Nieuw lid 05 oc met wat problemen

Maze

Nieuw lid
Mijn naam is Robin ben 33 lentes jong, en ben bijna 2 weken eigenaar van een 05 1.9TDI dpf elegance met nu ongeveer 210500 km.

De problemen

2 massavliegwiel en koppeling wat er aan komt, motor loopt licht onregelmatig stottert houd in en bromt klinkt hol. Koppeling niet versleten btw

Dubbel lager in de versnellingsbak beginnend stadium, volgens mn ouders werkplaatschef. En mn oud collega zegt t zelfde.

Wat volgt er na de reparatie, regulier onderhoud bij 225000/ 230000 olie en filters enzo.

Distributie bij 235000 en een winterset met 195 65 15 rond die periode.

Verders interieur op orde maken de komende tijd schade vrij maken is t meer van t interieur, antennespriet en voet, dak wrappen, r achterlichtunit, koplampen polijsten. En wat vagcom aanpassingen.

Volgend jaar wielen opnieuw laten spuiten/ coaten en nieuw rubber en logo s.

Evt schroefset als de orginele spullen niet meer functioneren.
 

punicajack

Actief lid
Welkom! Het ziet eruit dat je goed weet waarover je praat, dus ik ga ervan uit dat je voor de octavia betaalt heb wat je em waard vond wetende dat deze reparatie eraan komen, anders is het een beetje zure aankoop natuurlijk.

Veel succes ermee en ik ben geinteresseerd naar je vorderingen!
 
Dat 2 massa vliegwiel direct (laten) vervangen, heb het 2 maand geleden bij mijn jetta laten doen op 177.000km bij vag techniek voor een goede prijs.
Enkel massa erin. Je weet niet wat je voelt, of beter gezegd niet voelt, nadien.
Die lager was bij mij ook versleten. Je kon het zeer goed horen als de motor warm was en je het koppelingspedaal indrukte. Volgens mij waren de kogels gewoon weg. Hij slipte nog niet, maar was wel voor 95% op blijkbaar.
 

andrehj

Forumguru
Enkel massa erin.
Dat blijf ik een erg fout advies vinden. Een nieuw twee-massa-vliegwiel gaat weer (minimaal) twee ton mee, en die dingen zijn er niet voor niets. Ze beschermen namelijk de aandrijftrein van motortrillingen. Dit zorgt voor meer comfort (vooral bij lage toerentallen) en een langere levensduur van je versnellingsbak. En dat voor een kostprijsverschil van een paar tientjes.

Geen vaste vliegwielen monteren dus!
 
Dat blijf ik een erg fout advies vinden. Een nieuw twee-massa-vliegwiel gaat weer (minimaal) twee ton mee, en die dingen zijn er niet voor niets. Ze beschermen namelijk de aandrijftrein van motortrillingen. Dit zorgt voor meer comfort (vooral bij lage toerentallen) en een langere levensduur van je versnellingsbak. En dat voor een kostprijsverschil van een paar tientjes.

Geen vaste vliegwielen monteren dus!

Moet eerlijk zeggen dat ik niets van trilling voel, en ik ben daar nogal gevoelig aan, vooral met de 30 zones hier in Belgie laat ik m soms gewoon op cruise control in zijn 3de 1100tr/min draaien ... zonder dat ik iets voel trillen.
Op het net las ik verhalen van dmf's die al na 30.000km begonnen te trillen.
Heb het advies gevolgd dat vag mij gaf en ook op het tdi forum las.
 

Wijnand850

Forumguru
Op het net las ik verhalen van dmf's die al na 30.000km begonnen te trillen.

Ik moet @andrehj gelijk geven. Ik heb voor dezelfde keuze gestaan en heb uiteindelijk bij de dealer weer een dubbel massavliegwiel laten plaatsen. Overigens geen originele Skoda, maar een Sachs (die Skoda ook monteert). Het prijs verschil tussen het vaste vliegwiel dat zij ook wilden plaatsen als ik er op had gestaan, met de dubbel massa was nog geen twintig euro. Het kan goed gaan met een vast vliegwiel, maar de kans op trillingen is gewoon groot. Zeker als je nog wat langer met een auto wilt doen zou ik niet voor het vaste vliegwiel gaan. Helemaal als ik al lees dat er al wat lagers van de bak op het einde lopen. En... als na 30.000km je dubbel massa vliegwiel begint te trillen dan lijkt me dat je eerder toe bent aan een paar rijlessen dan aan een vast vliegwiel...
 
Ik moet @andrehj gelijk geven. Ik heb voor dezelfde keuze gestaan en heb uiteindelijk bij de dealer weer een dubbel massavliegwiel laten plaatsen. Overigens geen originele Skoda, maar een Sachs (die Skoda ook monteert). Het prijs verschil tussen het vaste vliegwiel dat zij ook wilden plaatsen als ik er op had gestaan, met de dubbel massa was nog geen twintig euro. Het kan goed gaan met een vast vliegwiel, maar de kans op trillingen is gewoon groot. Zeker als je nog wat langer met een auto wilt doen zou ik niet voor het vaste vliegwiel gaan. Helemaal als ik al lees dat er al wat lagers van de bak op het einde lopen. En... als na 30.000km je dubbel massa vliegwiel begint te trillen dan lijkt me dat je eerder toe bent aan een paar rijlessen dan aan een vast vliegwiel...


Als ik bij vag techniek kijk is het prijsverschil 'iets' hoger

  • Koppelingskit met vast vliegwiel 1.9 TDI Golf4+5 platform 5-bak 699,- euro Nu tijdelijk actieprijs 599,- euro!
  • Koppelingskit met 2-massavliegwiel 1.9 TDI Golf4+5 platform 5-bak 1099,- euro
 

newwolf84

Forumguru
Welkom en zo te lezen hoef je je de eerste tijd nog niet echt te vervelen met de op handen zijnde klussen, alvast succes !
 

Wijnand850

Forumguru
Prijzen die ik toen voorgelegd kreeg van de dealer:
Origineel Skoda (=Sachs) = 1700 euro
Dubbel massavliegwiel, materiaal zonder opdruk Skoda, maar gewoon van Sachs: 1130 euro
Vast vliegwiel, ook van Sachs = 1080 euro.
 
Bovenaan Onderaan