Nieuw hier...

Wel of geen hulpveren om de caravan te trekken? En dan veren of balgen (bijvoorbeeld MAD rode balg?)

  • Geen hulpveren nodig

    Stemmen: 0 0,0%
  • Hulpveren zeker doen

    Stemmen: 7 87,5%
  • Luchtveren zeker doen

    Stemmen: 1 12,5%

  • Totaal aantal stemmers
    8

verbaant

Actief lid
Al wel aangemeld op dit forum maar nog niet in het bezit van een Skoda... Ruim aan het inventariseren en afwegen. Inmiddels in conclaaf met de dealer(s) om te bezien wat het exact gaat worden. Geen lease, dus vooral even goed afwegen wat wel en wat niet. Belangrijk voor ons: trekken van caravan (dus wat vragen over TSC, hulpveren en schakelflippers voor de DSG) en vervoeren van de honden (dus gaan we voor Bagagepakket, omdat daar het rolnet inzit en de mooie vlakke laadvloer met ruimte eronder voor o.a. afdekzeil).

Kleur: na lang dubben wordt het wit, al was zwart wel lang ook in de race.

Onze leeftijdscategorie is 50+, maar nog zeker niet toe aan ouwelullen auto's, dus uitstraling is belangrijk.

Wonen in het de mooiste provincie van Nederland: Noord Brabant.

Rijden nu een Kia Sportage 1.6GDi PlusPack.
 

Cordoba

Forumguru
Welkom @verbaant Een andere overweging: veel mensen kiezen voor een verlaging in plaats van hulpveren, en dat blijkt vaak minstens zo goed te werken met het trekken van caravans en zwaarbeladen auto's.

Heb je al idee wat het moet worden (of welk gewicht ie moet gaan trekken)?

Gezien de Kia en de honden gok ik dat Yeti of Octavia combi de grootste kanshebbers zijn.
 

kansberg

Forumguru
Welkom! Onze Skoda is een goede caravantrekker, zoals de meeste Skoda's dat zijn. Wel hulpveren laten monteren, dat scheelt de spreekwoordelijke slok op een borrel.
 

Joske

Forumguru
uitstraling is belangrijk.
dan zou ik, net zoals @Cordoba al vernoemt eerder voor een setje Eibachveren gaan. Maw een verlaging, maar het bijzondere aan deze veren is dat ze progressief werken. Dus bij hogere belading/belasting gaan ze niet doorzakken. Hetgeen je wel ziet bij de, al te vaak slappe, fabrieksvering.
 

verbaant

Actief lid
Bedankt voor alle snelle reacties! Verlagen had ik nog helemaal niet over nagedacht. Is ook een beetje vreemd, want ik kom uit een wat hogere auto (Kia Sportage) en dat is een van de kleine pijnpuntjes; lager zitten/in en uitstappen. Nog lager? Lijkt me niet de bedoeling. Overigens is de Yeti geen optie om twee redenen: te weinig ruimte voor de honden in de kofferbak...en niet echt mooi! Dus het wordt een Skoda Octavia III Combi. Wij denken aan de 1.4 DSG.
Voor wat betreft de te trekken caravan: wordt niet zwaarder dan 1250 a 1300 kg (inclusief alle belading, mover, etc).
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet welk formaat de honden zijn, maar @Rosinfield heeft nu een Fabia, maar hiervoor een Yeti, en als ik het goed begrepen heb, hadden de honden meer ruimte in de Yeti.
 

Rosinfield

† In Memoriam
In mijn Yeti gingen makkelijk drie honden van border formaat. Meestal twee maar ook wel met drie gedaan
 

Bijlagen

  • gallery_25_12_11571.jpg
    gallery_25_12_11571.jpg
    36,6 KB · Weergaven: 16

ertromp

Forumguru
Welkom!
Gaan voor de verlagingsveren en de modusknop zodat je ook nog de stuurbekrachtiging / gaspedaalrespons kunt aanpassen
 

CharlesTucker

Forumguru
want ik kom uit een wat hogere auto (Kia Sportage) en dat is een van de kleine pijnpuntjes; lager zitten/in en uitstappen.
Ik kom ook uit een hogere auto (Opel Zafira), en vond de stap "naar beneden" helemaal geen probleem, zowel niet met in- en uitstappen als met rijden. Wel opvallend, want toen ik overstapte van andere "lage" auto naar die Zafira was ik juist blij met die verhoging. Maar goed, dat is mijn ervaring. Het belangrijkste voordeel van die hogere auto vond ik trouwens wel het in de auto zetten en riemen vastmaken bij de kinderen in de kinderzitjes, maar dat kunnen ze inmiddels zelf. Mijn Octavia is overigens niet verlaagd, dat heb ik nooit nodig gevonden.
 
Bovenaan Onderaan