het forum!

Die turbo, hoor je hem eigenlijk al vrij dicht bij stationair toerental? Dan kan hij wel eens goed stuk aan het gaan zijn. Fluit hij pas later, dan is het inderdaad vrij normaal.

Die stoelen, dat is erg vervelend.... Misschien toch eens iets proberen met een lendensteun. Je zei dat een kussen in de rug niet helpt? Ik heb ook vaak last met mijn onderrug en ik heb veel behoefte aan een goede lendensteun.

Succes met je problemen!

En die dealer, wat een stelletje zakkenwassers.

Tallguy

Forumguru
Wat de stoel betreft heb ik daar niet een pasklaar antwoord op. Ik heb zelf de orginele bestuurdersstoel in de kast liggen omdat ik een op maat gemaakte stoel heb en ik kan je wel zeggen...ik wil echt niet meer zonder!
Ja, het kost wat (reken op z'n 1500euro), maar goed...de stoel gaat gewoon de komende auto's mee.

Zelf ook altijd last van m'n rug gehad met autorijden, totdat ik m'n portemonnee uit m'n kontzak heb gegooid. Toen was het over. Misschien bij jou hetzelfde?

mmarechal

Actief lid
Hallo Wiezeke, allereerst welkom op dit forum. De postitie en stand van de stoel kan erg nauw luisteren. Wanneer mijn vrouw in mijn auto heeft gereden en meer heeft versteld dan het naar voren schuiven van de stoel, ben ik ook altijd weer even aan het zoeken naar de juiste stand. Maar het doorstralen van last van je rug naar je been herken ik wel, ik heb dit ook wel gehad, niet alleen met mijn huidige auto, met name bij het file rijden waarbij je de koppeling natuurlijk veel gebruikt. In elk geval ben ik er toen wel achter gekomen dat dit ofwel te maken had met het feit dat ik de stoel net iets te ver naar achteren had staan en daardoor eigenlijk mijn been constant te veel moest strekken denk ik, ofwel had dit ermee te maken met het feit dat mijn stoel denk ik iets te hoog stond. Het kan gaan om millimeters maar een goede stand van de stoel is soms moeilijk te vinden en de exacte oorzaak van klachten door de stoel is dan vaak ook moeilijk aan te geven. Een lendensteun kan hierin natuurlijk ook al veel schelen dus wellicht toch goed om deze te (laten) repareren?
In elk geval veel succes!

Rallye

Forumguru
@Wiezeke: Vervelend voor je. Inderdaad luister de afstelling van de stoel nauw. De enige last die ik echter ooit heb gehad is last van mijn been, gelukkig niet van de rug. Ik zit graag laag en de stoel van de Octavia kan wat mij betreft (net) niet laag genoeg. Aangezien in het laatste deel van de verstelling alleen de achterkant van de zitting kantelt, knijpt bij mij de rand van de stoel in de laagste stand mijn been af (net boven de knie). Oplossing: de stoel iets hoger zetten.

De lendesteun draai ik altijd helemaal weg; ik heb nooit begrepen waar dat ding voor is. Hij prikt mij altijd in de rug als hij uitgedraaid staat en steun heb ik er niet aan. Wellicht is dit bij jou wel echter het probleem. Zou je geen nieuwe stoel via internet kunnen bestellen? Een heel interieur kan wel: http://www.skodateile.cz/index.php?...%7COctavia%20II%28A5%29%7CSeda%E8ky&smena=EUR

sitechris

Donateur
leer kan ook irritant zijn, want daar glijd je op weg waardoor je sneller last van je rug krijgt. Ik kreeg daar in mijn vorige Octavia ook last van. Wat ook niet helpt, het zijn niet echt topstoelen imo. Te weinig steun voor de beentjes, zeker als je wat langer bent. En jij hebt in de RS notabene nog de sportstoelen! Ik kreeg in mijn vorige Octi ook veel last van mijn rug. In de facelift versie zijn de stoelen iets beter en dankzij stoffen bekleding glijd ik niet meer weg.

Nog wel een tip: het scheelt altijd om zonder jas te rijden (weet niet of je dat doet, maar zeg het even just in case). Houd je die aan, ga je heel snel schuiven op je stoel.

Wiezeke

Nieuw lid
DE lendensteun, daar moet ik 'em voor binnen brengen, en wordt dan toch hersteld (op eigen kosten uiteraard..), de turbo gingen ze ook nog eens bekijken, omdat ie wel erg luid fluit, niet stationair, hij heeft ook zeker zijn volle vermogen, maar het is echt wel best irriterend luid, is mijn 4de tdi, en dit is de eerste waar ik dit bij ervaar als "irriterend"...Hou jullie op de hoogte!

Bovenaan Onderaan