Nieuw lampje steken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joske

Forumguru
Ik heb misschien rare vraag voor de handige mannen onder ons, hoe vervang je een lichtje (van je kruislichten) links vooraan (kant accu). Moet ik dan de accu er uit lichten om het kruislicht te kunnen vervangen?

alvast bedankt

Jos

Joske

Forumguru
neenee, je hebt standlicht, grootlicht (uw faren) en dan de "gewone lichten" = kruislichten (dacht ik toch)

maar als ik een licht die kant hoef te vervangen moet ik dan de accu er uit halen?

Dat is een verschil tussen het noorden en het zuiden van ons taalgebied. Kruislichten zijn in Bels gewoon de lichten die je aandoet als het donker is. Standlichten zijn de kleine lampen en ph(f)aren zijn, dankzij onze walen, het dialect voor grote lichten. Pinkers zijn richtingaanwijzers.

Joske

Forumguru
mmm, de lichten die je dus aandoet als het donker is :grin:, iemand advies?

**en ja ik woon in het zuiden van het taalgebied ;) **

Ja hoor. Om te beginnen kleine handen, en een keer oefenen aan de rechterkoplamp.

Bij sommige motorisaties heb je net genoeg ruimte om die klep van de achterkant van de unit te verwijderen zonder stukken te maken. Eens die er af ligt is het priegelen om die H7 er uit te krijgen. (kijk maar een keer langs de rechterkant, die H7 zit enkel met een soort veer uit ijzerdraad vast.)

Als je dat al niet lukt, dan kun je het beste de hele unit losmaken, te beginnen met die twee torxen die je bovenop ziet zitten. Soms heb je dan net genoeg speling om er met je handen tussen te geraken.

Nadeel van die methode is dat je achteraf sowieso je lichten gaat moeten laten stellen.

Dus als je die klep er niet zonder al te veel moeite af krijgt, ga dan maar direct naar de garage. Zo niet riskeer je dat je door plaatsgebrek je vervangampoule om zeep helpt door er met je vingers aan te komen, en heb je twee keer kosten.

Sommige mensen schrijven dat je door een "beschermkap" van de accu achter de koplamp te verwijderen meer plaats kunt maken, maar ik zou in de verste verte niet weten over welke kap ze het hebben. Mijn accu zit in een soort van bak.

Fabia

† In Memoriam
mmm, de lichten die je dus aandoet als het donker is , iemand advies?

**en ja ik woon in het zuiden van het taalgebied ;) **

Dit wordt een Babylonische spraakverwarring.

Ik weet niet. Joske wil uitleg of hij zelf op een simpele, niet omslachtige manier de lamp van zijn linker dimlicht kan vervangen.

Ik schreef dat dat ofwél vrij simpel is, of dat je daar beter zelf niet aan moet beginnen. ;)

Gieliovd

Forumguru
neenee, je hebt standlicht, grootlicht (uw faren) en dan de "gewone lichten" = kruislichten (dacht ik toch)

maar als ik een licht die kant hoef te vervangen moet ik dan de accu er uit halen?
Standlicht = stadslampen / parkeerlampen
Grootlicht/faren = groot licht
Kruislichten = dimlicht

Tja, nog nooit een lamp hoeven vervangen gelukkig.

Het moet niet principe niet zo zijn dat je accu eruit moet om de lamp te vervangen gezien dat je computer weer gereset wordt.

Lamphuis loshalen idem, lijkt me niet zo handig.

Dus ja, het is gebruikelijk dat je erbij kunt!

Ik heb wel gehoord dat de 1.9 TDI een zó volle motorruimte heeft dat het daarbij niet meer gaat.

Lijkt mij een kwestie van achterdeksel verwijderen en lamp vernieuwen.

Niet met je vingers aan het lampglas komen want dan verkort je de levensduur met de helft of meer.

joergarms

Senior Member
Het is niet helemaal gebruikelijk dat je zelf je lampen kan verwisselen, er zijn de laatste tijd al genoeg auto's op de markt gebracht die (moedwillig) niet meer door de eigenaar zelf zijn te repareren.
Maar bij de Fabia lukt het doorgaans wel, scheelt een beetje welke motor erin hangt, 1.4 16 V is geen probleem, maar de 1.9 TDI en de 2.0 benzine lijken mij al moeilijker omdat die motoren al wat meer inbouwruimte nodig hebben.
Maar het kan wel, ik heb mijn Xenon zelfs ingebouwd zonder de accu los te maken.

Joske

Forumguru
hetis een 1.4tdi. Dus met dat 3-cilindertje er in zit, heb ik in principe wel genoeg plek om de behuizing los te maken zonder mijn accu er uit te halen. Bedankt iedereen voor jullie hulp :1819:

**thread closed**

Jochus

Actief lid
Ik heb wel gehoord dat de 1.9 TDI een zó volle motorruimte heeft dat het daarbij niet meer gaat.

Ik bekeek onlangs de foto's van Cvegreen, in inderdaad wat een verschil :crazy: In vergelijking daarbij lijkt het onder mijn motorkap wel heel erg krap en geduwd. Maar ik zou niet beweren dat je niet zelf een lampje kan vervangen.

Toch niet met de nodige handigheid en/of geschaafde en gebroken vingers.

Maar to the point; is het je gelukt om het lampje te vervangen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan